Gå til innhold

Hvorfor får ikke unge mennesker hjelp? Hvorfor får noen mye mens andre får smuler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er nok så. Men hva er riktig hjelp? Kanskje hun var altfor syk til å kunne hjelpes? 

Anonymkode: 80c22...0b5

Hallo? hun var 13 år.....her er det noen som har sviktet totalt sett, både barnevernet og psykiatrien... . Foreldrene samtykket til at barnevernet skulle bistå dem i mai.....Nei hun var ikke for syk hadde hun fått riktig hjelp og blitt HØRT!!!! 

Endret av Inga-Astri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er nok så. Men hva er riktig hjelp? Kanskje hun var altfor syk til å kunne hjelpes? 

Anonymkode: 80c22...0b5

Hvis ei på 13 er så alvorlig syk så bør hun legges inn tenker jeg. Man gir ikke opp ei på 13 og sier hun var for syk. 

Jeg som er over 30 kan få ansvaret for mitt valg om å leve eller dø. Ei på 13 tenker jeg man setter inn alle mulige tiltak for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hvis ei på 13 er så alvorlig syk så bør hun legges inn tenker jeg. Man gir ikke opp ei på 13 og sier hun var for syk. 

Jeg som er over 30 kan få ansvaret for mitt valg om å leve eller dø. Ei på 13 tenker jeg man setter inn alle mulige tiltak for. 

En på 13 år har ikke nok kapasitet til å forstå seg på seg selv, men hun hadde gjort et tidligere forsøk før... hadde hun fått rett hjelp hadde hun levd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga-Astri skrev (1 minutt siden):

En på 13 år har ikke nok kapasitet til å forstå seg på seg selv, men hun hadde gjort et tidligere forsøk før... hadde hun fått rett hjelp hadde hun levd. 

Ja, sannsynligvis. Det er bare fryktelig trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hvis ei på 13 er så alvorlig syk så bør hun legges inn tenker jeg. Man gir ikke opp ei på 13 og sier hun var for syk. 

Jeg som er over 30 kan få ansvaret for mitt valg om å leve eller dø. Ei på 13 tenker jeg man setter inn alle mulige tiltak for. 

Det skjønner jeg. Men hvorfor har folk så mye større håp til psykiatrien enn til somatikken? Det er ikke lettere å behandle barn i psykiatrien. Noen er for syke til at behandling hjelper. Det er mitt poeng. Jeg har ikke lest artikkelen og vet ikke hva som er blitt gjort, men håper alt hadde blitt prøvd.  Poenget mitt er uansett at det ikke er alle som kan reddes verken i psykiatrien eller somatikken. Og det gjelder både barn og voksne. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg. Men hvorfor har folk så mye større håp til psykiatrien enn til somatikken? Det er ikke lettere å behandle barn i psykiatrien. Noen er for syke til at behandling hjelper. Det er mitt poeng. Jeg har ikke lest artikkelen og vet ikke hva som er blitt gjort, men håper alt hadde blitt prøvd.  Poenget mitt er uansett at det ikke er alle som kan reddes verken i psykiatrien eller somatikken. Og det gjelder både barn og voksne. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Dette er jeg så uenig i, du kan ikke sammenligne et barn og en voksne når det gjelder psykiatrien... Skjønner ikke hvordan du kan mener noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjønner jeg. Men hvorfor har folk så mye større håp til psykiatrien enn til somatikken? Det er ikke lettere å behandle barn i psykiatrien. Noen er for syke til at behandling hjelper. Det er mitt poeng. Jeg har ikke lest artikkelen og vet ikke hva som er blitt gjort, men håper alt hadde blitt prøvd.  Poenget mitt er uansett at det ikke er alle som kan reddes verken i psykiatrien eller somatikken. Og det gjelder både barn og voksne. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Alle kan ikke reddes nei, men i somatikken gir man ikke opp før det ikke er noe som helst håp, at kreften på ingen måte kan stanses. 

I psykiatrien, med et 13 år gammelt barn, så gir man ikke bare opp og sier at hun kan ikke reddes. For det er ikke sant. Et barn på 13 kan reddes. En eventuell annen konklusjon får komme mange år senere. Etter min mening. Det vil da si at man setter inn tiltak for å hindre barnet i å skade seg selv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på en viss forståelse for at dette ikke er svart/hvitt. 

