Gå til innhold

Lamictal, litium, abilify og alkohol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

ISW skrev (4 minutter siden):

Viktigere enn hvilke medisiner du bruker er hvordan din psykiske helse er.

Hvis du er ustabil psykisk ville jeg vært totalt avholdende fra alkohol. 

Tenker du på diagnose eller om man er i en ustabil periode?

lyseblå skrev (1 minutt siden):

Tenker du på diagnose eller om man er i en ustabil periode?

Ustabil periode.

En i familien min har bipolar lidelse og bruker Litium, Lamictal og antipsykotikum. Vedkommende har vært stabil i 30 år nå og lever som normalt, også mht. alkohol. Men hvis man har det vanskelig eller er i en fase oppover eller nedover, bør man ikke drikke alkohol uansett.

ISW skrev (3 minutter siden):

Ustabil periode.

En i familien min har bipolar lidelse og bruker Litium, Lamictal og antipsykotikum. Vedkommende har vært stabil i 30 år nå og lever som normalt, også mht. alkohol. Men hvis man har det vanskelig eller er i en fase oppover eller nedover, bør man ikke drikke alkohol uansett.

Er det fordi alkoholen vil forsterke den ustabiliteten?

Jeg er bipolar og står på Lamictal, Efexor og Seroquel. Selv i stabile faser og ved én enhet får jeg depressive symptomer dagen derpå - alkohol har rett og slett depressiv effekt. Det er for meg ytterst sjeldent verdt risikoen for å trigge en ny depressiv fase. 

Endret av adhoc
AnonymBruker
adhoc skrev (1 time siden):

Jeg er bipolar og står på Lamictal, Efexor og Seroquel. Selv i stabile faser og ved én enhet får jeg depressive symptomer dagen derpå - alkohol har rett og slett depressiv effekt. Det er for meg ytterst sjeldent verdt risikoen for å trigge en ny depressiv fase. 

Kan du komme i en ny langvarig fase av depresjon etter en kvelds drikking? Og ikke bare blir depressiv dagen etter?

Anonymkode: 20abd...8a4

Annonse

Jeg har bare noen generelle betraktninger om alkohol.

Alkohol gjør ikke at du "får det bedre" hvis du er deprimert. Alkohol vil normalt sett forsterke den sinnsstemningen du hadde før du begynte å drikke, og dette er uønsket både hvis man er manisk/hypoman og depressiv. I tillegg (og dette er kanskje det skumleste), alkohol kan fjerne en del hemninger, øke impulsiviteten, og av denne grunn gjøre at selvskading eller i verste fall selvmordsforsøk lettere skjer. 

I tillegg kan alkohol ha noen interaksjoner med medisiner, gitt det faktum at alkohol også virker som en "release agent" av enkelte signalstoffer i hjernen. Kombinert med antidepressiva kan alkohol gjøre at du raskere framstår full, kaster lettere opp (særlig sammen med SSRI) og sammen med Wellbutrin/bupropion kan man lettere bli aggressiv og utagerende. Skal du drikke alkohol sammen med disse medisinene må du prøve deg fram i trygge omgivelser og være stabil psykisk. Alkohol kan forsterke den sederende effekten av visse AP og AD (Truxal, Seroquel, Remeron, Nozinan, Tolvon, m.flere) og du kan bli dårlig. Alkohol sammen med medisiner med GABA-effekt (Z-hypnotika, benzo, barbiturater, etc.) er alltid å fraråde da disse har additive farmakologiske egenskaper.

Drømmeautomat

Jeg kan bare uttale meg om Lamictal, det er i følge psykiater ikke et problem å drikke mens man går på det. De andre medisinene veit jeg ikke noe om. På bipolarskolen ble vi også fortalt at alkohol ville forsterke svingninger. Da jeg søkte på forskning rundt dette virka den sprikende, sånn at det var vanskelig å trekke noen klar konklusjon. Mye av forskningen ser også ut til å fokusere på alkoholmisbruk og bipolar, altså folk som drikker svært mye, ikke folk som f.eks. drikker tre glass vin i uka.

Hvis noen veit om ny forskning på dette som er mer definitiv, del gjerne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...