Gå til innhold

Å ha venner

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Jeg skyver mine to venner fra meg og det begynte med corona, da ville jeg ikke ha kontakt men vi gikk jo på trening sammen. De har villet møtes flere ganger og vil komme på besøk til meg, jeg skriver jeg skal invitere dem men det blir aldri. Sist skrev de at de ville ut å spise sammen, og jeg var enig i at vi kan jo det en gang. Hun andre venninnen min har jeg enda mindre kontakt med, vi snakker i telefonen i blant enda vi er naboer. Hadde du gitt opp til slutt om du var min venn? Burde jeg foreslå en dag vi kunnet gått ut å spise? Det er det at jeg har ikke energi til noe og blir sliten av det meste, men vil jo ikke miste de få vennene jeg har. Og i sommer har jeg 50 års dag, jeg vil absolutt ikke ha noe selskap. Er det drøyt å ikke invitere til selskap eller er det helt opp til meg? Vi sliter alle psykisk og har vårt men de to møtes ofte, er bare jeg som har meldt meg ut. Følger det med forpliktelse i det å ha venner eller er det ok at jeg vil være i fred? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466309-%C3%A5-ha-venner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hattifnattus

Jeg tror ikke jeg har invitert til selskap siden ungdomsskolen. Fylte 30 år for noen måneder siden og lagde ikke noe selskap da heller fordi jeg ikke er den type person som er så begeistret for det. Man velger selv om man ønsker å feire eller ikke, og de fleste jeg kjenner feirer ikke. :) 

Jeg har gitt opp noen vennskap hvor kontakten har vært enveis. Dvs jeg tar ikke lenger initiativ til å møtes når jeg har fått nei i over et år hvis dette er mennesker som bor i nærheten. Kontakt på telefon eller messenger dør jo også fort ut om det kun blir den ene som må "dra lasset". Det betyr dog ikke at jeg blokkerer dem eller sier nei om de plutselig en dag ut av det blå ringer for å treffes, men de blir ikke noen jeg orker å prioritere mer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466309-%C3%A5-ha-venner/#findComment-4090309
Del på andre sider

Selskap trenger du ikke, men vennskap må nesten gå begge veier for å bestå over tid. Hvis du aldri sier ja til invitasjoner, og selv ikke inviterer på noe, så vil du jo over tid bli faset ut eller ikke "regnet med". 

Men du kan jo prate med dem og si at du gjerne vil, men at du nå ikke har overskudd til å være noe særlig sosial?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466309-%C3%A5-ha-venner/#findComment-4090315
Del på andre sider

stjernestøv
hattifnattus skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg har invitert til selskap siden ungdomsskolen. Fylte 30 år for noen måneder siden og lagde ikke noe selskap da heller fordi jeg ikke er den type person som er så begeistret for det. Man velger selv om man ønsker å feire eller ikke, og de fleste jeg kjenner feirer ikke. :) 

Jeg har gitt opp noen vennskap hvor kontakten har vært enveis. Dvs jeg tar ikke lenger initiativ til å møtes når jeg har fått nei i over et år hvis dette er mennesker som bor i nærheten. Kontakt på telefon eller messenger dør jo også fort ut om det kun blir den ene som må "dra lasset". Det betyr dog ikke at jeg blokkerer dem eller sier nei om de plutselig en dag ut av det blå ringer for å treffes, men de blir ikke noen jeg orker å prioritere mer.

Ok. Ja jeg har ikke behov for å feire runde dager men har gruet meg til det, folk forventer vel at jeg skal ha selskap har jeg tenkt. Men da gjør jeg ikke det, det hadde bare blitt en ubehagelig opplevelse for meg. 

Av og til håper jeg de gir opp, men det er jo litt trist å ikke ha noen å samles med. Det er bare så slitsomt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466309-%C3%A5-ha-venner/#findComment-4090317
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Selskap trenger du ikke, men vennskap må nesten gå begge veier for å bestå over tid. Hvis du aldri sier ja til invitasjoner, og selv ikke inviterer på noe, så vil du jo over tid bli faset ut eller ikke "regnet med". 

Men du kan jo prate med dem og si at du gjerne vil, men at du nå ikke har overskudd til å være noe særlig sosial?

Ok, det blir ikke noe selskap da. Ja det må vel gå begge veier med vennskap, får prøve å ta meg sammen. 

Tror de skjønner at jeg ikke er i form men nå har det jo gått år og dag utenom trening, tror de har snakket om det at jeg aldri er med lenger. Jeg må vel bare gjøre det og heller bli sliten, vil jo ikke miste dem. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466309-%C3%A5-ha-venner/#findComment-4090320
Del på andre sider

hattifnattus
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. Ja jeg har ikke behov for å feire runde dager men har gruet meg til det, folk forventer vel at jeg skal ha selskap har jeg tenkt. Men da gjør jeg ikke det, det hadde bare blitt en ubehagelig opplevelse for meg. 

Av og til håper jeg de gir opp, men det er jo litt trist å ikke ha noen å samles med. Det er bare så slitsomt. 

Din bursdag = ditt valg. Folk forventet at jeg skulle gjøre mer ut av tredveårsdagen min også, men jeg har ikke noe behov for det. Jeg blir såklart glad for gratulasjoner, men noe videre selskap ønsket jeg ikke. Hvis folk begynner å spørre så sier du bare at ditt ønske for femtiårsdagen er ro, og at du håper de vil respektere det. 

I og med at de ikke gir opp så er det jo tydelig at de setter pris på deg :) Man må jo ikke møtes så ofte heller. Jeg har noen som bor litt langt unna som jeg ser kanskje 1-2 ganger i året, men vi snakker jo en del på telefon og messenger så da får vi jo holdt kontakten. Du trenger jo ikke å bli værende så lenge heller om dere først drar ut, eller så kan dere møtes hjemme hos deg om det hjelper? 

Leit å høre at du er så sliten ❤️ 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466309-%C3%A5-ha-venner/#findComment-4090321
Del på andre sider

stjernestøv
hattifnattus skrev (1 minutt siden):

Din bursdag = ditt valg. Folk forventet at jeg skulle gjøre mer ut av tredveårsdagen min også, men jeg har ikke noe behov for det. Jeg blir såklart glad for gratulasjoner, men noe videre selskap ønsket jeg ikke. Hvis folk begynner å spørre så sier du bare at ditt ønske for femtiårsdagen er ro, og at du håper de vil respektere det. 

I og med at de ikke gir opp så er det jo tydelig at de setter pris på deg :) Man må jo ikke møtes så ofte heller. Jeg har noen som bor litt langt unna som jeg ser kanskje 1-2 ganger i året, men vi snakker jo en del på telefon og messenger så da får vi jo holdt kontakten. Du trenger jo ikke å bli værende så lenge heller om dere først drar ut, eller så kan dere møtes hjemme hos deg om det hjelper? 

Leit å høre at du er så sliten ❤️ 

Ok. Ja gratulasjoner er jo kjekt å få men ikke noe mer, ja får bare si at jeg ikke vil ha noe selskap. 

Ja tror de setter pris på meg og jeg setter pris på dem :) Ja jeg tror jeg inviterer dem til meg en dag, når det er sol kan vi til og med sitte ute. 

Ja det er slitsomt å være så sliten hele tiden. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466309-%C3%A5-ha-venner/#findComment-4090322
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...