Gå til innhold

Kan jeg kutte kontakten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
frosken skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker at det er stor forskjell på det å oppleve å bli forskjellsbehandlet i negativ forstand av sine foreldre som barn, og det at voksne nieser viser en lite oppmerksomhet. 

Når jeg leser det du skriver, så legger jeg merke til at du vektlegger uteblivelse av relativt overfladiske ting som hjerter og klemmer, som noe som nærmest likestilles med å ikke være snill mot deg.  Etter min oppfatning er det lite hensiktsmessig å forstå uteblivelse av opppmerksomhet på denne måten.  JEg har liten tro på at de forsøker å være kjipe mot deg - men de forstår kanskje ikke at du ville ha verdsatt mer oppmerksomhet mye. 

Generelt så håper jeg at det i de fleste famlier er slik at man kan regne med/håpe på hjelp fra familien i vanskelige situasjoner, men det er noe annet enn det du snakker om i denne tråden, mener jeg. 

Jeg tror du vil kunne få det bedre med dette, dersom du endrer tenkningen din rundt det. Du trenger ikke være den nærmeste, eller den som blir vist mest oppmerksomhet, for å være verdsatt av andre:-)

Jeg hadde ikke brydd meg om dette om de ikke viste så utrolig stor forskjell på oppmerksomhet med meg og de andre tantene. Ikke bare i bursdagshilsener men også i fht profilbilder, andre bilder som deles mm

Anonymkode: 079f4...b38

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du kan blokkere de ut midlertidig dersom du føler det er best, men du kan nok ikke kutte kontakten med dem da de er familie. Noen ganger er det greit og beskytte seg selv ved og minske kontakten med enkelte. Hva tenker du om det? 

Anonymkode: 62d77...1c4

Ja jeg må beskytte meg selv nå, så får det ta den tiden det tar. 

His2va skrev (57 minutter siden):

Jeg vet ikke, men familie trodde jeg var noen en kunne regne med, og en var glad i, fordi man er av samme opphav. Men lov å kutte de ut mener jeg når de ikke er snill mot en.  Men mulig det ikke betyr så mye med familien lenger som før. Det var mye forskjellsbehandling i min barndom, så det gjør det nok ikke lettere å tåle. 

Det var mye forskjellsbehandling i min barndom også. Så mye at noen la merke til det. Jeg har bestandig skjønt at det var foreldrene som gjorde dette og at søsknene mine ikke hadde noe "skyld". I dag er jeg mye nærmere den ene, men det kommer av helt andre ting.  Sånn er det bare. 

His2va skrev (50 minutter siden):

«Jeg vet ikke, men familie trodde jeg var noen en kunne regne med, og en var glad i, fordi man er av samme opphav.»

Det er dessverre ikke sånn i vår tid. 

«Men lov å kutte de ut mener jeg når de ikke er snill mot en.»

Jeg oppfatter det ikke som at de ikke er snille mot deg, og du har jo fått respons også, t o m hyggelg respons  - bare ikke akkurat den responsen du ønsker deg og håper på å få. Det betyr ikke at de ikke har vært snille mot deg, her tror jeg det er de såre følelsene dine som tuller det til for deg. 

Du har derimot lov til å kutte dem uansett årsak - men jeg syneS ikke det du beskriver er noe grunnlag for å gå så drastisk til verks. Selv ville jeg heller skjermet meg selv ved slutte å dele hjerter osv, jeg ville rett og slett bare vært like enkel mot dem som de er mot deg. Men det er meg. 

«Men mulig det ikke betyr så mye med familien lenger som før.»

Jeg tror nok det er noe i det. 

«Det var mye forskjellsbehandling i min barndom, så det gjør det nok ikke lettere å tåle.»

Du har nok en sårbarhet i deg som følge av dette også.  

