Gå til innhold

ikke rett til sykepenger?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt siden januar pga fare for fortidlig fødsel og går vanlig til kontroll hos jordmor og lege. I tillegg går jeg hver 3 uke til en spesialist.

Nå fikk jeg brev fra trygdekontoret at siden jeg har vært sykemeldt i 12 uker var saken min oppe om jeg hadde krav på sykepenger. I brevet stod det at jeg hadde dette pga opplysninger fra legen og siden jeg snart ville bli friskmeldt. Har snakket med legen om dette og han, spesialisten og jordmor mener jeg ikke bør jobbe (barnehage). Saken skal opp igjen 30.4.

Jeg er da 7,5 måneder på vei og lurer på om trygdekontoret kan bestemme om jeg ikke får sykepenger når legene mener jeg ikke skal jobbe? Det har vi dessverre ikke råd til. Hva gjør jeg da? Bør jeg gjøre noe i forkant av dette møte (som jeg ikke er med på)

Hva er grunnen til at trygdekontoret bestemmer at noen ikke får rett til sykepenger selv om legene sykemelder dem?

Jeg vet jeg kan gå i permisjon før tiden, men finnes det andre alternativer? Ønsker selvfølgelig å ha permisjonen min til etter at barnet er født.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46614-ikke-rett-til-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg gikk gravid for to år siden, ble jeg sykemeldt den siste tiden, ca. 10 uker.

Etter å ha gått sykemeldt i 6 uker fikk jeg ett brev fra trygdekontoret, husker ikke helt hva som stod der, men det var noe om at min arbeidsgiver hadde plikt på seg til å skaffe meg en passende jobb i min situasjon.

Jeg snakket med legen min, han sa at dette var såkalte pliktbrev trygdekontorene må sende ut når folk har gått sykemeldte en viss periode.

Kanskje det er det du også har fått, ett slags pliktbrev ?

Er du sykemeldt så er du sykemeldt.

Irene Grøneng

Du har fått et standardbrev med litt tilleggstekst som er forfattet ut fra opplysningene i den obligatoriske legeerklæringen som skal inn til TK når du har vert syk i 8 uker.

Trygdekontoret har den juridiske avgjørelsesmyndigheten vedr sykepenger - og når du har vert sykmeldt i 12 uker SKAL trygdekontoret fatte vedtak om du fremdeles har rett på sykepenger. Vedtak skal alltid begrunnes, og den begrunnelsen du har fått er jo grei nok.

Du kan trygt regne med at du får sykepenger så lenge legen mener det er nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...