Gå til innhold

Be om tidlig resept ved leges ferie/kupton og andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en av dem som dessverre bruker sterke (B) smertestillende.  Det er jo ikke lov å skrive dose her, men hadde jeg hatt førerkort, hadde jeg ikke mistet det på denne dosen.  Har aldri tullet med noe som helst angående dette.

Nå ser jeg brått at min fastlege straks skal ha 6 ukers ferie. Hennes siste arbeidsdag før ferien er 5 dager "for tidlig" for meg å be om resept. Vil det likevel være innafor?  Jeg vet at det kan være kontroversielt å stå på slike medikamenter over tid, og at jeg er heldig som får noen "friminutt" fra smerten, så jeg vil ikke gjøre noe galt heller.

Hva mener dere?

Anonymkode: 4d869...f44

Fortsetter under...

Legen din har mest trolig en vikar i denne tiden, men forstår svært godt ønsket ditt om å få medisinen forskrevet av legen som følger deg fast opp. Om du forklarer hvorfor du etterspør resept tidligere og det er et så ordnet forhold i ditt forbruk som du beskriver (svært bra! av deg), bør en lege forstå dette. Han kan jo se det på tidligere resepthistorikk også om han er en våken og oppmerksom lege. Om legen ønsker, har jeg forstått det slik at h*n kan sette dato for når medisinen skal bli tilgjengelig for deg, dersom legen ev. skulle være bekymret for misbruk.

Selv brukte jeg A-preparater i et tresiffret antall mg av smertestillende til tider frem til midten av januar i år, men dosen kunne variere fra det halve til det maksimale dag til dag etter smerteintensitet. Jeg og legen hadde et svært tett samarbeid ang. min smertesituasjon og jeg var 100% ærlig hele veien, noe som var en forutsetning for forståelse   og god hjelp... Jeg begrunnet alltid hvorfor jeg ba om ny resept (og fikk aksept fra spesialisthelsetjenesten på at det var behov for et økende forbruk i påvente av operasjon - og jeg hatet medisinen i de høye dosene...). Nå har jeg fått livet mitt tilbake.

I snitt ved annenhver reseptforespørsel utsatte jeg legen min for en kortfattet, men grundig orientering om smertetilstanden p.t. og daglig funksjon og i blant ga jeg ham også en detaljert oversikt med dagsforbruket over et par uker.

Nå høres det ut som at du er i en annen situasjon enn hva jeg var, men et tips jeg aldri kan få understreket godt nok er at det lønner seg så godt som alltid å være ærlig med din egen lege. Han/hun er der for å hjelpe deg. Ikke det motsatte. Jeg tror du vil få god hjelp av legen om du velger å forklare hvorfor du gjør som du gjør. Lykke til - håper du også en dag kan få mulighet til å bli smertefri. Sterke smerter kan bli altoppslukende når det står på som verst :(  Ellers kan avledning fungere.

Langt svar på et enkelt spørsmål - som så mange ganger før fra denne kanten ;) 

AnonymBruker

Tusen takk til Eva Sofie for et meget godt og fyldig svar. Det ser ut som vi gjør/gjorde dette på noenlunde lik måte - jeg skriver opp tidspunkt og smertenivå, nå mest for meg selv, legen syntes det var greit i starten, men har ikke behov for det nå etter ganske mange år.

Det er kollegaer som skal dekke opp fraværet, og de skriver ikke ut til andres (ukjente) pasienter uten at det er krise, forståelig nok.

Anonymkode: 4d869...f44

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...