En ting jeg har blitt obs på når det kommer til meg selv: livet er ikke enten/elller, og vi behandler andre ulikt. Jeg har feks to voksne barn, og jeg behandler dem ikke likt. Det betyr ikke at jeg er mer eller mindre glad i den ene enn i den andre.  
Jeg tror det beste for deg vil være jobbe med å akseptere noe slikt :) 

AnonymBruker
Hurja skrev (48 minutter siden):

Det hjalp å skrive om dette, jeg har vært trist i flere uker etter det virkelig gikk opp for meg hvor stor forskjell de viser på meg og mine søstre. Men nå vil jeg ikke bruke mer energi på de, jeg har gitt de mer enn nok, selv om de har fått mer av de andre. Jeg tror aldri de vil bry seg noe om meg, heller ikke når jeg blir gammel.  De har aldri brydd seg heller, og jeg har ikke forventet noe, men ser det ikke er noe vits å bruke mer tid på de, de er ikke verdt en tanke en gang. Jeg er sint, har fått nok. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det hjalp å skrive om dette, jeg har vært trist i flere uker etter det virkelig gikk opp for meg hvor stor forskjell de viser på meg og mine søstre. Men nå vil jeg ikke bruke mer energi på de, jeg har gitt de mer enn nok, selv om de har fått mer av de andre. Jeg tror aldri de vil bry seg noe om meg, heller ikke når jeg blir gammel.  De har aldri brydd seg heller, og jeg har ikke forventet noe, men ser det ikke er noe vits å bruke mer tid på de, de er ikke verdt en tanke en gang. Jeg er sint, har fått nok. 

Det gjør meg vondt at du har det sånn og reagerer sånn. For jeg vet hvor vondt det er og føler med deg. 

Grunnen til at jeg svarte deg (og så utdypende) er at jeg sllter med samme ting selv. Å bli behandlet så ulikt fra andre hele livet har gjort noe med hele meg, det har t o m gått så langt at jeg generelt føler meg mindre verdt enn andre og at jeg betyr lite for andre. Hele livet har jeg sett på at andre har blitt verdsatt mens jeg liksom har vært bortgjemt i en krok fordi jeg betydde så lite. Så jeg var spent på svarene du ville få i tråden din.

Først reagerte jeg negativt på svarene til frosken, jeg gjør ofte det fordi hun treffer spikeren på hodet, og det er tøft å lese sånne ting om seg selv - men så begynte jeg å reflektere over dem. For min del var svarene hennes nyttige, og jeg velger å ta dem med meg videre og jobbe med meg selv. Jeg håper du vil gjøre det samme ❤️

Endret av Hurja

Annonse

Hurja skrev (59 minutter siden):

Det gjør meg vondt at du har det sånn og reagerer sånn. For jeg vet hvor vondt det er og føler med deg. 

Grunnen til at jeg svarte deg (og så utdypende) er at jeg sllter med samme ting selv. Å bli behandlet så ulikt fra andre hele livet har gjort noe med hele meg, det har t o m gått så langt at jeg generelt føler meg mindre verdt enn andre og at jeg betyr lite for andre. Hele livet har jeg sett på at andre har blitt verdsatt mens jeg liksom har vært bortgjemt i en krok fordi jeg betydde så lite. Så jeg var spent på svarene du ville få i tråden din.

Først reagerte jeg negativt på svarene til frosken, jeg gjør ofte det fordi hun treffer spikeren på hodet, og det er tøft å lese sånne ting om seg selv - men så begynte jeg å reflektere over dem. For min del var svarene hennes nyttige, og jeg velger å ta dem med meg videre og jobbe med meg selv. Jeg håper du vil gjøre det samme ❤️

Takk for at du føler med meg, Jeg forventer ikke at andre som ikke har opplevd sånt vil forstå. Vi trenger alle kjærlighet for å kunne leve. Man mistet livsgnisten uten. Vi må derfor heller bruke tid på noen som bryr seg om oss. ❤️

Du har urealistiske forventninger til hva man kan forvente av tilbakemeldinger generelt og i sosiale medier spesielt. I tillegg bør du forstå at begge parter kan ha glede av en relasjon selv om man ikke er supernære. At dine søstre muligens er nærmere dine nieser utelukker på ingen måte at dere også kan ha en god relasjon. Det virker nokså umodent - og også uklokt - å reagere med å evt. kutte kontakten på denne bakgrunn.

