Gå til innhold

Kupton: seponering av sobril

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tatt 15mg Sobril én gang daglig i snart 4 mnd. Må jeg trappe ned nå når det har gått så lang tid? Legen min sa for 3 uker siden at jeg bare kunne slutte uten å trappe ned, men iom at det nå har gått tre uker siden han sa det blir jeg redd for at det har gått litt for lang tid. Er redd for å få skumle abstinenssymptomer eller delirium feks. Vil bare gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466454-kupton-seponering-av-sobril/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (20 minutter siden):

Det er jo ingenting som hindrer deg i å ta en hver annen dag i en uke om det føles bedre. 

Nei, men jeg ønsker helst å ikke ta hvis jeg ikke trenger/må det. Jeg må bli flinkere til å eksponere meg for angsten og tankene jeg frykter, og sobrilen hindrer meg i å gjøre det på en ordentlig måte. Så hvis det ikke er farlig/uheldig å slutte brått så vil jeg helst det. Hva tenker du?😊

Annonse

technician skrev (4 timer siden):

Hvordan går det med deg nå? 😀

Det går opp og ned. Dagen etter jeg droppet sobrilen hadde jeg veldig sterk angst, så da tok jeg en igår kveld. I kveld tenkte jeg å prøve uten igjen. Det er mulig det blir en periode med annenhver dag fremover. Takk som spør 😊

Endret av helseangst
helseangst skrev (På 26.4.2022 den 21.32):

Det går opp og ned. Dagen etter jeg droppet sobrilen hadde jeg veldig sterk angst, så da tok jeg en igår kveld. I kveld tenkte jeg å prøve uten igjen. Det er mulig det blir en periode med annenhver dag fremover. Takk som spør 😊

Det er helt naturlig - det er jo mot angst du har tatt Sobril. Uten Sobril vil følelsen av angst komme til overflaten igjen. Vær bare oppmerksom på å strekk intervallet lengre og lengre mellom hver gang du tar en tablett i munnen. Som en hjelp til deg selv, kan det være hjelpsomt å notere ned klokkeslettet. Liten trøst i alt, men det kan likevel være en mental krykke: Å vite at angsten du føler på ikke er en reell fare, men en irrasjonell angst. Kroppen din tror den må være unødig i alarmberedskap, så kanskje du kan forsøke å snakke støttende og/eller oppmuntrende til deg selv... Selv snakker jeg støtt med meg selv som en støtte i hverdagen, enten innvendig eller halvhøyt - avhengig om jeg er blant folk eller ikke...

AnonymBruker

Har selv erfaring med benzo og Sobril er en kjip. Grunnen er at den har så kort halvering så mange merker "abstinenser" og økt angst dagen etter de har tatt en og fort kan forveksle dette med "grunn" angsten. Prøv 2 dager uten og se da. Hvis ikke ville jeg kanskje bedt fastlegen om noen få 5mg valium, siden disse sitter lengre i kroppen vil du ikke merke den bråstoppen man får av Sobril.

Anonymkode: e4aa2...60e

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har selv erfaring med benzo og Sobril er en kjip. Grunnen er at den har så kort halvering så mange merker "abstinenser" og økt angst dagen etter de har tatt en og fort kan forveksle dette med "grunn" angsten. Prøv 2 dager uten og se da. Hvis ikke ville jeg kanskje bedt fastlegen om noen få 5mg valium, siden disse sitter lengre i kroppen vil du ikke merke den bråstoppen man får av Sobril.

Anonymkode: e4aa2...60e

Men dagen etter igjen hadde jeg mindre angst. Jeg tror nok egentlig ikke det er abstinenser iom at jeg har tatt samme dose over lang tid (kun på kveldene), og at angsten allikevel har blitt noe redusert de siste ukene. Men må prøve å finne en bedre løsning.

Jeg mener det var @kupton som sa det en gang, at man kan velge å hoppe i det eller å krype i det, men skal ikke si det for sikkert om det gjaldt seponering av medisiner eller om det var min tolkning i ettertid... :) Uansett, selv har jeg sans for hopping - mindre og kortvarig lidelse i det... Men jeg har sett på forumet over tid at det virker som om det er forskjell på om en tar medisiner mot psykiske årsaker (f.eks. angst eller om det påvirker sterkt det psykiske) eller om det er mot fysiske årsaker. Jeg har jo gått på Rivotril som jeg ikke følte virket mot angst (epilepsimedikasjon i 9 år), og hadde ingen vansker med å seponere den. Men forstår at mange strever, særlig med de siste mg-ene...

