Gå til innhold

Vagina og vulva


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser overalt at folk kaller det kvinnelige kjønnsorganet for vagina. Men vagina = skjede.

Vulva er betegnelsen på den ytre karakteristikken. 

Det riktige å si for å beskrive de ytre synlige delene av folks underliv er vulva og penis. Det heter ikke vagina og sædledere. 

"Jeg så vaginaen til fru Olsen i dusjen" Nei, det gjorde du ikke med mindre hun brettet til side kjønnsleppene. 

Så nå vet dere det, folkens. Bare litt allmenn folkeopplysning! 

Anonymkode: a5c63...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har irritert meg også. Det er vel et forsøk på å snakke pent.

Jeg synes vi mangler et bra ord på norsk. Vulva er riktig, men litt formelt og jeg vet ikke om alle vet hva det betyr. Jeg tror jeg holder meg til "musa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser overalt at folk kaller det kvinnelige kjønnsorganet for vagina. Men vagina = skjede.

Vulva er betegnelsen på den ytre karakteristikken. 

Det riktige å si for å beskrive de ytre synlige delene av folks underliv er vulva og penis. Det heter ikke vagina og sædledere. 

"Jeg så vaginaen til fru Olsen i dusjen" Nei, det gjorde du ikke med mindre hun brettet til side kjønnsleppene. 

Så nå vet dere det, folkens. Bare litt allmenn folkeopplysning! 

Anonymkode: a5c63...733

Har aldri hørt noen si at de så vaginaen til noen i dusjen eller andre steder. Om noen skal påpeke hva de så, sier de vel helst at de så noen helt naken, evt. underlivet, musa eller f***ta. Synd at det ikke finnes noe nøytralt ord, enig mef @Grendel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Har aldri hørt noen si at de så vaginaen til noen i dusjen eller andre steder. Om noen skal påpeke hva de så, sier de vel helst at de så noen helt naken, evt. underlivet, musa eller f***ta. Synd at det ikke finnes noe nøytralt ord, enig mef @Grendel der.

En del yngre folk bruker nå ordet vagina om ytre kjønnsorgan. Det er en ny trend som gir enda mer krasj i hodet enn andre språkfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 minutter siden):

En del yngre folk bruker nå ordet vagina om ytre kjønnsorgan. Det er en ny trend som gir enda mer krasj i hodet enn andre språkfeil.

Aha, ok, det har jeg ikke fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (5 timer siden):

En del yngre folk bruker nå ordet vagina om ytre kjønnsorgan. Det er en ny trend som gir enda mer krasj i hodet enn andre språkfeil.

Vet. Har ei venninne som jobber i barnehage og der lærer de faktisk barna at tissen til jentene heter vagina og tissen til guttene heter penis. Må være en pedagogisk leder der uten særlig kunnskap om slike ting, eller at det er en ny trend som er kommet.  Tviler egentlig på at det kun er i min venninnes barnehage dette læres.

Anonymkode: a5c63...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (6 timer siden):

En del yngre folk bruker nå ordet vagina om ytre kjønnsorgan. Det er en ny trend som gir enda mer krasj i hodet enn andre språkfeil.

Språk utvikler seg.  Jeg synes ikke det gjør noe at vagina kommer til å bety både indre og ytre kjønnsorgan.  Legene kan fremdeles bruke vulva som er høytidelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vet. Har ei venninne som jobber i barnehage og der lærer de faktisk barna at tissen til jentene heter vagina og tissen til guttene heter penis. Må være en pedagogisk leder der uten særlig kunnskap om slike ting, eller at det er en ny trend som er kommet.  Tviler egentlig på at det kun er i min venninnes barnehage dette læres.

Anonymkode: a5c63...733

Det er nok en ny trend og jeg liker den.  Penis og vagina er nøytrale ord.  Pikk og fitte er slibrige ord, og tiss er barnespråk.

Er det noen som her som snakker om sin vulva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Er det noen som her som snakker om sin vulva?

Nei, har aldri brukt det ordet tror jeg. Omtaler i grunnen sjeldent underlivet mitt, men bruker vel ord som underlivet, nedentil, godsakene eller glufsa. Glufsa er et ord jeg har lært her inne forøvrig. ;) Egentlig helt grusomt, så det brukes bare i komiske sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Nei, har aldri brukt det ordet tror jeg. Omtaler i grunnen sjeldent underlivet mitt, men bruker vel ord som underlivet, nedentil, godsakene eller glufsa. Glufsa er et ord jeg har lært her inne forøvrig. ;) Egentlig helt grusomt, så det brukes bare i komiske sammenhenger.

