Gå til innhold

Virker røyking beroligende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Røyking virker beroligende på meg men sykepleieren sier det er omvendt. 

Har hørt det er omvendt jeg også, men for meg virker det faktisk beroligende. Glemte å si det i hovedinnlegget. Jeg spør nettopp fordi jeg ikke forstår hvorfor noen kan synes det virker beroligende, mens andre hevder det motsatte.  Tror @ISW kan gi oss et godt svar på det. :)

Anonymkode: 127ad...ea0

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har hørt det er omvendt jeg også, men for meg virker det faktisk beroligende. Glemte å si det i hovedinnlegget. Jeg spør nettopp fordi jeg ikke forstår hvorfor noen kan synes det virker beroligende, mens andre hevder det motsatte.  Tror @ISW kan gi oss et godt svar på det. :)

Det kan jeg prøve.

Mange stoffer har en doseavhengig virkningsprofil, og nikotin er ett av de. Forsåvidt akkurat det samme med alkohol. Det skyldes at i lave doser er den delen av virkning som skyldes frigjøring av nevrotransmittere (i hovedsak dopamin) dominerende.

Eksempel: Drikker du 1-2 øl, blir du i godt humør og stimulert. Etterhvert som du drikker mer, blir du søvnig og fjern (full). Dette skyldes at alkohol i små doser har som dominerende effekt at dopamin utskilles til nervesynapsene. Mens i større doser blir den sedative effekten (som generelt er uønsket på byen) (GABA-reseptoragonisme) mer framtredende.

Det samme er forsåvidt tilfelle med nikotin, det gjelder bare andre reseptorer. I små doser er nikotin et stimulerende stoff fordi hjernen skiller ut dopamin og noradrenalin. I større doser overtar den kolinerge effekten, som er kroppens dempende nervesystem (vagusnerven m.flere). 

Så svaret er igrunn både ja og nei. Det er doseavhengig.

Et lite apropos: Benzo-preparater har samme effekt som alkohol, men motsatt profil. I små doser har de en beroligende effekt (GABA) og i store doser en stimulerende ruseffekt (dopamin) - derav folk som tar X antall Rivotril før de drar på byen og blir helt tullinger..

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Det samme er forsåvidt tilfelle med nikotin, det gjelder bare andre reseptorer. I små doser er nikotin et stimulerende stoff fordi hjernen skiller ut dopamin og noradrenalin. I større doser overtar den kolinerge effekten, som er kroppens dempende nervesystem (vagusnerven m.flere). 

Takk for godt svar! 😊 Men har jeg forstått det riktig da at nikotin i store/større doser kan virke beroligende, mens i små doser kan det virke motsatt? (Må ha ting inn med ts noen ganger 😅 )

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for godt svar! 😊 Men har jeg forstått det riktig da at nikotin i store/større doser kan virke beroligende, mens i små doser kan det virke motsatt? (Må ha ting inn med ts noen ganger 😅 )

Korrekt :)

ISW skrev (3 timer siden):

Det kan jeg prøve.

Mange stoffer har en doseavhengig virkningsprofil, og nikotin er ett av de. Forsåvidt akkurat det samme med alkohol. Det skyldes at i lave doser er den delen av virkning som skyldes frigjøring av nevrotransmittere (i hovedsak dopamin) dominerende.

Eksempel: Drikker du 1-2 øl, blir du i godt humør og stimulert. Etterhvert som du drikker mer, blir du søvnig og fjern (full). Dette skyldes at alkohol i små doser har som dominerende effekt at dopamin utskilles til nervesynapsene. Mens i større doser blir den sedative effekten (som generelt er uønsket på byen) (GABA-reseptoragonisme) mer framtredende.

Et lite apropos: Benzo-preparater har samme effekt som alkohol, men motsatt profil. I små doser har de en beroligende effekt (GABA) og i store doser en stimulerende ruseffekt (dopamin) - derav folk som tar X antall Rivotril før de drar på byen og blir helt tullinger..

Men angående benzo kommer det jo litt an på type benzo. Man reagerer ganske ulikt på vival og Rivotril i rusdoser. Rivotril er jo som å be om å bli en ambøbe med dumme påfunn. Sånn generelt sett. Har jeg tatt litt mye vival (tidligere) så har jeg bare blitt nedsløvet og "borte", Rivotril har jeg gjort mye rart på. Heldigvis ikke likt den type rus så ble aldri min greie. 

Glitter skrev (3 minutter siden):

Men angående benzo kommer det jo litt an på type benzo. Man reagerer ganske ulikt på vival og Rivotril i rusdoser. Rivotril er jo som å be om å bli en ambøbe med dumme påfunn. Sånn generelt sett. Har jeg tatt litt mye vival (tidligere) så har jeg bare blitt nedsløvet og "borte", Rivotril har jeg gjort mye rart på. Heldigvis ikke likt den type rus så ble aldri min greie. 

Det har du rett i. 