Du kan ikke plassere en 13-åring i belter, komplett trygg fra enhver mulighet til å skade seg selv, i årevis. En 13-åring må også læres til å ta ansvar for sitt eget liv og sine egne handlinger. Med denne balansegangen vil det kunne skje feilvurderinger.

Jeg forstår heller ikke hvorfor dette er så mye mer tragisk enn andre som dør på norske sykehus, inkludert barn. Det finnes i bunn og grunn ingen 100% garanti for å bli frisk. 

For hvert av disse tilfellene man hører om, blir nok 100 mennesker behandlet og friske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Inga-Astri skrev (25 minutter siden):

Dette er jeg så uenig i, du kan ikke sammenligne et barn og en voksne når det gjelder psykiatrien... Skjønner ikke hvordan du kan mener noe sånt.

Selvfølgelig sammenligner jeg barn i somatikken og barn i psykiatrien. Barn dør av kreft daglig her til lands selv om all behandling og hjelp er blitt gitt. Hun kunne ha blitt lagt inn, men ingen hadde hatt noen garanti likevel for at hun ikke ville ha tatt livet sitt inne på sykehuset eller når hun hadde hatt permisjon. Da måtte de i så fall ha holdt henne bundet og innesperret 24/7, og det er ikke lov. 

Dypt tragisk sak, men hvorfor anses det mer tragisk at et barn dør når det er innunder psykiatrien enn i somatikken? Hvorfor blir legene i psykiatrien mer sett på som guder som kan helbrede alle, enn leger i somatikken? Psykisk sykdom kan være like ondsinnet som fysisk sykdom, og det er ikke alle som kan reddes. Men jeg håper jo at hun fikk all mulig hjelp. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig sammenligner jeg barn i somatikken og barn i psykiatrien. Barn dør av kreft daglig her til lands selv om all behandling og hjelp er blitt gitt. Hun kunne ha blitt lagt inn, men ingen hadde hatt noen garanti likevel for at hun ikke ville ha tatt livet sitt inne på sykehuset eller når hun hadde hatt permisjon. Da måtte de i så fall ha holdt henne bundet og innesperret 24/7, og det er ikke lov. 

Dypt tragisk sak, men hvorfor anses det mer tragisk at et barn dør når det er innunder psykiatrien enn i somatikken? Hvorfor blir legene i psykiatrien mer sett på som guder som kan helbrede alle, enn leger i somatikken? Psykisk sykdom kan være like ondsinnet som fysisk sykdom, og det er ikke alle som kan reddes. Men jeg håper jo at hun fikk all mulig hjelp. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Det kan ikke sammenlignes med somatikken, for der er det kroppen som sier stopp dersom medisiner og behandling ikke fungerer. I denne saken hadde hun vært i kontakt med psykiatrien før og barnevernet hadde ansvaret og det ble ikke fulgt opp. En som har gjort et forsøk før i så ung alder bør få ordentlig hjelp. Hun hadde både selvskadet, tent på institusjonen og hatt et tidligere selvmordsforsøk bak seg. I denne saken fikk hun ikke nok hjelp. Det er helt helt åpenbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Inga-Astri skrev (Akkurat nå):

Det kan ikke sammenlignes med somatikken, for der er det kroppen som sier stopp dersom medisiner og behandling ikke fungerer. I denne saken hadde hun vært i kontakt med psykiatrien før og barnevernet hadde ansvaret og det ble ikke fulgt opp. En som har gjort et forsøk før i så ung alder bør få ordentlig hjelp. Hun hadde både selvskadet, tent på institusjonen og hatt et tidligere selvmordsforsøk bak seg. I denne saken fikk hun ikke nok hjelp. Det er helt helt åpenbart. 

Det er godt mulig det er riktig det du sier. Jeg kjenner som sagt ikke saken. Dypt tragisk er det uansett når barn dør. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er godt mulig det er riktig det du sier. Jeg kjenner som sagt ikke saken. Dypt tragisk er det uansett når barn dør. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Jeg fulgte begravelsen i dag på facebook som ble offentlig sendt, og ble sterkt berørt..

Endret av Inga-Astri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Inga-Astri skrev (15 minutter siden):

Det kan ikke sammenlignes med somatikken, for der er det kroppen som sier stopp dersom medisiner og behandling ikke fungerer. I denne saken hadde hun vært i kontakt med psykiatrien før og barnevernet hadde ansvaret og det ble ikke fulgt opp. En som har gjort et forsøk før i så ung alder bør få ordentlig hjelp. Hun hadde både selvskadet, tent på institusjonen og hatt et tidligere selvmordsforsøk bak seg. I denne saken fikk hun ikke nok hjelp. Det er helt helt åpenbart. 

