Gå til innhold

Hvem får mest hjelp av en som hyler og utagerer eller en som rolig forteller at man trenger hjelp?


Everybody

Hvem får mest hjelp av en som hyler og utagerer eller en som rolig forteller at man trenger hjelp?  

22 stemmer

  1. 1. Hvem får mest hjelp av en som hyler og utagerer eller en som rolig forteller at man trenger hjelp?

    • Den som hyler og utagerer
      16
    • Den som er rolig
      6


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men har hun blitt noe bedre etter å ha vært der i 3år? Skal hun bo der resten av livet? 

Uansett så er det synd at hun lever livet sitt innestengt og går glipp av så mye. 

Anonymkode: 865fb...fb0

Jeg mener at noen er så syke at de ikke kan slippes ut. Om det kommer til å gjelde henne vet jeg ikke, for jeg har hørt om de som har vært nødt til å være tvangsinnlagt i 10 år før de har vært klare for å bo i bemannet bolig. Om det tar henne noen år til før hun er klar så synes jeg det er bedre enn at de skal slippe henne ut nå før hun i det hele tatt vet hvilken virkelighet som er ekte.

Om alternativet er å bo på sykehus resten av livet eller å bli sluppet løs hvor du går rundt livredd alene med vrangforestillinger så er førstnevnte så absolutt å foretrekke. Man må innse at ikke alle mennesker kan gå løse i samfunnet, og at noen heller ikke har boevne nok til å bo i bemannet bolig. For disse burde det vært muligheter for å bo resten av livet på institusjon slik som før. 

Man må innse at ikke alle kan slippes ut. Da får hendelser slik som han som gikk amok på Bislett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beneviento skrev (9 timer siden):

Jeg mener at noen er så syke at de ikke kan slippes ut. Om det kommer til å gjelde henne vet jeg ikke, for jeg har hørt om de som har vært nødt til å være tvangsinnlagt i 10 år før de har vært klare for å bo i bemannet bolig. Om det tar henne noen år til før hun er klar så synes jeg det er bedre enn at de skal slippe henne ut nå før hun i det hele tatt vet hvilken virkelighet som er ekte.

Om alternativet er å bo på sykehus resten av livet eller å bli sluppet løs hvor du går rundt livredd alene med vrangforestillinger så er førstnevnte så absolutt å foretrekke. Man må innse at ikke alle mennesker kan gå løse i samfunnet, og at noen heller ikke har boevne nok til å bo i bemannet bolig. For disse burde det vært muligheter for å bo resten av livet på institusjon slik som før. 

Man må innse at ikke alle kan slippes ut. Da får hendelser slik som han som gikk amok på Bislett. 

Helt enig. Det er veldig bra at de ser at hun ikke kan være ute når hun er så syk. Frihet står sterkt i Norge, men når det er noen som er den type syk så kan det ikke gå på bekostning på liv og helse. Det er noe annet når en person er samtykkekompetent og klar og orientert. Da er det feil å holde på tvang i år etter år pga suicidalitet mener jeg. Før eller siden må man velge selv. En ting er i akutte situasjoner, men vedvarende over lang tid kan man ikke holdes innesperret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 20.48):

Jo for da har du mange ressurser 

Anonymkode: 76ca5...138

Det er ikke alltid en kan nyttiggjøre seg de ressursene når man er i pasientrollen. (Ser ikke så snevert/sort-hvitt på det, men bare forenkler det slik) 

Anonymkode: d6850...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 timer siden):

Helt enig. Det er veldig bra at de ser at hun ikke kan være ute når hun er så syk. Frihet står sterkt i Norge, men når det er noen som er den type syk så kan det ikke gå på bekostning på liv og helse. Det er noe annet når en person er samtykkekompetent og klar og orientert. Da er det feil å holde på tvang i år etter år pga suicidalitet mener jeg. Før eller siden må man velge selv. En ting er i akutte situasjoner, men vedvarende over lang tid kan man ikke holdes innesperret. 

Enig, er det snakk om suicidalitet hvor personen ikke er utilregnelig så er det feil å holde noen tvangsinnlagt i årevis. Selvmord er ikke et lovbrudd per norsk lov, og man burde faktisk få lov til å beholde retten til selvbestemmelse hvis man er orientert og forstår konsekvensene av handlingene sine. Er man psykotisk trenger man derimot å bli beskyttet fra seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (47 minutter siden):

Enig, er det snakk om suicidalitet hvor personen ikke er utilregnelig så er det feil å holde noen tvangsinnlagt i årevis. Selvmord er ikke et lovbrudd per norsk lov, og man burde faktisk få lov til å beholde retten til selvbestemmelse hvis man er orientert og forstår konsekvensene av handlingene sine. Er man psykotisk trenger man derimot å bli beskyttet fra seg selv. 

Ja. Jeg tenker en kort tvangsinnleggelse ved akutt suicidalitet feks ved alvorlig depresjon, en krise hvor man ikke tenker klart etc kan være riktig, men ikke langvarig tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...