AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Høres ut som du har blitt institusjonalisert. Anonymkode: 19074...a18 Hva mener du med det? Anonymkode: 685bf...513 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 hipohopp2022 skrev (18 timer siden): Ok men der brøt hun (vernepleieren) taushetsplikten. Dette gjelder for alle helsepersonell. Ref - helsepersonell-loven. Jeg møtte en dag, og dette er nå minst 5 år siden, en pleier fra en DPS-avd. en gang jeg var ute med hunden min. Hun stoppet opp, hilste og sa at jeg nå så godt ut og at det var lenge siden hun hadde sett meg. La til at det var gledelig. Jeg så ut som et eneste stort spørsmålstegn, for jeg kjente - og kjenner fremdeles - ikke henne igjen. Det var da hun måtte forklare at hun hadde møtt meg som inneliggende pasient på et DPS. Jeg valgte med vilje å gjøre møtet hennes ubekvemt for henne, med å ikke bidra til å føre samtalen videre. Samtalen ble avsluttet og vi gikk hvert til vårt med ønske om en god dag. Men, når jeg nå tenker meg om, og det er nå 13-14 år siden jeg var innlagt der (tror jeg?), kan det være at jeg kan ha svart ja til at det var OK at hun hilste på meg om vi skulle møtes utenfor - men da mer av høflighet for hennes skyld enn av hva jeg personlig følte for. Slik var jeg før i tiden. Totalt selvutslettende for egne ønsker og behov. Det blir så utrolig feil når en møter sin egen fortid senere i livet... Dette er noe jeg jobber med i dag og de par siste årene, og jeg kan stå opp for meg selv nå - bare saken er viktig nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Eva Sofie skrev (46 minutter siden): Jeg møtte en dag, og dette er nå minst 5 år siden, en pleier fra en DPS-avd. en gang jeg var ute med hunden min. Hun stoppet opp, hilste og sa at jeg nå så godt ut og at det var lenge siden hun hadde sett meg. La til at det var gledelig. Jeg så ut som et eneste stort spørsmålstegn, for jeg kjente - og kjenner fremdeles - ikke henne igjen. Det var da hun måtte forklare at hun hadde møtt meg som inneliggende pasient på et DPS. Jeg valgte med vilje å gjøre møtet hennes ubekvemt for henne, med å ikke bidra til å føre samtalen videre. Samtalen ble avsluttet og vi gikk hvert til vårt med ønske om en god dag. Men, når jeg nå tenker meg om, og det er nå 13-14 år siden jeg var innlagt der (tror jeg?), kan det være at jeg kan ha svart ja til at det var OK at hun hilste på meg om vi skulle møtes utenfor - men da mer av høflighet for hennes skyld enn av hva jeg personlig følte for. Slik var jeg før i tiden. Totalt selvutslettende for egne ønsker og behov. Det blir så utrolig feil når en møter sin egen fortid senere i livet... Dette er noe jeg jobber med i dag og de par siste årene, og jeg kan stå opp for meg selv nå - bare saken er viktig nok. Dette er grunnen til hvorfor pasienten først skal hilse… hva om du hadde med deg noen som ikke visste du hadde vært innlagt? Her gjorde pleieren en stor feil. Lurer på om vedkommende kunne mistet jobben pga alt dette som kom fra ved møtet deres🤔? kanskje også autorisasjonen🤔 ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 hipohopp2022 skrev (1 time siden): Dette er grunnen til hvorfor pasienten først skal hilse… hva om du hadde med deg noen som ikke visste du hadde vært innlagt? Her gjorde pleieren en stor feil. Lurer på om vedkommende kunne mistet jobben pga alt dette som kom fra ved møtet deres🤔? kanskje også autorisasjonen🤔 ? Her gir du e godt eksempel på det nye "krenke-Norge" noen gjør en feil og straffen skal være knall hard og mye verre enn "forbrytelsen. Synes du virkelig at en skal miste jobben for å hilse?? Anonymkode: 383a5...3a5 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her gir du e godt eksempel på det nye "krenke-Norge" noen gjør en feil og straffen skal være knall hard og mye verre enn "forbrytelsen. Synes du virkelig at en skal miste jobben for å hilse?? Anonymkode: 383a5...3a5 Dette er ikke noe om jeg synes eller ikke, dette går under taushetsplikten? Jeg siterte på det @Eva Sofieskrev. Men hvis jeg skal sitere deg , det er forskjell med et hei og dele ut info med det hei’et! 