Glufsa har jeg aldri hørt før.  Jeg bruker ikke heller å prate om underlivet mitt, men skulle ønske at min datterdatter fikk et nøytralt ord som hun kan bruke som voksen uten å rødme.  Jeg begynte å tenke på hva jeg ville sagt hos legen, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (10 minutter siden):

Glufsa har jeg aldri hørt før.  Jeg bruker ikke heller å prate om underlivet mitt, men skulle ønske at min datterdatter fikk et nøytralt ord som hun kan bruke som voksen uten å rødme.  Jeg begynte å tenke på hva jeg ville sagt hos legen, men jeg vet ikke.

Jeg ville nok bruke "nedentil" om jeg var hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (24 minutter siden):

Jeg ville nok bruke "nedentil" om jeg var hos legen.

Det ville jeg nok også, men jeg tror ikke jeg har brukt det når jeg har vært til gynekologiske undersøkelser.  Tror ikke jeg har satt ord på det og i hvert fall ikke glufsa😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (26 minutter siden):

Det ville jeg nok også, men jeg tror ikke jeg har brukt det når jeg har vært til gynekologiske undersøkelser.  Tror ikke jeg har satt ord på det og i hvert fall ikke glufsa😁

Nei, når man er hos gynekologen er det vel ganske innlysende hvilken kroppsdel man er der for... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (3 timer siden):

Det er nok en ny trend og jeg liker den.  Penis og vagina er nøytrale ord.  Pikk og fitte er slibrige ord, og tiss er barnespråk.

Er det noen som her som snakker om sin vulva?

Vulva og vagina er bare ord. Det hadde vært like naturlig og vanlig å kalle kvinners underliv (ytre) for vulva, hvis det var noe man hadde brukt som betegnelse fra starten av. Men så hendte det altså at noen et eller annet sted fikk det for seg å kalle hele sulamitten for vagina, og det spredte seg videre til de yngste i befolkningen. Hadde det vært brukt riktig betegnelse fra start hadde det vært like vanlig å kalle det for vulva, og ingen hadde løftet et øyebryn, heller ikke du. 

Anonymkode: a5c63...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vulva og vagina er bare ord. Det hadde vært like naturlig og vanlig å kalle kvinners underliv (ytre) for vulva, hvis det var noe man hadde brukt som betegnelse fra starten av. Men så hendte det altså at noen et eller annet sted fikk det for seg å kalle hele sulamitten for vagina, og det spredte seg videre til de yngste i befolkningen. Hadde det vært brukt riktig betegnelse fra start hadde det vært like vanlig å kalle det for vulva, og ingen hadde løftet et øyebryn, heller ikke du. 

Anonymkode: a5c63...733

Nei, men nå er det ikke sånn.  Vulva er ikke et ord som de fleste synes er naturlig å bruke og det er de som snakker språket som ikke bruker det.  Hvis trenden blir å bruke vagina så synes jeg det er helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (3 timer siden):

Glufsa har jeg aldri hørt før.  Jeg bruker ikke heller å prate om underlivet mitt, men skulle ønske at min datterdatter fikk et nøytralt ord som hun kan bruke som voksen uten å rødme.  Jeg begynte å tenke på hva jeg ville sagt hos legen, men jeg vet ikke.

Glufsa er like stygt som fitte i mine ører. 

Tenker at det er helt i orden at foreldre lærer barn at det kan kalles for tissen. Ganske uskyldig. Når de blir eldre vil de uansett finne andre betegnelser etter påvirkning fra venner. Da finner de ut selv hva de vil kalle det. 

Savannah skrev (2 minutter siden):

Nei, men nå er det ikke sånn.  Vulva er ikke et ord som de fleste synes er naturlig å bruke og det er de som snakker språket som ikke bruker det. 

Hvis trenden blir å bruke vagina så synes jeg det er helt fint.

Det er jo fordi at betegnelsen vagina har bredt om seg nå at det føles naturlig for mange å bruke det. Hadde det som sagt vært vulva fra start så hadde det også føltes naturlig. 

Ja, men det er en irriterende trend, synes jeg som er gammel. Uten sammenligning forøvrig synes jeg det skurrer like mye som det som en gang ble en ny trend blant unge, å si skjole i stedet for kjole. 

Anonymkode: a5c63...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vet. Har ei venninne som jobber i barnehage og der lærer de faktisk barna at tissen til jentene heter vagina og tissen til guttene heter penis. Må være en pedagogisk leder der uten særlig kunnskap om slike ting, eller at det er en ny trend som er kommet.  Tviler egentlig på at det kun er i min venninnes barnehage dette læres.

Anonymkode: a5c63...733

Jeg vet egentlig ikke om et godt ord for kvinnelig kjønnsorgan som ikke er vulgært. Vulva betyr ytre kjønnsorgan. Det er ikke dekkende når man skal forklare hvordan barn blir til for eksempel. 

"Fitte" er passe presist og dekkende, men det er et tabuord.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Glufsa er like stygt som fitte i mine ører. 

Det er helt grusomt og derfor bruker jeg det i komiske sammenhenger. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri

Du kan ikke gå til legen å si at du har noe galt i "glufsa".. Bruk ordet nedentil, eller underlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...