Jeg skar alle over en kam for enkelhets skyld 😊

ISW skrev (16 minutter siden):

Det har du rett i. 

Jeg skar alle over en kam for enkelhets skyld 😊

Like greit. Benzo er virkelig ikke noe å ruse seg på! 

Men rus tilside, er det ikke blitt mer og mer uvanlig å skrive ut Rivotril til pasienter (til medisinsk bruk)? Samme xanax. Jeg personlig tror Rivotril bare bør avregistreres. Risikoen for misbruk er større enn nytten etter mitt syn. Men det er jo basert på mine anekdoter.

Glitter skrev (4 minutter siden):

Like greit. Benzo er virkelig ikke noe å ruse seg på! 

Men rus tilside, er det ikke blitt mer og mer uvanlig å skrive ut Rivotril til pasienter (til medisinsk bruk)? Samme xanax. Jeg personlig tror Rivotril bare bør avregistreres. Risikoen for misbruk er større enn nytten etter mitt syn. Men det er jo basert på mine anekdoter.

Jeg tror ekstremt få fastleger skriver ut Rivotril og Xanor (Xanax heter det i Norge) - i alle fall på psykiatrisk indikasjon. Det er mye vanligere i utlandet og særlig i USA. 

Nå vil jo bruk av disse medisinene uavhengig av dose føre til tap av førerkort, det reduserer nok ytterligere bruken. 

Meg bekjent brukes vel «Rivo» og «Bikkjebein» mest illegalt. Men jeg tror ikke avregistrering hjelper så mye. Det importeres stort sett fra utlandet. Og det er ekstremt billig på gata, jeg mener 100 Rivotril går for ca 300 kr i Oslo

ISW skrev (4 timer siden):

Jeg tror ekstremt få fastleger skriver ut Rivotril og Xanor (Xanax heter det i Norge) - i alle fall på psykiatrisk indikasjon. Det er mye vanligere i utlandet og særlig i USA. 

Nå vil jo bruk av disse medisinene uavhengig av dose føre til tap av førerkort, det reduserer nok ytterligere bruken. 

Meg bekjent brukes vel «Rivo» og «Bikkjebein» mest illegalt. Men jeg tror ikke avregistrering hjelper så mye. Det importeres stort sett fra utlandet. Og det er ekstremt billig på gata, jeg mener 100 Rivotril går for ca 300 kr i Oslo

Da er det svært billig i Oslo i forhold til her jeg bor. Men det meste her er dyrere da. Men det var virkelig stor forskjell. Uten at jeg skal gå inn på det da. 

Jeg skal i hvert fall aldri røre rivo igjen. 

For øvrig de få gangene jeg har brukt benzo som rus og ikke i medisinske doser så har jeg havnet plasser jeg ikke husker hvordan jeg kom dit. Skjønner ikke de som liker å ruse seg på det. Og bikkjebein er skumle. Noen av partiene er penslet med fentanyl og folk som har vært vant til å kunne ta feks fem stk, har dødd av overdose pga de har fått typen med fentanyl. Det gjelder enkelte typer bensedine/ksalol eller hva det går som også. Skal sies at jeg har nesten mistet livet av overdose på Rivotril da jeg var helt ny på det, og fullstendig ukritisk. Det som reddet meg var min medisinske kunnskap om respirasjonsdepresjon da jeg plutselig la merke til at jeg glemte av å puste da jeg holdt på å sovne. Så ringte etter hjelp og måtte flere ganger få "motgift" pga oksygenmetningen sank til sånn 75 eller noe. Da jeg ble "dratt" inn i rusen og miljøet så var jeg ekstremt ukritisk og det er sykt at jeg fortsatt er i live. 

Det er jo skummelt med de som faktisk liker benzo, heroin etc. Mange har jo kveltes i søvne og jeg har reddet et par stk i den forbindelse også. 

Men jeg får faktisk vival på resept, til tross for historikken med rus. Og det er ikke noe jeg misbruker. Hadde vel vært verre hvis de gikk videre med anbefalinger om videre utredning mtp ADD. Jeg hadde misbruk den type medisin derfor vil jeg ikke gå videre med den prosessen. 

Annonse

Røyking virker ikke beroligende. Tvert imot virker det aktiverende. 

Jeg driver en sport der det er om å gjøre å være så rolig som mulig. Røyk og kaffe er helt utelukket før utøvelse av sporten om en skal hevde seg.

Noe helt annet er at innbarkede røykere blir urolige/får abstinenser når det går for lang tid siden siste røyk. Hos disse vil en ny røyk dempe/fjerne abstinensene, og de vil føle seg klart roligere.

AnonymBruker
kupton skrev (15 minutter siden):

Noe helt annet er at innbarkede røykere blir urolige/får abstinenser når det går for lang tid siden siste røyk. Hos disse vil en ny røyk dempe/fjerne abstinensene, og de vil føle seg klart roligere.

Skjønner. Det gir jo mening! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...