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hattifnattus Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 hipohopp2022 skrev (1 time siden): Dette er grunnen til hvorfor pasienten først skal hilse… hva om du hadde med deg noen som ikke visste du hadde vært innlagt? Her gjorde pleieren en stor feil. Lurer på om vedkommende kunne mistet jobben pga alt dette som kom fra ved møtet deres🤔? kanskje også autorisasjonen🤔 ? Min mann er helsepersonell, og han har hatt kollegaer på jobb som har brutt taushetsplikten sin. De har som regel sluppet unna med en advarsel så det skal ganske mye til før noen mister jobben. Man har et ganske godt vern som arbeidstaker i Norge. Det er vel hvis det er grove brudd på taushetsplikten eller at det skjer igjen og igjen at det får større konsekvenser. Selv har jeg aldri opplevd at de har hilst på meg først, og tror aldri jeg har hilst på dem når jeg har sett dem. Jeg har ingen interesse av dem og ser ikke poenget i å stoppe opp for å snakke med dem om hvordan ting er, vær og vind 😅 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 hipohopp2022 skrev (1 time siden): Dette er grunnen til hvorfor pasienten først skal hilse… hva om du hadde med deg noen som ikke visste du hadde vært innlagt? Her gjorde pleieren en stor feil. Lurer på om vedkommende kunne mistet jobben pga alt dette som kom fra ved møtet deres🤔? kanskje også autorisasjonen🤔 ? Nei, vedkommende gjorde jo ingen feil, om det er slik at jeg ga vedkommende tilatelse til å hilse på meg... Og det er jo det jeg stusser på i dag om jeg kanskje gjorde... For 5-6 år siden ble jeg litt opprørt over det, men strengt tatt gjorde det ingen skade - verken for meg eller hunden min . Jeg var alene, sammen med hunden min, og mye mulig hun hadde latt være å hilse om jeg hadde vært sammen med andre mennesker. Jeg vil tro hun var (og er) vel vitende om lovverket rundt sin taushetsplikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Eva Sofie skrev (2 minutter siden): Nei, vedkommende gjorde jo ingen feil, om det er slik at jeg ga vedkommende tilatelse til å hilse på meg... Og det er jo det jeg stusser på i dag om jeg kanskje gjorde... For 5-6 år siden ble jeg litt opprørt over det, men strengt tatt gjorde det ingen skade - verken for meg eller hunden min . Jeg var alene, sammen med hunden min, og mye mulig hun hadde latt være å hilse om jeg hadde vært sammen med andre mennesker. Jeg vil tro hun var (og er) vel vitende om lovverket rundt sin taushetsplikt. Ok men la oss si at du hadde tatt dette videre til f.eks stadsforvalteren så kunne utfallet endt med en advarsel for vedkommende. Men bra det ikke fikk noe skade😇 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 hipohopp2022 skrev (4 minutter siden): Ok men la oss si at du hadde tatt dette videre til f.eks stadsforvalteren så kunne utfallet endt med en advarsel for vedkommende. Men bra det ikke fikk noe skade Jeg vet ikke... Det kommer jo da an på hva jeg har gitt henne tillatelse til...? Og, som sagt, det var ingen andre der, utenom meg og hunden. Min hukommelse er særs dårlig og jeg tror derfor jeg hadde hatt en dårlig sak å fremme. Hukommelsen min fikk seg særlig en trøkk rundt denne tiden fordi jeg fikk et status epilepticus (langvarig epileptisk krampeanfall som trenger medisinsk hjelp for å bli stoppet) - det skjedde under en innleggelse på et DPS. For alt jeg vet, kan det ha vært at det var der hun arbeidet... Etter det anfallet, glemte jeg alle mine passord, hvor alt på kjøkkenet sto, svært grunnleggende ting i samfunnet som at det var normalt å ha på seg bilbeltet i bil og jeg endret delvis personlighet og vaner et halvt år etter anfallet før det gikk tilbake til det normale. Nettopp derfor tør jeg ikke stole på meg selv og min egen hukommelse. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 hipohopp2022 skrev (24 minutter siden): Dette er ikke noe om jeg synes eller ikke, dette går under taushetsplikten? Jeg siterte på det @Eva Sofieskrev. Men hvis jeg skal sitere deg , det er forskjell med et hei og dele ut info med det hei’et! Her er det en ansatt ved DPS som har snakket til en tidligere innlagt pasient. Det skulle hun ikke ha gjort det er vi enige om. Men det er ikke et alvorlig brudd på taushetsplikten, her er det ikke en tredje part som har fått informasjon fra helsepersonell om en pasient. Så ,skal den glippen det er å hilse på en tidligere pasient på den