AnonymBruker
Ekstra skrev (32 minutter siden):

Du har urealistiske forventninger til hva man kan forvente av tilbakemeldinger generelt og i sosiale medier spesielt. I tillegg bør du forstå at begge parter kan ha glede av en relasjon selv om man ikke er supernære. At dine søstre muligens er nærmere dine nieser utelukker på ingen måte at dere også kan ha en god relasjon. Det virker nokså umodent - og også uklokt - å reagere med å evt. kutte kontakten på denne bakgrunn.

Jeg føler som jeg gjør, og står fast i hvordan jeg skal takle det jeg har opplevd. Synes ikke det er greit du svarer det er umodent. En dag er det kanskje du som reagerer på noe andre ikke ville følt på samme måte. Har ikke noe med modenhet å gjøre. Viktig at man kan få lov å åpne seg uten å bli dømt på denne måtet. At du mener det er uklokt er helt i orden, det kan godt hende det er. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg føler som jeg gjør, og står fast i hvordan jeg skal takle det jeg har opplevd. Synes ikke det er greit du svarer det er umodent. En dag er det kanskje du som reagerer på noe andre ikke ville følt på samme måte. Har ikke noe med modenhet å gjøre. Viktig at man kan få lov å åpne seg uten å bli dømt på denne måtet. At du mener det er uklokt er helt i orden, det kan godt hende det er. 

Hvis du står fast i hvordan du skal takle situasjonen, skjønner jeg ikke hvorfor du spør her.

Jeg har ikke særlig problemer med å innrømme at jeg i blant kan ha umodne reaksjoner, og at tilbakemeldinger noen ganger er på sin plass. 

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Hvis du står fast i hvordan du skal takle situasjonen, skjønner jeg ikke hvorfor du spør her.

Jeg har ikke særlig problemer med å innrømme at jeg i blant kan ha umodne reaksjoner, og at tilbakemeldinger noen ganger er på sin plass. 

Jeg spør for å få råd om hva jeg skal gjøre for å få bort følelser jeg ikke liker. Leste noe interessant i Utforsk sinnet på fb. Leser du i den gruppen? Der sto det at man skulle kutte kontakten med folk som har sluttet å bry seg. Det er det jeg føler nå, de bryr seg ikke. Jeg merker det på flere områder, men kanskje ikke lett for deg å se det. Det var når jeg leste det jeg vurderte å kutte kontakten og ville derfor høre hva andre synes om det. Umodent er det ikke om jeg gjør det.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spør for å få råd om hva jeg skal gjøre for å få bort følelser jeg ikke liker. Leste noe interessant i Utforsk sinnet på fb. Leser du i den gruppen? Der sto det at man skulle kutte kontakten med folk som har sluttet å bry seg. Det er det jeg føler nå, de bryr seg ikke. Jeg merker det på flere områder, men kanskje ikke lett for deg å se det. Det var når jeg leste det jeg vurderte å kutte kontakten og ville derfor høre hva andre synes om det. Umodent er det ikke om jeg gjør det.

Å kutte bånd til folk som ikke bryr seg tenker jeg er høyst aktuelt når det gjelder litt mer overflatiske forbindelser. Familie er man mer tålmodig med, med mindre de oppfører seg dårlig. Og det kan jeg overhodet ikke se at din familie har gjort.

Endret av Ekstra
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det reelt det du føler?

Selv føler jeg ofte feil og det er vondt.

Annonse

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det er forskjell på at de slutter å bryr seg og at du føler de slutter å bry seg - men det er kanskje meg. 
Ellers er jeg enig med flere av svarene du allerede har fått. 
Jeg tror du legger for mye i dette. Jeg oppfatter det slik at du synes dette er sårt, da er kanskje det beste å ta en prat med søsknene dine og lufte tankene. Deretter kan du ta en vurdering om å kutte kontakten dersom det faktisk er reelt at de ikke bryr seg. 
Jeg er forøvrig helt enig i at det er like greit å kutte kontakten med folk som ikke bryr seg eller som av en eller annen grunn ikke er bra for deg - enten det er familie eller andre relasjoner. Men da bør du være sikker i din sak og ikke spekulere i hva de andre kanskje tenker eller tror.