Selv har jeg tre ganger det siste året seponert et tresiffret antall mg OxyContin. Det gikk fint, men noe fysisk ubehag. Det har muligens hjulpet at jeg har innerst inne hatet medisinen (og bivirkningene) som pesten, bortsett fra at den har dempet smertene. Dessverre ble jeg nødt til å starte på'n igjen fordi livet ikke fungerte uten smertestillende. Nå sist på sykehuset da jeg ble operert for å bli smertefri, ba jeg også om å få bråseponere, men jeg fikk ikke lov i helsevesenets omsorg. De seponerte likevel 90 mg over natten etter noe overtalelse fra meg når jeg likevel lå med epidural etter operasjon...

helseangst
Eva Sofie skrev (12 timer siden):

Jeg mener det var @kupton som sa det en gang, at man kan velge å hoppe i det eller å krype i det, men skal ikke si det for sikkert om det gjaldt seponering av medisiner eller om det var min tolkning i ettertid... :) Uansett, selv har jeg sans for hopping - mindre og kortvarig lidelse i det... Men jeg har sett på forumet over tid at det virker som om det er forskjell på om en tar medisiner mot psykiske årsaker (f.eks. angst eller om det påvirker sterkt det psykiske) eller om det er mot fysiske årsaker. Jeg har jo gått på Rivotril som jeg ikke følte virket mot angst (epilepsimedikasjon i 9 år), og hadde ingen vansker med å seponere den. Men forstår at mange strever, særlig med de siste mg-ene...

Selv har jeg tre ganger det siste året seponert et tresiffret antall mg OxyContin. Det gikk fint, men noe fysisk ubehag. Det har muligens hjulpet at jeg har innerst inne hatet medisinen (og bivirkningene) som pesten, bortsett fra at den har dempet smertene. Dessverre ble jeg nødt til å starte på'n igjen fordi livet ikke fungerte uten smertestillende. Nå sist på sykehuset da jeg ble operert for å bli smertefri, ba jeg også om å få bråseponere, men jeg fikk ikke lov i helsevesenets omsorg. De seponerte likevel 90 mg over natten etter noe overtalelse fra meg når jeg likevel lå med epidural etter operasjon...

Jeg skulle ønske jeg var en person som turte å hoppe i det. Men jeg er engstelig av natur, og nå med høy angstaktivering i tillegg, er jeg enda mer pysete og unnvikende. Så flink du er som tør å bråseponere, jeg tror både du ok Kupton har rett i at det er bedre å hoppe i det enn å krype i det. Jeg må nok øve meg på å bli litt tøffere.😊

helseangst skrev (5 timer siden):

Jeg skulle ønske jeg var en person som turte å hoppe i det. Men jeg er engstelig av natur, og nå med høy angstaktivering i tillegg, er jeg enda mer pysete og unnvikende. Så flink du er som tør å bråseponere, jeg tror både du ok Kupton har rett i at det er bedre å hoppe i det enn å krype i det. Jeg må nok øve meg på å bli litt tøffere.😊

Jeg ønsker deg uansett lykke til. Du må ville det og være innstilt på både fysisk og psykisk ubehag, men minn deg på at selv om det er ubehagelig er det ikke farlig (i likhet med følelser og tanker for øvrig), og sette deg bestemte mål. For veilederen i nedtrapping av vanedannende medisiner fra Helsedirektoratet, er det anbefalt å ikke gå tilbake til tidligere dose selv om en opplever ubehag eller abstinenser.

Husk at du opplevde ubehag når du startet på medisinen. Medisinen har vært som en "dyne" mot kulden (angsten) og nå skal den løftes av. Om det fremdeles er kalt (at du fremdeles opplever angst) vil du fremdeles oppleve symptomer på angst når du reduserer på medisinen. Du må bli tilvendt en hverdag og opparbeide deg en toleranse mot angsten. Brutalt nok. Jeg er sikker på at du vil få dette til. Du har ikke brukt en svært høy dose samt at du har brukt den én gang til dagen. Jeg ønsker deg uansett masse lykke til, bit tennene sammen og stå på! :) 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...