måten som det har skjedd her ,kvalifisere til å miste jobben? det var spørsmålet her. Jeg reagerer på at noen synes det. For vi må tenke på hvilket samfunn vi ønsker å ha . Skal vi ha et samfunn der en hver som føler at de opplever noe de synes er ubehagelig så skal de kreve "hevn " I form av at noen skal straffes. Ja denne situasjonen var uheldig, skulle ikke ha skjedd, men sånn er livet, ingen er uten feil, heller ikke helsepersonell. Jeg ville latt det ligge og gått videre i livet. Anonymkode: 383a5...3a5 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det en ansatt ved DPS som har snakket til en tidligere innlagt pasient. Det skulle hun ikke ha gjort det er vi enige om. Men det er ikke et alvorlig brudd på taushetsplikten, her er det ikke en tredje part som har fått informasjon fra helsepersonell om en pasient. Så ,skal den glippen det er å hilse på en tidligere pasient på den måten som det har skjedd her ,kvalifisere til å miste jobben? det var spørsmålet her. Jeg reagerer på at noen synes det. For vi må tenke på hvilket samfunn vi ønsker å ha . Skal vi ha et samfunn der en hver som føler at de opplever noe de synes er ubehagelig så skal de kreve "hevn " I form av at noen skal straffes. Ja denne situasjonen var uheldig, skulle ikke ha skjedd, men sånn er livet, ingen er uten feil, heller ikke helsepersonell. Jeg ville latt det ligge og gått videre i livet. Anonymkode: 383a5...3a5 Nå kom det frem at denne situasjonen hadde en annen tilnærming enn hva jeg gikk ut fra i første omgang. Så da stiller jeg spørsmålet tilbake til deg- hadde du synes det var greit at dine helseopplysninger ble delt til deg på åpen gate hvis det var pleieren som sa du hadde vært innlagt og hvem hun var? La oss også si du ikke hadde samtykket til og hilse. Det er jo en grunn for at det er taushetsplikt- fordi en forteller ting Til en behandler som en gjerne ikke forteller andre om. Dette handler om tillitbasert informasjon. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Nå hadde jeg ikke tenkt å være i denne tråden resten av dagen så. Bruker skriver i sitt innlegg" det var ingen andre der enn meg og min hund " dyr kommer ikke inn under taushetsplikten så vidt jeg vet, så jeg står ved mitt tidligere svar. Anonymkode: 383a5...3a5 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4089999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå hadde jeg ikke tenkt å være i denne tråden resten av dagen så. Bruker skriver i sitt innlegg" det var ingen andre der enn meg og min hund " dyr kommer ikke inn under taushetsplikten så vidt jeg vet, så jeg står ved mitt tidligere svar. Anonymkode: 383a5...3a5 Selvsagt kommer ikke dyr under taushetsplikten😁 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 hipohopp2022 skrev (4 minutter siden): Selvsagt kommer ikke dyr under taushetsplikten😁 God du er enig i det 😄 Anonymkode: 383a5...3a5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) Vil bare si noe om hva jeg synes om temaet sånn generelt. Jeg synes først og fremt at det bør avtales på forhånd om man skal hilse på/prate med hverandre om man møtes tilfeldig utenfor kontoret. Vet at mange er imot det, og det finnes jo også regler for det. Men jeg lurer på, hva er egentlig så farlig med å møte på hverandre og si hei eller å slå av en prat? Jeg tar det nesten for gitt, enten man er behandler eller pasient, at alle har familie, venner eller bekjente. Om noen så at jeg stod og snakket med behandleren min på gata eller på kjøpesenteret så må forbipasserende kjenne til både meg og behandleren for å vite at jeg er pasient og behandleren er behandler. I tillegg akkurat min behandler. Hvem vet vel sånt da? Uvedkommende kan umulig vite noe om relasjonen mellom to mennesker som står og snakker sammen uten å kjenne til begge de impliserte. Hvis de forbipasserende kun kjente til behandleren og så at hun/han pratet med et annet menneske, så kan det for dem bare virke som om det er et familiemedlem, en venn eller en bekjent. Man trekker ikke en automatisk konklusjon om at alle personer en behandler sier hei til eller slår av en prat med er pasienter. Likedan motsatt. Alle jeg som pasient sier hei til eller slår av en prat med er ikke behandlere. Så egentlig skjønner jeg ikke helt hvordan dette kan ha så