His2va skrev (2 timer siden):

Takk for at du føler med meg, Jeg forventer ikke at andre som ikke har opplevd sånt vil forstå. Vi trenger alle kjærlighet for å kunne leve. Man mistet livsgnisten uten. Vi må derfor heller bruke tid på noen som bryr seg om oss. ❤️

Ja, vi skal bruke tid på de som bryr seg om oss, og vi skal bruke mindre tid på de som bryr seg mindre om oss. Familien din bryr seg om deg, du får jo respons - du får bare ikke den samme responsen de andre får og som du også så sårt trenger og ønsker deg (men det betyr ikke at de ikke bryr seg). 

Dette er ting jeg selv jobber med og skal fortsette å jobbe med, og jeg håper du også velger den veien, selv om det akkurat nå føles rettere å gå den andre veien (som vil si å kutte dem ut). Men dette er meg og mine råd til deg, og jeg ønsker deg bare alt godt med det :) 

AnonymBruker
Hurja skrev (19 minutter siden):

Ja, vi skal bruke tid på de som bryr seg om oss, og vi skal bruke mindre tid på de som bryr seg mindre om oss. Familien din bryr seg om deg, du får jo respons - du får bare ikke den samme responsen de andre får og som du også så sårt trenger og ønsker deg (men det betyr ikke at de ikke bryr seg). 

Dette er ting jeg selv jobber med og skal fortsette å jobbe med, og jeg håper du også velger den veien, selv om det akkurat nå føles rettere å gå den andre veien (som vil si å kutte dem ut). Men dette er meg og mine råd til deg, og jeg ønsker deg bare alt godt med det :) 

Kommer nok bare til å vise de mindre interesse på nettet og være mot de slik de er mot meg. Ellers treffer jeg de ikke så ofte, kan ta noen år mellom hver gang. Har ikke så mye kontakt med mine søstre heller, snakker vel med de fra en til tre/fire ganger i året. Ellers kun litt kontakt på sosiale meder. Så for meg handler dette nok mer om jeg skal være som de eller som jeg har vært. 

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kommer nok bare til å vise de mindre interesse på nettet og være mot de slik de er mot meg. Ellers treffer jeg de ikke så ofte, kan ta noen år mellom hver gang. Har ikke så mye kontakt med mine søstre heller, snakker vel med de fra en til tre/fire ganger i året. Ellers kun litt kontakt på sosiale meder. Så for meg handler dette nok mer om jeg skal være som de eller som jeg har vært. 

Der har du vel svaret på hvorfor det er som det er. Det handler nok ikke om at de ikke liker deg, men heller at du ikke har så tett kontakt med de. 

Ekstra skrev (3 timer siden):

Å kutte bånd til folk som ikke bryr seg tenker jeg er høyst aktuelt når det gjelder litt mer overflatiske forbindelser. Familie er man mer tålmodig med, med mindre de oppfører seg dårlig. Og det kan jeg overhodet ikke se at din familie har gjort.

Det oppleves (for egen del) ekstremt vanskelig å kutte bånd til egen familie, til tross for at jeg har blitt oppfordret gjentatte ganger av det fra både terapeut i nå tre-fire år og nåværende og forrige samboer har flere ganger sagt "hvor mye skal du tolerere fra de...", så du har så absolutt rett i at man er mer tålmodig med egen familie. Redsel for å være den som bryter ut og skiller seg ut - den stygge andungen... Jeg har ikke behov for å utlevere hva familiesituasjonen handler om, annet enn at den er uheldig... Jeg har valgt å minimere kontakten det som er mulig med de konkrete personene mens jeg har litt bedre kontakt med de andre.

Så til TS, personlig tror jeg ikke i ditt tilfelle at det vil hjelpe å kutte ut kontakten. Denne grublingen din vil fremdeles være der. Problemet ditt vil ligge der som en stor og unevnelig elefant i luftrommet mellom dere. Men om du skal velge å trappe ned på kontakten, så for all del velg bort å følge de på sosiale medier. Det virker til å skape mest trøbbel for deg. Snakk med de live når du føler for det og gi blaffen i den overfladiske og tilgjorte kommunikasjonen på sosiale medier, som likevel mest er å rope ut av vinduet mot andre, mer enn det er rettet mot den det gjelder...

