Gå til innhold

Detaljert beskrivelse av selvmord i bok

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
lyseblå skrev (9 timer siden):

Jeg leser for tiden en bok der forfatterens selvmordsforsøk er beskrevet i detalj. Det står ikke bare at hun tok overdose, men hvilket medikament, antall tabletter og metode for at det skal virke mer effektivt. Merket at det var litt triggende for meg da jeg har gjennomgått det samme for ikke så lenge siden. Er det greit å skrive det så detaljert i en bok eller er det en selv som har ansvar for å ikke eksponere seg selv for det?

Jeg har ikke noe imot det. Og man finner jo info om sånt uansett bare ved å Google. Bare ved å putte en pose over hode er ikke vanskeligere å finne ut enn at man kan ta overdose. Men overdose er en dårlig metode. 

Anonymkode: e48a2...8b8

Fortsetter under...

påskelilje

Du vil ha boktips 😊 Hva slags sjanger liker du? Jeg begynte på Mea Culpa, av Anne Holt i går. Har ikke lest mye ennå, men liker den.

Yndlingsboka mi gjennom alle tider er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese.

påskelilje skrev (1 time siden):

Du vil ha boktips 😊 Hva slags sjanger liker du? Jeg begynte på Mea Culpa, av Anne Holt i går. Har ikke lest mye ennå, men liker den.

Yndlingsboka mi gjennom alle tider er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese.

Jeg leser alle sjangre ☺️ Takk for tips, skal se om jeg finner bøkene på biblioteket neste gang jeg er der. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke noe imot det. Og man finner jo info om sånt uansett bare ved å Google. Bare ved å putte en pose over hode er ikke vanskeligere å finne ut enn at man kan ta overdose. Men overdose er en dårlig metode. 

Anonymkode: e48a2...8b8

Jeg har prøvd overdose flere ganger uten å lykkes. Tok vel for lite. Men er glad jeg lever nå. Men det har vært mørkt. 

Anonymkode: 06f76...5a6

Annonse

Marye skrev (På 7.5.2022 den 16.39):

Jeg ville ALDRI tatt overdose litium iallfall etter hvor jævlig det er nøye beskrevet i boken mitt urolige sinn 

Det skjønner jeg godt. Slik sett kan det nok være en positiv ting at selvmordsforsøk blir nøye beskrevet, om det får folk til å unnlate å forsøke. 

AnonymBruker

Jeg synes også dette er litt ugreit mtp at andre kan bruke det som "oppskrift". Hva synes du om boken generelt? Virker den romantiserende eller dramatisk?

Hvilket år er boken fra? Har jo skjedd endringer på flere fronter, selvmord virker jo ikke lenger til å være et ikke-tema som det var da mange av oss vokste opp. Samtidig så har kanskje debatten om trigging og å bli påvirket økt de siste årene, og folk blitt mer bevisst på dette. Er det en norsk bok eller oversatt bok? Det kan jo gjelde litt ulike normer i ulike kulturer også. 

Anonymkode: 1cfc8...06b

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes også dette er litt ugreit mtp at andre kan bruke det som "oppskrift". Hva synes du om boken generelt? Virker den romantiserende eller dramatisk?

Hvilket år er boken fra? Har jo skjedd endringer på flere fronter, selvmord virker jo ikke lenger til å være et ikke-tema som det var da mange av oss vokste opp. Samtidig så har kanskje debatten om trigging og å bli påvirket økt de siste årene, og folk blitt mer bevisst på dette. Er det en norsk bok eller oversatt bok? Det kan jo gjelde litt ulike normer i ulike kulturer også. 

Det ville vært ganske ufint og oppgi hva boken heter her evt. Det finnes nok av dem som har mistet noen av sine i det, selvom flesteparten her antagelig er på motsatt side. En ting er at det kan trigge andre , noe annet er det å evt måtte lese detaljert om det i tillegg. Ser ikke for meg hvor stor positiv effekt det kan ha. 

AnonymBruker

Jeg ba ikke TS om å navngi boken heller. Kan fint svare om det er en norsk eller utenlandsk bok uten å en gang navngi den indirekte, det er da flere bøker som omhandler selvmordsproblematikk, både fagbøker og romaner. Gir bare litt mer kontekst.

"Trigger warnings" er jo et nyere konsept, for eksempel. 

AnonymBruker

Jeg har f.eks lest en skjønnlitterær bok hvor jeg tenkte at enkelte beskrivelser kunne dessverre brukes som "selvskadingstips", men den var fra rundt 1990, og da var det kanskje ikke like mye debatt rundt trigging i litteratur, selv om smitteeffekten ikke er et helt nytt emne.

Dessuten tenker kanskje ikke forfattere alltid så godt igjennom hvordan det rammer en leser som selv har en historie med selvskading eller selvmordsforsøk? For andre lesere kan det vel fremstå til skrekk og advarsel...

• 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 19.09):

Jeg ba ikke TS om å navngi boken heller. Kan fint svare om det er en norsk eller utenlandsk bok uten å en gang navngi den indirekte, det er da flere bøker som omhandler selvmordsproblematikk, både fagbøker og romaner. Gir bare litt mer kontekst.

"Trigger warnings" er jo et nyere konsept, for eksempel. 

Slike bøker bør forbigås i stillhet. Selvmord er et utrolig vanskelig tema og det er ikke bra at noen blir "trigget" Alt for mange dør av selvmord, det er en stor tragedie. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...