Gå til innhold

Burde det gis fengsel straff for å ha brukt ord som våpen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En ung kvinne ble dømt til fengsel for å ha oppfordret kjæresten til å drepe seg selv. Hun var instendig og manipulerende og han gjorde det. Jeg er enig, hun skulle bare ha fått mer enn 15 mnd. 

Anonymkode: eaebb...d7b

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ung kvinne ble dømt til fengsel for å ha oppfordret kjæresten til å drepe seg selv. Hun var instendig og manipulerende og han gjorde det. Jeg er enig, hun skulle bare ha fått mer enn 15 mnd. 

Anonymkode: eaebb...d7b

Hun skulle definitivt fått mye høyere straff ja.

Jeg fant saken ja. Den er fra USA. Det virker vedlig ondskapsfullt, eller i beste fall idiotisk. 

Jeg synes dommen og straffen var helt grei.

Det må være forskjell på å ta sitt eget liv og å bli drept helt ufrivillig.

Dessuten blir det noen gråsoner her. Hva skal man gjøre med de sier noe i sinne til en ekspartner som truer med selvmord? Hvis denne jenta hadde fått 21 år måtte de kanskje fått 1 år. 

AnonymBruker
Grendel skrev (4 minutter siden):

Jeg fant saken ja. Den er fra USA. Det virker vedlig ondskapsfullt, eller i beste fall idiotisk. 

Dessuten blir det noen gråsoner her. Hva skal man gjøre med de sier noe i sinne til en ekspartner som truer med selvmord? Hvis denne jenta hadde fått 21 år måtte de kanskje fått 1 år. 

Eksen min truet med å henge seg i garasjen hvis jeg ikke gjorde som han ville. Til slutt sa jeg...ikke heng deg i garasjen, men hvis du skal henge deg, så gå å finn et tre i skogen.  Etter dette så sluttet han med å true. Dette var da vi var gift.  Synes det ville vært feil hvis jeg skulle blitt straffet for dette.

Anonymkode: 34d7e...ab4

Grendel skrev (13 minutter siden):

Det blir da noe fullstendig annet om noen sier "Hvis du ikke gjør som jeg sier så tar jeg livet av meg!" eller "Om du går nå så henger jeg meg!" Det kan ikke noen andre lastes for. Det blir jo noe annet å si "Gå og heng deg! Gjør det! Feiging - gå og heng deg nå!" Usammenlignbart etter min mening, to helt forskjellige ting. Å true med å ta sitt eget liv i forhold til å oppfordre en annen til å gjøre det.

Annonse

AnonymBruker

kjenner ikke til saken,

men på generelt grunnlag synes jeg at en bør holde seg unna folk som sier slemme ting. Om folk som sier slemme ting følger etter deg da bør det være ulovlig, pga etterfølgingen. Dersom noen frivillig oppsøker folk som sier slemme ting (ta muslimer som drar til sian demonstrasjoner f.eks og blir fornærmet) da er det ditt eget ansvar du visste hvilke ord som ville komme og valgte å oppsøke dem, da er det din skyld om du blir såret. Om sian løpte etter muslimer på gata og fulgte etter dem og sa slemme ting om muslimer, da bør det være ulovlig for det blir trakassering.

Jeg skjønner følelsene, ingen liker å høre slemme ting, og det er lett å tenke at staten bør forby alle slemme ord og "hatefulle ytringer" men det funker ikke i praksis, hvem skal bestemme hva som er lov og ikke lov å si? F.eks kan jeg synes at islam i seg selv er en hatefull religion, så å sitere koranen er en hatefull ytring, så derfor bør alle som sier dem i fengsel, kan jeg si. Dette blir i praksis bare et flertallstyranni, det flertallet mener er greit å si er greit å si, mens det mindretallet mener er forbudt å si. Hva skjer med demokratiet om vi går den veien  ?