mye med å bryte taushetsplikten å gjøre, så sant det ikke røpes høylydt hvilken relasjon det dreier seg om. Det er også lite sannsynlig at det plutselig begynner å forme seg et neonblinkende lys over hodet på behandleren hvor det står med skrift: "Jeg er behandleren til den jeg står og prater med nå". Men skjønner at mange på begge sider vil synes at det er problematisk, så igjen så må jo sånt avtales på forhånd for å unngå tull. Endret 19. april 2022 av Liviane 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Liviane skrev (32 minutter siden): Vil bare si noe om hva jeg synes om temaet sånn generelt. Jeg synes først og fremt at det bør avtales på forhånd om man skal hilse på/prate med hverandre om man møtes tilfeldig utenfor kontoret. Vet at mange er imot det, og det finnes jo også regler for det. Men jeg lurer på, hva er egentlig så farlig med å møte på hverandre og si hei eller å slå av en prat? Jeg tar det nesten for gitt, enten man er behandler eller pasient, at alle har familie, venner eller bekjente. Om noen så at jeg stod og snakket med behandleren min på gata eller på kjøpesenteret så må forbipasserende kjenne til både meg og behandleren for å vite at jeg er pasient og behandleren er behandler. I tillegg akkurat min behandler. Hvem vet vel sånt da? Uvedkommende kan umulig vite noe om relasjonen mellom to mennesker som står og snakker sammen uten å kjenne til begge de impliserte. Hvis de forbipasserende kun kjente til behandleren og så at hun/han pratet med et annet menneske, så kan det for dem bare virke som om det er et familiemedlem, en venn eller en bekjent. Man trekker ikke en automatisk konklusjon om at alle personer en behandler sier hei til eller slår av en prat med er pasienter. Likedan motsatt. Alle jeg som pasient sier hei til eller slår av en prat med er ikke behandlere. Så egentlig skjønner jeg ikke helt hvordan dette kan ha så mye med å bryte taushetsplikten å gjøre, så sant det ikke røpes høylydt hvilken relasjon det dreier seg om. Det er også lite sannsynlig at det plutselig begynner å forme seg et neonblinkende lys over hodet på behandleren hvor det står med skrift: "Jeg er behandleren til den jeg står og prater med nå". Men skjønner at mange på begge sider vil synes at det er problematisk, så igjen så må jo sånt avtales på forhånd for å unngå tull. Disse reglene er der av en svært god grunn. Hvordan tror du det oppleves å bo i en liten bygd? Anonymkode: dd5c7...e1d 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Disse reglene er der av en svært god grunn. Hvordan tror du det oppleves å bo i en liten bygd? Anonymkode: dd5c7...e1d Ja. De er der for en god god grunn og godt er det. I grunn også svært uprofesjonelt at dette er et tema for mange. Endret 19. april 2022 av hipohopp2022 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Disse reglene er der av en svært god grunn. Hvordan tror du det oppleves å bo i en liten bygd? Anonymkode: dd5c7...e1d Jeg har ingen problemer med at det finnes slike regler. Men jeg ville nå tro at det i en liten bygd hvor "alle kjenner alle" vil virke mer påfallende og mistenkelig om den lokale terapeuten ikke hilser på en, eller hvis en selv ikke hilser på terapeuten -gitt at folk flest vet om at det finnes slike regler.. Endret 19. april 2022 av Liviane 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Beklager at jeg svarer deg sent på denne - men svaret ditt i går ble dessverre slettet i det nettleseren min tok kvelden... Gjør et nytt forsøk nå Liviane skrev (På 17.4.2022 den 13.16): Ja, jeg tror nok egentlig ikke at noen i det hele tatt gidder å ofre meg blikk eller tanker når jeg er ute blant folk. Så interessant er jeg ikke, og det er selvfølgelig normalt å se folk ute. Alt dette vet jeg jo med fornuften! Det er trist at du oppfattet det jeg skrev slik. At du straks benytter sjansen til å nedvurdere og bagatellisere deg selv. Det jeg mente, var at du blant en mengde andre mennesker ikke vil skille deg spesielt ut fordi du (mest trolig) ikke er mye annerledes enn alle andre. Og om det er slik at en skulle skille seg ut, f.eks. fordi en bruker hjelpemidler som ikke er normalt å bruke i befolkningen for øvrig, som rullestol, førerhund e.l., så anses det nokså frekt å stille seg opp å stirre. Jeg er helt