Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre nå som psykiateren min slutter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått i behandling hos psykiater på DPS i 1 års tid pga ett par småting jeg sliter med. Nå skal han slutte og jeg står igjen med valget om hva jeg skal gjøre videre. Jeg er veldig i tvil og klarer ikke finne ut hva som ville være best for meg. Setter derfor veldig pris på andres perspektiv på dette. 

De forskjellige alternativene jeg har er:

Sykepleier: Som kan gi støttesamtaler en gang i uken. Vil tro vedkommende ikke har like mye kunnskap som en psykolog/psykiater? Men kan nok være en fin samtalepartner på tross av det? Kanskje det ikke er så viktig heller? Jeg vet ikke, har liten erfaring med psykepleiere fra psykiatritjenesten i kommunen. Tror også de kan komme hjem til en noe jeg ser på en fordel da jeg ikke alltid synes det er like lett å skulle komme seg til kontoret. 

Fastlege: Som kan gi støttesamtaler en gang i måneden, mulig oftere om der er ett stort behov. Det virker som at han grei kunnskap om psykiatri, men tiden vil jo være veldig begrenset i og med at jeg nok måtte hatt to dobbelttimer eller tre for å i det hele tatt rekke å si noe som helst? Kjenner han heller ikke så veldig godt. Har bare vert der med fysiske ting til nå, men han virker grei. Han har vel bare tilgang til epikriser fra spesialhelsetjenesten? Hadde kanskje vert en fordel om han hadde mer informasjon om meg og det jeg har vert igjennom og det jeg sliter med?

Psykolog: (Vikar til nåværende behandler). Som kan gi samtalebehandling en gang i uken eller hver andre uke. Jeg ser på det som en stor fordel at jeg kan få behandling og ikke bare støttesamtaler, men så er det kanskje ikke mer behandling jeg trenger? Kanskje det er på tide å gå over til støttesamtaler hos psykepleier eller fastlege? Psykolog har jo tilgang til journalen fra DPS, så er en fordel at en kan lese seg opp på journalen. Jeg tror det såfall vil være slik at jeg blir overført til denne behandleren og ikke trenger å sende henvisning på nytt. 

Anonymkode: 4ae10...249

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det spørs jo på hva slags problemer du har da........... 

Men har du bare småproblemer så vil jeg generelt si fastlege eller sykepleier. Dps har så lange ventelister og mange med "storeproblemer" at det burde prioriteres der det prioriteres kan. 

Anonymkode: 93ff9...7cd

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs jo på hva slags problemer du har da........... 

Men har du bare småproblemer så vil jeg generelt si fastlege eller sykepleier. Dps har så lange ventelister og mange med "storeproblemer" at det burde prioriteres der det prioriteres kan. 

Anonymkode: 93ff9...7cd

Jeg har ikke så lyst til å si akkurat hvilke problemer det er jeg har, men det er litt forskjellig. Vil kalle det for småproblemer, selv om det påvirker meg en del så er det jo ikke noe opp mot det andre sliter med. Jeg har egentlig like stor tro på at fastlege og sykepleier kan hjelpe i forhold til det en psykolog kan hjelpe. Så er ingen grunn til at jeg må behandles på DPS sånn egentlig. 

Anonymkode: 4ae10...249

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...