Gå til innhold

Angst for å fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har brukt fly mange ganger i mitt liv. Men jeg har såpass sterk angst at det går utover søvn og velvære helt fra jeg bestiller flybilletten. 

Jeg skal snart på en tur innenlands som tar en time med fly. 7 timer med tog tar det. Jeg ønsker heller å ta toget enn å ha det vondt og vanskelig i tiden før avreise. 

Noen som har tips og råd i en slik situasjon? Bør jeg trosse angsten og velge fly istedet for tog? 

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har brukt fly mange ganger i mitt liv. Men jeg har såpass sterk angst at det går utover søvn og velvære helt fra jeg bestiller flybilletten. 

Jeg skal snart på en tur innenlands som tar en time med fly. 7 timer med tog tar det. Jeg ønsker heller å ta toget enn å ha det vondt og vanskelig i tiden før avreise. 

Noen som har tips og råd i en slik situasjon? Bør jeg trosse angsten og velge fly istedet for tog? 

Anonymkode: e755c...df7

Hvis du har god tid er det jo bare å bestille tog. Man sparer jo da også tid til og fra flyplass + at man ikke trenger å være der lenge før, som med fly. Tidsforskjellen totalt blir trolig ikke SÅ stor.

 

Når det er sagt, er jo eksponering noe av det som skal fungere mot angst som flyskrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt fly mange ganger i mitt liv. Men jeg har såpass sterk angst at det går utover søvn og velvære helt fra jeg bestiller flybilletten. 

Jeg skal snart på en tur innenlands som tar en time med fly. 7 timer med tog tar det. Jeg ønsker heller å ta toget enn å ha det vondt og vanskelig i tiden før avreise. 

Noen som har tips og råd i en slik situasjon? Bør jeg trosse angsten og velge fly istedet for tog? 

Anonymkode: e755c...df7

Jeg liker heller ikke å fly, men jeg tenker at piloten helt sikkert vil hjem igjen og da gjør han/hun sitt beste for å komme trygt fram. De er i tillegg godt utdannet og trente, så for de så er det vanligvis rutine.

Skal selv snart ut å fly og må da trosse angsten. Gjør jeg ikke det, så vil iallefall angsten vinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponering er jo viktig for slik angst. Jeg har blitt kvitt min flyskrekk etter at jeg i fjor ble sendt med 6 skranglete ambulansefly hit og dit. Da jeg et par måneder senere tok vanlig rutefly var jeg plutselig ikke redd lenger. For jeg ble kjemperedd i de ambulanseflyene, det kjentes ut som vi skulle kræsje, men vi gjorde ikke det. Og uten at jeg hadde eksponering i tankene så var det det som skjedde. 

Jeg har ikke vært like redd for å fly som deg, men redd nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 19.5.2022 den 20.10):

Eksponering er jo viktig for slik angst. Jeg har blitt kvitt min flyskrekk etter at jeg i fjor ble sendt med 6 skranglete ambulansefly hit og dit. Da jeg et par måneder senere tok vanlig rutefly var jeg plutselig ikke redd lenger. For jeg ble kjemperedd i de ambulanseflyene, det kjentes ut som vi skulle kræsje, men vi gjorde ikke det. Og uten at jeg hadde eksponering i tankene så var det det som skjedde. 

Jeg har ikke vært like redd for å fly som deg, men redd nok. 

Jeg besrillte flybilletter i går  men nå har jeg full angst. Sliter fryktelig med det, og gleder meg til turen er over   og til jeg er hjemme igjen. Angrer på at jeg valgte å eksponere meg for dette.  

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg besrillte flybilletter i går  men nå har jeg full angst. Sliter fryktelig med det, og gleder meg til turen er over   og til jeg er hjemme igjen. Angrer på at jeg valgte å eksponere meg for dette.  

Anonymkode: e755c...df7

Tror kanskje at når det er så mye angst burde du helst eksponere deg i samråd med en psykolog. Hvor dere kan snakke om det før turen, så kan du forsøke å bruke verktøy fra samtalene under turen, også kan dere gå gjennom det etter turen. Har du mulighet til det? 