sikker på at du er et flott menneske med flotte ressurser - du fremstår slik her på forumet. Vær stolt av deg selv og gå med hevet hode og ta den plassen du fortjener. Jeg vet det kan være lettere sagt enn gjort, men i mange tilfeller er det en øvelsessak... Liviane skrev (På 17.4.2022 den 13.16): 🙂 Men det er likevel litt vanskelig for meg noen ganger. I større eller mindre grad er jeg nok generelt engstelig for å bli sett på, vurdert og bedømt av andre, spesielt kanskje av folk som har utdannelse i å nettopp vurdere folk.. Jeg har blitt fortalt av min terapeut at han er glad for å ha fri når han er ute av kontoret. Jeg tror han da ofte ikke vurderer folk med det typiske "terapeutblikket" når han ser folk ute på gaten, men har jo selvsagt mer forståelse og den grunnleggende ferdigheten med seg i bunnen som menneske når han møter mennesker og skal forstå de. At man da kan forstå hvorfor mennesker gjør som de gjør, men har ikke kravet om å vurdere mennesker som en terapeutrolle. Vil tro han gjør det nok ellers i sin hverdag Liviane skrev (På 17.4.2022 den 13.16): Har sosial angst som diagnose, hvis det kan ha noe å si. Noen ganger kan denne angsten hindre meg i å gå ut i det hele tatt. Angst kan jo som du sikkert vet være ganske irrasjonell! 🙂 Ja, jeg kunne tenke meg det... Og sosial angst er vondt å streve med. Men godt du vet at den er irrasjonell. Det er ditt viktigste våpen å benytte når du skal arbeide mot den... Det blir verre å stenge seg inne og si at "kampen er tapt - jeg orker ikke". Da forverres jo angsten når man forsøker deg på ny et halvt år senere og dernest venter man ett år til neste gang og den onde spiralen er i gang... Jeg snakker ikke nå spesifikt om deg akkurat nå i dette fiktive eksempelet, men generelt... Vet at mange har fått sin sosiale angst forverret etter covid-19 og en ufrivillig forverring av isolasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Eva Sofie skrev (22 minutter siden): Beklager at jeg svarer deg sent på denne - men svaret ditt i går ble dessverre slettet i det nettleseren min tok kvelden... Gjør et nytt forsøk nå Det er trist at du oppfattet det jeg skrev slik. At du straks benytter sjansen til å nedvurdere og bagatellisere deg selv. Det jeg mente, var at du blant en mengde andre mennesker ikke vil skille deg spesielt ut fordi du (mest trolig) ikke er mye annerledes enn alle andre. Og om det er slik at en skulle skille seg ut, f.eks. fordi en bruker hjelpemidler som ikke er normalt å bruke i befolkningen for øvrig, som rullestol, førerhund e.l., så anses det nokså frekt å stille seg opp å stirre. Jeg er helt sikker på at du er et flott menneske med flotte ressurser - du fremstår slik her på forumet. Vær stolt av deg selv og gå med hevet hode og ta den plassen du fortjener. Jeg vet det kan være lettere sagt enn gjort, men i mange tilfeller er det en øvelsessak... Jeg har blitt fortalt av min terapeut at han er glad for å ha fri når han er ute av kontoret. Jeg tror han da ofte ikke vurderer folk med det typiske "terapeutblikket" når han ser folk ute på gaten, men har jo selvsagt mer forståelse og den grunnleggende ferdigheten med seg i bunnen som menneske når han møter mennesker og skal forstå de. At man da kan forstå hvorfor mennesker gjør som de gjør, men har ikke kravet om å vurdere mennesker som en terapeutrolle. Vil tro han gjør det nok ellers i sin hverdag Ja, jeg kunne tenke meg det... Og sosial angst er vondt å streve med. Men godt du vet at den er irrasjonell. Det er ditt viktigste våpen å benytte når du skal arbeide mot den... Det blir verre å stenge seg inne og si at "kampen er tapt - jeg orker ikke". Da forverres jo angsten når man forsøker deg på ny et halvt år senere og dernest venter man ett år til neste gang og den onde spiralen er i gang... Jeg snakker ikke nå spesifikt om deg akkurat nå i dette fiktive eksempelet, men generelt... Vet at mange har fått sin sosiale angst forverret etter covid-19 og en ufrivillig forverring av isolasjon. Tusen takk for ditt omsorgsfulle og gode svar, snille deg! 😊❤️ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466231-har-du-truffet-eller-sett-psykologen-p%C3%A5-fritida-hva-f%C3%B8lte-du-da/page/2/#findComment-4090272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.