Gå til innhold

Hva har psykosene dine inneholdt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil du fortelle om det? 

Husker ikke eksakt når det dukket opp første gangen hos meg, men psykosesymtomene har hatt litt forskjellig uttrykk opp igjennom. F.eks i maniske episoder har jeg kunnet føle meg utvalgt til et viktig oppdrag for Gud, fått telepatiske beskjeder og bilder fra åndeverdenen og hørt stemmer. Av og til i eutyme faser kan jeg f.eks bli veldig paranoid og redd. Kan oppriktig tro at andre er ute etter meg og vil meg vondt. Kan også bli selvhenførende og tro at alt dreier seg om meg, eller er meg. Det blir litt vanskelig å skille. Sist opplevde jeg også at "selvet" mitt gikk i oppløsning og jeg visste ikke hvem eller hva jeg var. Jeg og omverdenen, fantasi og virkelighet gled over i hverandre og jeg klarte ikke å skille på noe, det var liksom ingen grenser. Veldig skremmende! 

Men er ikke så alvorlig angrepet da. Kan telle på en hånd de gangene det har vært nødvendig med innleggelse pga dette i mitt snart 50-årige liv. For det meste går det an å leve greit med disse psykosesymtomene, men jeg merker mer og mer et behov for å trekke meg tilbake fra ting. Jeg er ikke lenger den jeg en gang var. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg merket mest var følelsen av at verden var uvirkelig (derealisasjon) og tankene om at alle var skuespillere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk post-operativ psykose etter en operasjon. Den varte i tre dager og jeg trodde delvis at jeg fortsatt var i narkose og at alt som skjedde, og alt helsepersonell, bare var en del av min hjerne. Delvis trodde jeg at jeg hadde blitt kidnappet og at helsepersonalet som var, ikke var ekte. 

Dette gjorde at jeg var både rasenede og livredd, jeg nektet å samarbeide, forsøkte å dra ut ledninger og sa mye stygt til sykepleierne som jeg skammer meg voldsomt over i dag. Det hele var som et våkent mareritt. Jeg var ikke egentlig til stede og hadde masse hallusinasjoner. F.eks så var rommet helt annerledes i virkeligheten enn det jeg så de tre dagene. Jeg forsøkte hele tiden å mentalt vandre bort fra dem og finne virkeligheten og ble sint hver gang de dro meg tilbake (som jeg følte de gjorde hver gang jeg åpnet øynene og fortsatt var hos "dem").

Det var noe av det verste og mest skamfulle jeg noengang har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk post-operativ psykose etter en operasjon. Den varte i tre dager og jeg trodde delvis at jeg fortsatt var i narkose og at alt som skjedde, og alt helsepersonell, bare var en del av min hjerne. Delvis trodde jeg at jeg hadde blitt kidnappet og at helsepersonalet som var, ikke var ekte. 

Dette gjorde at jeg var både rasenede og livredd, jeg nektet å samarbeide, forsøkte å dra ut ledninger og sa mye stygt til sykepleierne som jeg skammer meg voldsomt over i dag. Det hele var som et våkent mareritt. Jeg var ikke egentlig til stede og hadde masse hallusinasjoner. F.eks så var rommet helt annerledes i virkeligheten enn det jeg så de tre dagene. Jeg forsøkte hele tiden å mentalt vandre bort fra dem og finne virkeligheten og ble sint hver gang de dro meg tilbake (som jeg følte de gjorde hver gang jeg åpnet øynene og fortsatt var hos "dem").

Det var noe av det verste og mest skamfulle jeg noengang har opplevd.

Huff, det hørtes helt forferdelig ut å oppleve! Takk for at du delte. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lyseblå skrev (5 minutter siden):

Det jeg merket mest var følelsen av at verden var uvirkelig (derealisasjon) og tankene om at alle var skuespillere. 

Må ha vært veldig forvirrende og skremmende! Takk for at du delte.

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt forskjellig, men jeg har oppriktig trodd at både enkeltperson har vært ute etter meg, og jeg har gjort mye rart i den forbindelse blant annet gjemme nøkler, patruljerei nabolaget og ropt utenfor vinduet der jeg trodde han var, jeg har tatt skilt og slikt som beskjeder ment for meg, jeg har trodd at min kjæreste og hans venn dopet meg ned og holdt meg fanget, men det har vært mest at jeg har trodd, sett og hørt at hele fylkets politidistrikt har vært etter meg, og jeg har vært mye på rømmen, sprunget over elver, tatt taxi og sagt at de er bak oss i sivilt, sett de sivile over alt osv. Sittet 6-7 timer i strekk og sett ut av vinduet fordi jeg tror politiet kommer. Har også mistet oppfatningen av virkeligheten og ikke forstått om ting var ekte eller ikke. Det har vært det skumleste. 

Merk: Mine psykoser har vært rusutløst. 

