Gå til innhold

Hvorfor får ikke unge mennesker hjelp? Hvorfor får noen mye mens andre får smuler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig sammenligner jeg barn i somatikken og barn i psykiatrien. Barn dør av kreft daglig her til lands selv om all behandling og hjelp er blitt gitt. Hun kunne ha blitt lagt inn, men ingen hadde hatt noen garanti likevel for at hun ikke ville ha tatt livet sitt inne på sykehuset eller når hun hadde hatt permisjon. Da måtte de i så fall ha holdt henne bundet og innesperret 24/7, og det er ikke lov. 

Dypt tragisk sak, men hvorfor anses det mer tragisk at et barn dør når det er innunder psykiatrien enn i somatikken? Hvorfor blir legene i psykiatrien mer sett på som guder som kan helbrede alle, enn leger i somatikken? Psykisk sykdom kan være like ondsinnet som fysisk sykdom, og det er ikke alle som kan reddes. Men jeg håper jo at hun fikk all mulig hjelp. 

Anonymkode: 80c22...0b5

Barnedødsfall er en like stor tragedie enten det skyldes kreft eller selvmord. Det er imidlertid ikke slik at barn dør av kreft daglig her til lands, f.eks. i 2018 så døde totalt 24 barn av kreft i løpet av året, mens 13 barn døde som følge av selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg satt med tårer i øynene etter å ha lest artikkelen i Drammens Tidende om en 13 år gammel jente under barnevernet, som gang på gang ble avvist av psykiatrien eller avspist med korte samtaler og en innleggelse på et par dager. Det hele endte med at hun i desperasjon helte brennbar væske over seg selv og tente på. Hun døde av skadene.

Før dette hadde hun selvmordsforsøk, satt fyr på institusjonen, selvskadet og utagert. Allikevel ble hun avvist og ikke tatt på alvor. Jeg ar fulgt tiktoken hennes i perioder før dette skjedde, og jenta ropte om hjelp så utrolig mange ganger uten å bli hørt eller forstått. Det var en og annen samtale før hun ble sendt tilbake på barnevernsinstitusjonen, enda hun så tydelig hadde trengt langvarige innleggelser i BUP.

Hvordan i all verden skal man få snudd på dette? Hvor langt må man gå for å få foll til å forstå og ta unge mennesker på alvor?

Nå er det jo for sent for denne jenta å få hjelp. Hun klarte det. Hun er død..

Anonymkode: 4f586...6d3

Er det noen som vet om denne saken er omtalt i Aftenposten, VG eller Dagbladet også? Eller på NRK/TV"?  Skulle gjerne ha lest mer om hva som har skjedd, - det gir liten mening å ha sterke meninger om jenta fikk forsvarlig hjelp uten å vite mer om hva som har skjedd. 

Det er fryktelig vanskelig å tåle at det ikke skal være mulig å hjelpe 13-åringer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (8 minutter siden):

Er det noen som vet om denne saken er omtalt i Aftenposten, VG eller Dagbladet også? Eller på NRK/TV"?  Skulle gjerne ha lest mer om hva som har skjedd, - det gir liten mening å ha sterke meninger om jenta fikk forsvarlig hjelp uten å vite mer om hva som har skjedd. 

Det er fryktelig vanskelig å tåle at det ikke skal være mulig å hjelpe 13-åringer. 

 

 

Usikker, men hvis jeg husker riktig så har de et tilbud nå hvor det koster 1 kr i måneden å abonnere. Om den finnes uten betalingsmur vet jeg dessverre ikke.

Anonymkode: 4f586...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 timer siden):

Er det noen som vet om denne saken er omtalt i Aftenposten, VG eller Dagbladet også? Eller på NRK/TV"?  Skulle gjerne ha lest mer om hva som har skjedd, - det gir liten mening å ha sterke meninger om jenta fikk forsvarlig hjelp uten å vite mer om hva som har skjedd. 

Det er fryktelig vanskelig å tåle at det ikke skal være mulig å hjelpe 13-åringer. 

 

 

Sjekk om denne er gratis: 

https://resett.no/2022/05/23/julianna-13-tok-sitt-eget-liv-pa-sosiale-medier-har-folk-engasjert-seg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En smule skeptisk til resett. I denne artikkelen linker de saken til en ganske ekstrem anti-barnevern gruppe på FB.

Anonymkode: c6e0f...1ee

Den er også ganske mangelfull i forhold til linken jeg postet. 

Anonymkode: 4f586...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En smule skeptisk til resett. I denne artikkelen linker de saken til en ganske ekstrem anti-barnevern gruppe på FB.

Anonymkode: c6e0f...1ee

Jeg er også skeptisk til dem. Men det kan være bedre enn ingenting hvis man er klar over hvor man leser.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den er også ganske mangelfull i forhold til linken jeg postet. 

Anonymkode: 4f586...6d3

Absolutt. Men det var den eneste gratis omtalen jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...