Nettopp. Å dynke seg selv i tennvæske og tenne på er et enormt rop om hjelp. Hun døde ute alene på Stord mens kroppen stod i fyr og flamme.

Hun hadde jo heller ikke vært i psykiatrien spesielt lenge, rundt august-september i fjor tror jeg det var. Man kan virkelig ikke mene at ingenting annet kunne vært gjort etter så kort tid i psykiatrien. 

Anonymkode: 4f586...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Inga-Astri skrev (15 minutter siden):

Jeg fulgte begravelsen i dag på facebook som ble offentlig sendt, og ble sterkt berørt..

Gjorde jeg også, og jeg har sett inne på tiktoken hennes hvor hun la ut klipp fra månedene før hun døde. Det er bare fælt.

Anonymkode: 4f586...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (30 minutter siden):

Jeg håper på en viss forståelse for at dette ikke er svart/hvitt. 

Du kan ikke plassere en 13-åring i belter, komplett trygg fra enhver mulighet til å skade seg selv, i årevis. En 13-åring må også læres til å ta ansvar for sitt eget liv og sine egne handlinger. Med denne balansegangen vil det kunne skje feilvurderinger.

Jeg forstår heller ikke hvorfor dette er så mye mer tragisk enn andre som dør på norske sykehus, inkludert barn. Det finnes i bunn og grunn ingen 100% garanti for å bli frisk. 

For hvert av disse tilfellene man hører om, blir nok 100 mennesker behandlet og friske. 

Hvor skriver jeg dette, siden du kommer med den påstanden?

Anonymkode: 4f586...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp. Å dynke seg selv i tennvæske og tenne på er et enormt rop om hjelp. Hun døde ute alene på Stord mens kroppen stod i fyr og flamme.

Hun hadde jo heller ikke vært i psykiatrien spesielt lenge, rundt august-september i fjor tror jeg det var. Man kan virkelig ikke mene at ingenting annet kunne vært gjort etter så kort tid i psykiatrien. 

Anonymkode: 4f586...6d3

Det er så dypt tragisk at det er vanskelig og forstå... hun prøvde så hardt og signalisere hvor vondt hun hadde det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Hvis ei på 13 er så alvorlig syk så bør hun legges inn tenker jeg. Man gir ikke opp ei på 13 og sier hun var for syk. 

Jeg som er over 30 kan få ansvaret for mitt valg om å leve eller dø. Ei på 13 tenker jeg man setter inn alle mulige tiltak for. 

Men uansett hvis hun ville dø så var det hennes valg. En kan ikke uansett sperre folk inne på sykehuset resten av livet så om noen vil ta livet sitt så kan man ikke gjøre noe med det. Noen har bare ikke lyst til å leve, mens andre som har tatt kanskje 50 "selvmordsforsøk" vil egentlig ikke dø fordi da hadde de valgt sikrere metoder. 

Anonymkode: 81919...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men uansett hvis hun ville dø så var det hennes valg. En kan ikke uansett sperre folk inne på sykehuset resten av livet så om noen vil ta livet sitt så kan man ikke gjøre noe med det. Noen har bare ikke lyst til å leve, mens andre som har tatt kanskje 50 "selvmordsforsøk" vil egentlig ikke dø fordi da hadde de valgt sikrere metoder. 

Anonymkode: 81919...caa

Det er ingen som ønsker det ........................................... hvordan kan du la et barn ta et slikt ansvar? 

Endret av Inga-Astri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men uansett hvis hun ville dø så var det hennes valg. En kan ikke uansett sperre folk inne på sykehuset resten av livet så om noen vil ta livet sitt så kan man ikke gjøre noe med det. Noen har bare ikke lyst til å leve, mens andre som har tatt kanskje 50 "selvmordsforsøk" vil egentlig ikke dø fordi da hadde de valgt sikrere metoder. 

Anonymkode: 81919...caa

Ingen har sagt hun skal være innesperret resten av livet. Det finnes en mellomting.

 

Anonymkode: 4f586...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Inga-Astri skrev (4 minutter siden):

Det er ingen som ønsker det ........................................... hvordan kan du la et barn ta et slikt ansvar? 

Motbydelig ansvarsfraskrivelse å legge alt av ansvar over på et barn på den måten der. Rett og slett kvalmt.

Anonymkode: 4f586...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...