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Det oppleves (for egen del) ekstremt vanskelig å kutte bånd til egen familie, til tross for at jeg har blitt oppfordret gjentatte ganger av det fra både terapeut i nå tre-fire år og nåværende og forrige samboer har flere ganger sagt "hvor mye skal du tolerere fra de...", så du har så absolutt rett i at man er mer tålmodig med egen familie. Redsel for å være den som bryter ut og skiller seg ut - den stygge andungen... Jeg har ikke behov for å utlevere hva familiesituasjonen handler om, annet enn at den er uheldig... Jeg har valgt å minimere kontakten det som er mulig med de konkrete personene mens jeg har litt bedre kontakt med de andre.

Så til TS, personlig tror jeg ikke i ditt tilfelle at det vil hjelpe å kutte ut kontakten. Denne grublingen din vil fremdeles være der. Problemet ditt vil ligge der som en stor og unevnelig elefant i luftrommet mellom dere. Men om du skal velge å trappe ned på kontakten, så for all del velg bort å følge de på sosiale medier. Det virker til å skape mest trøbbel for deg. Snakk med de live når du føler for det og gi blaffen i den overfladiske og tilgjorte kommunikasjonen på sosiale medier, som likevel mest er å rope ut av vinduet mot andre, mer enn det er rettet mot den det gjelder...

Skal bruke mindre tid på sosiale medier, men er jo et greit verktøy også når man har familien langt unna. Er jo litt koselig å dele bilder til hverandre og sånn, men uten noe respons fra de gang på gang, samtidig se de liker alt andre tanter legger ut er ikke greit. Skulle ønske jeg ikke hadde følelser noen ganger, men de kan fort bare bli sterkere med åra.  Tenk om jeg hadde skrevet hjerter, kjære, klemmer og vært så positiv til alt det mine tantunger la ut, men ikke til et tantebarn. Tenk om det ene tantebarnet kun skulle få det jeg opplever nå?  Hvorfor koster det de så mye å gi om ikke annet et lite hjerte til meg også? Forskjellen til det de skriver til meg og mine søstre er ikke til å tro, den er så stor at jeg mistenker de gjør det bevisst for å såre meg.  Bruker ikke ferien min i sommer til å besøke de da, hvorfor ikke heller være der jeg er velkommen og verdsatt?  

Gjest Hurja
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal bruke mindre tid på sosiale medier, men er jo et greit verktøy også når man har familien langt unna. Er jo litt koselig å dele bilder til hverandre og sånn, men uten noe respons fra de gang på gang, samtidig se de liker alt andre tanter legger ut er ikke greit. Skulle ønske jeg ikke hadde følelser noen ganger, men de kan fort bare bli sterkere med åra.  Tenk om jeg hadde skrevet hjerter, kjære, klemmer og vært så positiv til alt det mine tantunger la ut, men ikke til et tantebarn. Tenk om det ene tantebarnet kun skulle få det jeg opplever nå?  Hvorfor koster det de så mye å gi om ikke annet et lite hjerte til meg også? Forskjellen til det de skriver til meg og mine søstre er ikke til å tro, den er så stor at jeg mistenker de gjør det bevisst for å såre meg.  Bruker ikke ferien min i sommer til å besøke de da, hvorfor ikke heller være der jeg er velkommen og verdsatt?  

Det er fryktelig vondt å oppleve sånne ting og å ha det sånn. Jeg har opplevd mye vondt i livet (fysisk og psykisk mishandling, vitne til voldtekt, incest, utestengelse, tilsidesetting osv). Og vet du hva som har vært vondest av alt det? - det er det samme som du beskriver i denne tråden, så jeg forstår deg veldig godt. Jeg håper du finner en konstruktiv måte å lære deg å mestre det på av hele mitt hjerte, og å kutte kontakten synes jeg ikke er noen konstruktiv måte å mestre det på ❤️

Endret av Hurja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...