Gå til innhold

Et par spørsmål om Schizoaffektiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare lurer på om folk med denne lidelsen alltid er psykotiske?

Eller er det sånn at de bare alltid har psykotiske symptomer som innimellom kan bli til psykoser?

Hvis det siste, trenger de psykotiske symptomene å være tilstede hele tida ved en sånn lidelse? Jeg synes ikke at jeg har psykotiske symptomer/vrangforestillinger hele tida, men legen er uenig. Og det irriterer meg en smule. 

Anonymkode: 0d97f...7c5

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og kanskje et viktig spørsmål til: Er psykotiske symptomer = psykose? Sånn at når det sies at jeg har psykotiske symptomer så menes det at jeg er psykotisk? 

Jeg tenker mer sånn at det går an å ha symptomer på forkjølelse uten å være forkjølet. 

AnonymBruker

Men kan sikkert spørre legen om det. Hun har nok de mest riktige svarene uansett. Diagnosen er relativt ny hos meg, den har bare vært tentativ inntil nå. Har ikke satt meg noe særlig inn i denne lidelsen siden jeg mest har tenkt at jeg ikke har den. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1. Bare lurer på om folk med denne lidelsen alltid er psykotiske?

2. Eller er det sånn at de bare alltid har psykotiske symptomer som innimellom kan bli til psykoser?

3. Hvis det siste, trenger de psykotiske symptomene å være til stede hele tida ved en sånn lidelse? Jeg synes ikke at jeg har psykotiske symptomer/vrangforestillinger hele tida, men legen er uenig.

1. Nei, de trenger ikke være psykotiske hele tiden. Men personer med schizofreni og schizoaffektiv lidelse vurderes som å ha en alvorlig sinnslidelse (viktig for jussen) hele tiden selv om de i perioder ikke er psykotiske.

2. Når en har psykotiske symptomer, er en psykotisk.

3. Kan det være at legen mener du har en alvorlig sinnslidelse hele tiden - slik jeg har forklart under pkt 1?

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (43 minutter siden):

1. Nei, de trenger ikke være psykotiske hele tiden. Men personer med schizofreni og schizoaffektiv lidelse vurderes som å ha en alvorlig sinnslidelse (viktig for jussen) hele tiden selv om de i perioder ikke er psykotiske.

3. Kan det være at legen mener du har en alvorlig sinnslidelse hele tiden - slik jeg har forklart under pkt 1?

Tusen takk for svar, selv om de ikke akkurat var oppløftende for meg. 

Jeg vil ikke dette! Jeg vil ikke defineres som at jeg har en alvorlig sinnslidelse, i alle fall ikke hele tida, for tror ikke det er så galt fatt med meg! Ei heller vil jeg bli oppfattet som psykotisk! Jeg var psykotisk og alvorlig sinnslidende i forrige uke og ble innlagt en kort stund til det verste ga seg, det ser jeg og innrømmer jeg. Var så paranoid at jeg ble sinnsyk av det. Følte også at jeg gikk i oppløsning og visste ikke hvem jeg var. Var selvhenførende og trodde alt dreide seg om meg, osv. Alt var så utrolig skremmende! Tror aldri jeg har vært reddere i hele mitt liv!

Men det er jo ikke så ille nå, og at jeg liksom skal være psykotisk enda fordi jeg har psykotiske symptomer enda, går jeg egentlig ikke så lett med på. Kanskje gjelder det andre, men ikke meg. Legen sier i tillegg at jeg har symptomer mer eller mindre hele tida og da betyr det i følge deg at jeg er psykotisk hele tida. Det klarer jeg ikke å verken forstå eller akseptere. Hvis jeg spør legen kommer hun kanskje til å si det samme som deg, men da lurer jeg jo litt på om dere snakker sammen. 

Det var mer "stuereint" med den andre diagnosen, og hakket lettere å forstå seg på. Nå er jeg liksom blitt redusert til å være kronisk sinnsyk i stedet, siden psykoselidelser regnes for å være kroniske sinnsykdommer. Innunder der ønsker ikke jeg å være, og er det heller ikke. 

AnonymBruker

Så kan jo ikke fortelle om diagnosen til noen. Det er bare to stk jeg har sagt det til. Ingen andre trenger å vite det. Vil ikke bli sett på som "hun gale", "hun sinnsyke". Vil ikke at folk skal slutte med å ta meg seriøst. Vil ikke at alt jeg sier eller skriver skal bli tolket med tvil og en vurdering av om jeg er psykotisk eller ikke. 

Er det noen som skjønner meg? 

AnonymBruker
kupton skrev (16 timer siden):

Vil bare si til deg at jeg ringte behandler i dag for å få klarhet i spørsmålene mine og hva hun mener ift meg. Har lært at det er bedre å spørre enn å gå rundt og tro feil ting. 

Jeg tok også disse tre punktene i svaret ditt opp og forstod henne som at hun bekreftet alt det du sier. Jeg liker imidlertid ikke begrepet "alvorlig sinnslidelse" når det gjelder meg selv. Jeg klarer ikke å identifisere meg med det. Det er lettere å akseptere begrepet hun brukte som var "alvorlig sykdom". Hun sa at jeg ikke er psykotisk hele tida, men at jeg har en alvorlig sykdom hele tida.

(Ps: Jeg tror ikke at dere snakker sammen 🙂)

Annonse

Gjest Hurja
kupton skrev (7 timer siden):

Begrepet er ikke medisinsk, men juridisk. "Alvorlig sykdom", som hun brukte, er et medisinsk begrep.

Det tenkte jeg også.

Jeg omgås dessuten psykotiske pasienter daglig, og ser ikke på dem som gal men at de har en alvorlig sykdom. Dessuten fremstår de aller fleste som normal for meg. 

Endret av Hurja
AnonymBruker
Hurja skrev (3 timer siden):

Dessuten fremstår de aller fleste som normal for meg.

Ja, det er det jeg håper på at jeg gjør. Jeg er jo normal for det aller meste, og tror ikke at noen egentlig skjønner at noe skurrer innimellom hvis ikke de snakker lenge med meg, eller observerer meg lenge når jeg har det sånn. Men det kommer jo an på grader. Ting er lettere å skjule for andre om symptomene er få og ikke så uttalte, og som sagt ikke ser meg/snakker med meg lenge. Er jeg imidlertid sånn jeg var da det stod på som verst for litt siden ville nok andre ha merket veldig fort at noe skurret. 😆 Er heldigvis ute av det nå, det er i alle fall sånn jeg vurderer meg selv nå. Vet jo f.eks at jeg ikke er redd lenger, m.m. Veldig glad for at AP finnes! 👍 Og så er jeg veldig lettet og glad for at legen sa i går at jeg ikke har psykotiske symptomer "hele tida" som jeg først trodde at hun mente. Det var en misforståelse fra min side. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...