AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg tar denne som AB for å være helt sikker på at jeg ikke blir gjenkjent. Jeg har en niese som har alkoholproblemer, hun er bare 25 år. Uten å gå inn i detaljer så har hun opplevd mye vondt i sitt unge liv og har tydd til alkohol (tidligere også narkotika) for å ikke forholde seg til de vonde følelsene. Dette har hun nå gjort så lenge at hun nok har blitt avhengig. Hun drikker alkohol daglig, både morgen og kveld, men klarer å holde seg edru når hun jobber. Jeg er hennes tante og vi har et nært forhold. Jeg synes det er vanskelig for meg å vite hvordan jeg skal forholde meg til hennes drikking. Moralisme og kjefting hjelper jo ikke, så det gjør jeg ikke. Hun vet jo selvsagt at hun drikker for mye, selv om hun forsøker å rasjonalisere det til at hun "har kontroll". Det er hun selv som har sagt at hun drikker fordi hun ikke klare å forholde seg til de vonde følelsene hun har rundt ulike traumer hun har opplevd. Samtidig som jeg vet at for mye moralisering og "masing" vil føre til at jeg mister det nære forholdet til henne, så vil jeg jo heller ikke si noe slik at hun tror at jeg stilltiende godtar drikkingen og synes det er ok. Hvordan finne balansen mellom å støtte henne, men vise at selve drikkingen ikke er ok? Jeg vet jo at jeg ikke kan gjøre noe før hun evt selv vil, men jeg synes det er vondt å se på noen så unge med så mye potensiale gradvis bli mer og mer alkoholiker. Hvordan gjør man med alkoholisme i nær familie? Anonymkode: c9202...528 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/466742-alkoholisme-i-n%C3%A6r-familie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.