Har også hatt en kortvarig reaksjon på medikamenter og da hørte jeg aliens som prøvde å kommunisere med meg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det har vært litt forskjellig, men jeg har oppriktig trodd at både enkeltperson har vært ute etter meg, og jeg har gjort mye rart i den forbindelse, jeg har tatt skilt og slikt som beskjeder ment for meg, jeg har trodd at min kjæreste og hans venn dopet meg ned og holdt meg fanget, men det har vært mest at jeg har trodd, sett og hørt at hele fylkets politidistrikt har vært etter meg, og jeg har vært mye på rømmen, sprunget over elver, tatt taxi og sagt at de er bak oss i sivilt, sett de sivile over alt osv. Sitter 6-7 timer i strekk og sett ut av vinduet. Har også mistet oppfatningen av virkeligheten og ikke forstått om ting var ekte eller ikke. Det har vært det skumleste. 

Merk: Mine psykoser har vært rusutløst. 

Har også hatt en kortvarig reaksjon på medikamenter og da hørte jeg aliens som prøvde å kommunisere med meg. 

Høres også helt ille ut å oppleve. Lurer litt på om en av fellesnevnerne for psykoser kan være stor frykt, i alle fall hvis det er av paranoid karakter. Takk for at du delte. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres også helt ille ut å oppleve. Lurer litt på om en av fellesnevnerne for psykoser kan være stor frykt, i alle fall hvis det er av paranoid karakter. Takk for at du delte. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Det jeg egentlig mente å si var at jeg lurer litt på om stor frykt ofte er en ingrediens i psykoser, spesielt hvis det er av paranoid karakter. Men tror nok det er forbundet med stor frykt også når man føler seg veldig forvirret og ikke forstår omverdenen. Er blitt så dårlig på å forklare ting, og vet fremdeles ikke om jeg gjorde meg forstått. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Masse åndelig, har også vært Guds sendebud for å hjelpe menneskene. 

Ganske likt som meg det da. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det jeg egentlig mente å si var at jeg lurer litt på om stor frykt ofte er en ingrediens i psykoser, spesielt hvis det er av paranoid karakter. Men tror nok det er forbundet med stor frykt også når man føler seg veldig forvirret og ikke forstår omverdenen. Er blitt så dårlig på å forklare ting, og vet fremdeles ikke om jeg gjorde meg forstått. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Jeg har også ofte lurt på det samme - om frykt (og angst) er fellesnevneren i en psykose. Hva tenker du om det, @kupton, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Hurja skrev (7 minutter siden):

Jeg har også ofte lurt på det samme - om frykt (og angst) er fellesnevneren i en psykose. Hva tenker du om det, @kupton, stemmer det?

Tror man får masse angst av psykosesymptomer ja, det er det som ødelegger for meg den angsten og frykten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Tror man får masse angst av psykosesymptomer ja, det er det som ødelegger for meg den angsten og frykten. 

Det er det jeg også har inntrykk av, gjennom bl.a jobben min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Hurja skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg også har inntrykk av, gjennom bl.a jobben min.

 

Ja man blir jo livredd til slutt, det er helt forferdelig å ha det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja man blir jo livredd til slutt, det er helt forferdelig å ha det sånn. 

Det har jeg full forståelse for ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (20 minutter siden):

Jeg har også ofte lurt på det samme - om frykt (og angst) er fellesnevneren i en psykose. Hva tenker du om det, @kupton, stemmer det?

Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (23 minutter siden):

Det stemmer ikke.

Husker en annen gang jeg hadde manisk psykose, og den var av det mer behagelige slaget. Men hadde vrangforestillinger så det holdt! Jeg ønsker ikke å gå så veldig i detalj på hva jeg gjorde, men jeg opplevde meg utvalgt, salig, hellig og lykkelig, og følte på en sterk kjærlighet til mennesker rundt meg, og gjorde ting for å vise dem hvor glad jeg var i dem. Jeg hadde et oppdrag fra "øverste hold" (Gud). 

Jeg skjems så utrolig mye i ettertid. Bare ved å rippe opp i hukommelsen rundt dette nå så kjenner jeg at jeg rødmer 🥵 

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husker en annen gang jeg hadde manisk psykose, og den var av det mer behagelige slaget. Men hadde vrangforestillinger så det holdt! Jeg ønsker ikke å gå så veldig i detalj på hva jeg gjorde, men jeg opplevde meg utvalgt, salig, hellig og lykkelig, og følte på en sterk kjærlighet til mennesker rundt meg, og gjorde ting for å vise dem hvor glad jeg var i dem. Jeg hadde et oppdrag fra "øverste hold" (Gud). 

Jeg skjems så utrolig mye i ettertid. Bare ved å rippe opp i hukommelsen rundt dette nå så kjenner jeg at jeg rødmer 🥵 

Anonymkode: d6d15...cdb

Sånn har jeg hatt det også i maniske perioder, var i ett med alt og følte kjærlighet til alle. Gikk rundt og klemte på folk og sa jeg var glad i dem, en euforisk opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (13 minutter siden):

Sånn har jeg hatt det også i maniske perioder, var i ett med alt og følte kjærlighet til alle. Gikk rundt og klemte på folk og sa jeg var glad i dem, en euforisk opplevelse. 

Ja, samme her ❤️ pluss andre ting.

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte forresten å nevne i hovedinnlegget at jeg har Schizoaffektiv lidelse. Da gir det kanskje mer mening det jeg har skrevet. 

Anonymkode: d6d15...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...