Ellers så finnes det jo kurs som er direkte rettet mot flyskrekk. Men de koster tror jeg, og jeg vet ikke hvor utbredt det er, men så noe om det på god morgen Norge en gang. 

Der startet de med å bare sitte i flyet og se for seg at det tok av osv. 

De fleste av oss kommer jo i situasjoner hvor vi trenger å ta fly, så hadde jo vært så fint for deg å slippe skrekken. 

Jeg pleide alltid å si til meg selv inni hodet når det ble mye turbulens og slikt at det er helt normalt, det er tryggere å fly enn å kjøre bil. Det satt jeg og gjentok for meg selv. Men det var den hyppige eksponeringen i fjor som gjorde meg tryggere. Det har liksom aldri hjulpet med en flytur i året. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også redd for å fly. En periode hadde jeg èn øl eller ett glass vin på flyplassen fordi det hjalp mot nervøsiteten, men jeg er ikke komfortabel med å bruke alkohol som medisin. En tanke som har hjulpet meg er at "pilotene vil også hjem". De hadde ikke lettet hvis de trodde det var en stor sjanse for at vi ville krasje.

Ellers har jeg alltid en bok klar, enten fysisk bok eller noe på mobilen. Med en gang jeg setter meg i setet så finner jeg frem boken og begynner å lese. Jeg må ha noe å holde hjernen opptatt med ellers begynner tankene å spinne og frykten blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 15.12):

Jeg har brukt fly mange ganger i mitt liv. Men jeg har såpass sterk angst at det går utover søvn og velvære helt fra jeg bestiller flybilletten. 

Jeg skal snart på en tur innenlands som tar en time med fly. 7 timer med tog tar det. Jeg ønsker heller å ta toget enn å ha det vondt og vanskelig i tiden før avreise. 

Noen som har tips og råd i en slik situasjon? Bør jeg trosse angsten og velge fly istedet for tog? 

Anonymkode: e755c...df7

Av miljøhensyn bør du velge tog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Av miljøhensyn bør du velge tog. 

Jeg valgte å bestille refunderbart tog slik at jeg kan ombestemme meg igjen om jeg vil. Nå slipper jeg å gå rundt i panikk i en uke. Toget var billigere. Sparte 200 kr. Selv om det ikke er mye å spare så er det jo noe. 

Jeg kommer til å velge fly når jeg reiser utenlands, men dette er bare en innenlandstur.  

 

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg valgte å bestille refunderbart tog slik at jeg kan ombestemme meg igjen om jeg vil. Nå slipper jeg å gå rundt i panikk i en uke. Toget var billigere. Sparte 200 kr. Selv om det ikke er mye å spare så er det jo noe. 

Jeg kommer til å velge fly når jeg reiser utenlands, men dette er bare en innenlandstur.  

 

Anonymkode: e755c...df7

Jeg anser det ikke som noe mål i seg selv å fly, tvert i mot. Det oppfordres jo til at folk skal unnlate å fly såfremt det ikke er nødvendig. Du sier jo at du flere ganger har gjennomført flyreiser til tross for ubehag, - da er det etter min mening ikke noe poeng å være opptatt å skulle eksponere seg for å ta fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

 

Vhanja skrev (4 timer siden):

Jeg er også redd for å fly. En periode hadde jeg èn øl eller ett glass vin på flyplassen fordi det hjalp mot nervøsiteten, men jeg er ikke komfortabel med å bruke alkohol som medisin. En tanke som har hjulpet meg er at "pilotene vil også hjem". De hadde ikke lettet hvis de trodde det var en stor sjanse for at vi ville krasje.

Ellers har jeg alltid en bok klar, enten fysisk bok eller noe på mobilen. Med en gang jeg setter meg i setet så finner jeg frem boken og begynner å lese. Jeg må ha noe å holde hjernen opptatt med ellers begynner tankene å spinne og frykten blir verre.

Godt å høre at vi er flere med flyangst. 

Jeg bør nok ta en øl eller vin som beroligende når jeg skal fly. Jeg får mer problemer når jeg bestiller fly i en uke eller to før jeg reiser. For da får jeg tid til å gruble. Beste for meg er å hoppe i det. 

