Gå til innhold

Hvor viktig er det å ta medisinene til nøyaktig samme tid hver dag?

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er det å ta medisinene til nøyaktig samme tid hver dag? Jeg bruker litium, lamictal og abilify. Litium er delt opp i to doser (41 mg morgen og 83 mg kveld). Lamictal og abilify tar jeg på kvelden samtidig med litium. Morgen dosen tar jeg kl 7 og kvelds dosen kl 21. Men hva om jeg en dag f.eks tar morgen dosen kl 6 og kveldsdosen kl 23? Har det noe å si? Eller om jeg glemmer ta morgen dosen og tar den kl 12 i stedet for kl 7? Har det noe å si?

Fortsetter under...

Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg mener å huske at akkurat Litium er viktig å ta til samme tid. Vet ikke hvorfor, men det gjør sikkert de medisin-flinke her på forumet. 

Oki. Mulig det er fordi man lett kan bli forgiftet av for stor dose? Mener jeg husker å ha lest det ett sted. Får håpe noen medisin-flinke kanskje har svaret.

lyseblå skrev (33 minutter siden):

Oki. Mulig det er fordi man lett kan bli forgiftet av for stor dose? Mener jeg husker å ha lest det ett sted. Får håpe noen medisin-flinke kanskje har svaret.

Vet ikke. Ja, håper det. :)

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

På vanlige dager er +/- 2timer ok. 

Dagen før blodprøve må det være helt korrekt. 

Hva skjer om det går mer enn 2 timer? F.eks 5 timer? 

Anonymkode: 10616...f79

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva skjer om det går mer enn 2 timer? F.eks 5 timer? 

La oss si du skal ta litium 08 og 20.

08.00 + 5 er 13.00

20.00 -5 er 15.00

Hva tror du selv skjer dersom du tar døgndosen kl. 13 og kl. 15?

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

La oss si du skal ta litium 08 og 20.

08.00 + 5 er 13.00

20.00 -5 er 15.00

Hva tror du selv skjer dersom du tar døgndosen kl. 13 og kl. 15?

Man ender opp med å ta overdose? Men jeg tenkte mer på at man tar dosene f.eks kl 13 og kl 20? Vil det fortsatt gå galt?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man ender opp med å ta overdose? Men jeg tenkte mer på at man tar dosene f.eks kl 13 og kl 20? Vil det fortsatt gå galt?

Ikke som engangsfenomen, men om du stadig driver på slik, vil du regelmessig få for høy konsentrasjon av litium en gang i døgnet. Det kan skade nyrene.

Det er da ingen gode grunner til ikke å ta medisin innenfor anbefalt tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...