Anonymkode: 33fcf...06a

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

kjenner ikke til saken,

men på generelt grunnlag synes jeg at en bør holde seg unna folk som sier slemme ting. Om folk som sier slemme ting følger etter deg da bør det være ulovlig, pga etterfølgingen. Dersom noen frivillig oppsøker folk som sier slemme ting (ta muslimer som drar til sian demonstrasjoner f.eks og blir fornærmet) da er det ditt eget ansvar du visste hvilke ord som ville komme og valgte å oppsøke dem, da er det din skyld om du blir såret. Om sian løpte etter muslimer på gata og fulgte etter dem og sa slemme ting om muslimer, da bør det være ulovlig for det blir trakassering.

Jeg skjønner følelsene, ingen liker å høre slemme ting, og det er lett å tenke at staten bør forby alle slemme ord og "hatefulle ytringer" men det funker ikke i praksis, hvem skal bestemme hva som er lov og ikke lov å si? F.eks kan jeg synes at islam i seg selv er en hatefull religion, så å sitere koranen er en hatefull ytring, så derfor bør alle som sier dem i fengsel, kan jeg si. Dette blir i praksis bare et flertallstyranni, det flertallet mener er greit å si er greit å si, mens det mindretallet mener er forbudt å si. Hva skjer med demokratiet om vi går den veien  ?

Anonymkode: 33fcf...06a

Joda, men er man i et forhold, så er det ikke nødvendigvis så enkelt å bare gå. Jeg var sammen med han i 9 år og han utsatte meg for psykisk vold, og han ba meg også om å ta selvmord. Jeg mener han burde blitt straffet for dette, men vet ikke om jeg synes han burde blitt direkte klandret for mitt selvmord hvis jeg hadde gjort som han sa. Men straff for psykisk vold, trusler etc. Ja. 

Lillemus skrev (1 time siden):

Det blir da noe fullstendig annet om noen sier "Hvis du ikke gjør som jeg sier så tar jeg livet av meg!" eller "Om du går nå så henger jeg meg!" Det kan ikke noen andre lastes for. Det blir jo noe annet å si "Gå og heng deg! Gjør det! Feiging - gå og heng deg nå!" Usammenlignbart etter min mening, to helt forskjellige ting. Å true med å ta sitt eget liv i forhold til å oppfordre en annen til å gjøre det.

Jeg tror du misforstår. Det var en skrivefeil fra min side. Jeg mente "de som sier noe i sinne til en ekspartner som truer med selvmord."

F.eks: 'Javel. Så gå og heng deg da".

Grendel skrev (11 minutter siden):

Jeg tror du misforstår. Det var en skrivefeil fra min side. Jeg mente "de som sier noe i sinne til en ekspartner som truer med selvmord."

F.eks: 'Javel. Så gå og heng deg da".

Blir uansett ikke det samme som når en person oppfordrer en annen til å ta livet av seg på den måten som ble gjort i tilfellet tråden dreier seg om. I ditt tilfelle har jo vedkommende allerede truet med å ta livet av seg og prøver bare å frembringe en reaksjon.

Lillemus skrev (1 time siden):

Blir uansett ikke det samme som når en person oppfordrer en annen til å ta livet av seg på den måten som ble gjort i tilfellet tråden dreier seg om. I ditt tilfelle har jo vedkommende allerede truet med å ta livet av seg og prøver bare å frembringe en reaksjon.

Nei, det blir ikke nøyaktig det samme, men begge deler er å oppfordre noen til selvmord.

Det er kanskje to ytterpunkt på skalaen, men det finnes nok mye gråsoner kan bli vanskelig å dømme hvis den ene skal gå helt fri og den andre skal få veldig lang fengselsstraff. Den stakkars retten måtte diskutert alle mulige detaljer for å synse seg frem til riktig straff.

Derfor synes jeg 15 mnd hørtes ganske greit ut. Skylden er plassert. Ikke en bagatellmessig straff men heller ikke på linje med mord.

Jeg synes i utgangspunktet at den som begår selvmord, selv står ansvarlig for det. 

Når det gjelder saker som den beskrevne, så mener jeg at noen kan ilegges straff for å sende ekstreme mengder plagsomme tekstmeldinger - men i mitt hode bør dette vurderes som noe helt annet enn å bli dømt for mord. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...