Familie og andre som har vært med meg når jeg skal ut å fly sier at de ikke merker til at jeg har angst. Du angst for å fly sier de. Du tuller nå, sier de . Så tydeligvis skjuler jeg angsten. Jeg er mest redd i forkant av flyturen. Altså før jeg kommer til flyplass. 

Jeg får sånne dramatiske tanker som: tenk om flyet styrter som german air.. selvmordskaptein.  Kanskje det er derfor noen blir kaptein på et fly  osv. Tenker på flykapringen i New York for over 20 år siden. Har sett dokumentar om hvor mye de som var ombord angret på at de enten jobbet på et fly eller var på et fly... 

 

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg anser det ikke som noe mål i seg selv å fly, tvert i mot. Det oppfordres jo til at folk skal unnlate å fly såfremt det ikke er nødvendig. Du sier jo at du flere ganger har gjennomført flyreiser til tross for ubehag, - da er det etter min mening ikke noe poeng å være opptatt å skulle eksponere seg for å ta fly. 

Jeg har vært redd hver gang. Har vært med fly flere ganger årlig, men er ikke blitt bedre. 

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har vært redd hver gang. Har vært med fly flere ganger årlig, men er ikke blitt bedre. 

Anonymkode: e755c...df7

Jeg tenker at det "ikke gjør noe", så lenge du ikke lar være å fly når andre muligheter for transport ikke finnes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hurja

Jeg hadde flyskrekk før. Så bestemte jeg meg for å endre tankegangen min rundt det. Jeg bestemte meg for å nyte turen skikkelig og slappe av sist jeg fløy - og det klarte jeg. Jeg ignorerte angsten/følelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (12 timer siden):

Jeg tenker at det "ikke gjør noe", så lenge du ikke lar være å fly når andre muligheter for transport ikke finnes:-)

Det er raskere å fly. Jeg må reise tilsammen  ca 14 timer på tog istedet : tur/ retur. Skal reise 7 timer fredag og tilbake søndag 7 timer. Er jo mye tid brukt på tog. Men har forsøkt både fly og tog tidligere på samme strekning. 

Flyet gikk raskt, men jeg måtte ta flytog i tillegg, og det ble litt stress. Med toget så blir det et transportmiddel hele veien. Det er ikke så mye penger spart med toget. Er bare 200 kr spart sånn cirka. 

Jeg hadde ikke hatt problemer med å fly om jeg hadde hatt med meg følge. 

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er raskere å fly. Jeg må reise tilsammen  ca 14 timer på tog istedet : tur/ retur. Skal reise 7 timer fredag og tilbake søndag 7 timer. Er jo mye tid brukt på tog. Men har forsøkt både fly og tog tidligere på samme strekning. 

Flyet gikk raskt, men jeg måtte ta flytog i tillegg, og det ble litt stress. Med toget så blir det et transportmiddel hele veien. Det er ikke så mye penger spart med toget. Er bare 200 kr spart sånn cirka. 

Jeg hadde ikke hatt problemer med å fly om jeg hadde hatt med meg følge. 

Anonymkode: e755c...df7

Hvis du har dårlig tid, så kan du jo allikevel velge fly. Det tar imidlertid alltid en del mer tid enn det man tilbringer på flyet når man reiser med fly. Man skal møte noe tid før flyavgang, det tar alltid noen ekstra tid på Gardermoen og så kommer togturen videre. Så forskjellen blir vel ikke 7 vs 1 time, men 7 vs. 2,5-3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hurja skrev (12 timer siden):

Jeg hadde flyskrekk før. Så bestemte jeg meg for å endre tankegangen min rundt det. Jeg bestemte meg for å nyte turen skikkelig og slappe av sist jeg fløy - og det klarte jeg. Jeg ignorerte angsten/følelsene. 

Jeg har veldig lyst å forsøke å ta flyet, men jeg begynner med en gang å katastrofetenke. Hva om ? Hva hvis? osv. 

Forsøkte å lese årsaker til flyulykker for å sjekke om det kunne berolige meg om at det er nesten usynlig at flyulykke vil skje. Men det beroliget meg ikke selv om det er mye mindre flyulykker enn bil og togulykker.  Merkelig at jeg er mer redd å fly når det skal være tryggere. 

Årsaker til flyulykker var dårlig vær, innflygnings-feil, teknisk svikt, og ødelagte deler på flyet. Ble ikke mindre redd av det. Jeg tror at jeg er redd selve angsten som jeg tenker at jeg vil føle om flyet skulle styrte.  

Jeg har sett på dokumentar og film om flykapringen i New York/ USA,  terroren som skjedde i 2001. Der så jeg video der de illustrerte folks panikk i det de forstår at de kommer kanskje til å styrte. Flyvertinne sier at hun angrer på at hun jobbet i fly. Får panikk av å bare tenke på den dokumentaren og filmen. Men dette var jo ikke vanlig styrt. Dette var kapring, men allikevel ser jeg for meg samme katastrofebilder fra passasjerer ved styrt. 

 

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har veldig lyst å forsøke å ta flyet, men jeg begynner med en gang å katastrofetenke. Hva om ? Hva hvis? osv. 

Forsøkte å lese årsaker til flyulykker for å sjekke om det kunne berolige meg om at det er nesten usynlig at flyulykke vil skje. Men det beroliget meg ikke selv om det er mye mindre flyulykker enn bil og togulykker.  Merkelig at jeg er mer redd å fly når det skal være tryggere. 

Årsaker til flyulykker var dårlig vær, innflygnings-feil, teknisk svikt, og ødelagte deler på flyet. Ble ikke mindre redd av det. Jeg tror at jeg er redd selve angsten som jeg tenker at jeg vil føle om flyet skulle styrte.  

Jeg har sett på dokumentar og film om flykapringen i New York/ USA,  terroren som skjedde i 2001. Der så jeg video der de illustrerte folks panikk i det de forstår at de kommer kanskje til å styrte. Flyvertinne sier at hun angrer på at hun jobbet i fly. Får panikk av å bare tenke på den dokumentaren og filmen. Men dette var jo ikke vanlig styrt. Dette var kapring, men allikevel ser jeg for meg samme katastrofebilder fra passasjerer ved styrt. 

 

Anonymkode: e755c...df7

Kjenner meg igjen i alle disse tankene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (3 minutter siden):

Hvis du har dårlig tid, så kan du jo allikevel velge fly. Det tar imidlertid alltid en del mer tid enn det man tilbringer på flyet når man reiser med fly. Man skal møte noe tid før flyavgang, det tar alltid noen ekstra tid på Gardermoen og så kommer togturen videre. Så forskjellen blir vel ikke 7 vs 1 time, men 7 vs. 2,5-3. 

Jeg må reise i god tid før flyet går. Altså være på flyplassen som er mer komplisert å reise til enn til toget fra her jeg bor. Jeg må ta to busser til flyplassen. En buss til toget. Så der vil det gå litt tid mest sannsynlig hvis jeg skal fly. 

Jeg vil være på flyplassen 1 til 2 timer før flyvning. Flyet tar en time,  så der vil det da gå 3 timer. Bytter til flytoget ved Gardemoen. Der kan jeg regne ca en time ved bytte inkludert tog til Oslo S. Dvs jeg bruker ca 4 timer pluss tid med to busser til flyplass i tid når jeg skal fly. 7 timer med tog, men kun en buss til togstasjon ( mulig det sparer tid) 

Anonymkode: e755c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må reise i god tid før flyet går. Altså være på flyplassen som er mer komplisert å reise til enn til toget fra her jeg bor. Jeg må ta to busser til flyplassen. En buss til toget. Så der vil det gå litt tid mest sannsynlig hvis jeg skal fly. 

Jeg vil være på flyplassen 1 til 2 timer før flyvning. Flyet tar en time,  så der vil det da gå 3 timer. Bytter til flytoget ved Gardemoen. Der kan jeg regne ca en time ved bytte inkludert tog til Oslo S. Dvs jeg bruker ca 4 timer pluss tid med to busser til flyplass i tid når jeg skal fly. 7 timer med tog, men kun en buss til togstasjon ( mulig det sparer tid) 

Anonymkode: e755c...df7

Jeg ville valgt tog, mye mindre stress - og så er det mer komfortabelt (synes jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...