Momio Skrevet 31. mai 2022 Del Skrevet 31. mai 2022 Lurer på om noen har erfaring med hvordan det arbeides innad i teamene på DPS poliklinikkene? Er nysgjerrig på hvor mye innsyn man får til pasienter man ikke har hoved-behandlingsansvar for, men som tilhører andre innad i teamet. Hvor mye samarbeides det mellom yrkesgruppene (overlege, psykiater, spesialist, høgskoleutdannet osv) om en pasient. Vil pasienter bli tatt opp i plenum på ett team møte f.eks og hvor mange og hvem er involvert, jobbes det med full åpenhet, anonymiserte caser osv? Hvordan foregår en typisk arbeidsuke? Lurer hovedsakelig på arbeidet i de psykiatriske poliklinikkene, er mere kjent med arbeidsrutinene i en døgnavdeling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467013-dps-poliklinikkene-teamarbeid-kupton/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 Del Skrevet 31. mai 2022 Spørs om noen som jobber på dps henger her da.. Tvilsomt.. Men hadde vært interessant å vite ja. Anonymkode: 758bc...c1c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467013-dps-poliklinikkene-teamarbeid-kupton/#findComment-4096617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 31. mai 2022 Del Skrevet 31. mai 2022 DPS tilhører spesialisthelsetjenesten. Det krever at alle pasienter enten direkte eller indirekte skal vurderes av en spesialist. Spesialist = psykiater eller psykologspesialist. Det betyr at for alle pasienter som ikke går hos spesialister, skal behandlerne ta opp alle viktige spørsmål om pasienten i dertil egnede møter. Fra jeg begynte i psykiatrien i 1983 til ca 2010, ble pasienten tatt opp med fullt navn etc. Etterhvert ble vi mer bevisste på forskjellen på nice to know, og need to know. Da gikk vi over til å droppe navn, fødselsdato og bosted. Vi nevnte kun det som var relevant- "43 år gammel gift kvinne med tre friske barn. Arbeider som lærer i barneskolen". Så diskuterte vi problemstillinger, diagnoser, tiltak osv. Dette var kortversjonen, men det viktigste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467013-dps-poliklinikkene-teamarbeid-kupton/#findComment-4096635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momio Skrevet 1. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Spørs om noen som jobber på dps henger her da.. Tvilsomt.. Men hadde vært interessant å vite ja. Anonymkode: 758bc...c1c Du ville ha vært overrasket over hvor mange som egentlig kikker innom disse forumene 😉 De fleste føler neppe ett behov for å poste innlegg, men man kan få mye faglig innsikt av ett slikt åpent forum. Spørsmålet mitt går nok mer på personvern enn att det er interessant å vite, dessverre. kupton skrev (9 timer siden): DPS tilhører spesialisthelsetjenesten. Det krever at alle pasienter enten direkte eller indirekte skal vurderes av en spesialist. Spesialist = psykiater eller psykologspesialist. Det betyr at for alle pasienter som ikke går hos spesialister, skal behandlerne ta opp alle viktige spørsmål om pasienten i dertil egnede møter. Fra jeg begynte i psykiatrien i 1983 til ca 2010, ble pasienten tatt opp med fullt navn etc. Etterhvert ble vi mer bevisste på forskjellen på nice to know, og need to know. Da gikk vi over til å droppe navn, fødselsdato og bosted. Vi nevnte kun det som var relevant- "43 år gammel gift kvinne med tre friske barn. Arbeider som lærer i barneskolen". Så diskuterte vi problemstillinger, diagnoser, tiltak osv. Dette var kortversjonen, men det viktigste. Så situasjonen min er att en bekjent av meg jobber innen samme team som min behandler. De er begge spesialister, altså behandleren min er psykiater og vennen min er psykologspesialist. Jeg mistenker ikke journalsnoking, men er nysgjerrig på hvor mye informasjon vedkommende får vite om meg i arbeidssammenheng. F.eks via teammøter. Mye av problematikken min vil være gjenkjennbart selv om informasjonen er anonymisert. Att vedkommende kan få innsikt i sensitive opplysninger jeg forteller om i terapirommet føles ubehagelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467013-dps-poliklinikkene-teamarbeid-kupton/#findComment-4096653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Momio skrev (5 minutter siden): Du ville ha vært overrasket over hvor mange som egentlig kikker innom disse forumene 😉 De fleste føler neppe ett behov for å poste innlegg, men man kan få mye faglig innsikt av ett slikt åpent forum. Spørsmålet mitt går nok mer på personvern enn att det er interessant å vite, dessverre. Så situasjonen min er att en bekjent av meg jobber innen samme team som min behandler. De er begge spesialister, altså behandleren min er psykiater og vennen min er psykologspesialist. Jeg mistenker ikke journalsnoking, men er nysgjerrig på hvor mye informasjon vedkommende får vite om meg i arbeidssammenheng. F.eks via teammøter. Mye av problematikken min vil være gjenkjennbart selv om informasjonen er anonymisert. Att vedkommende kan få innsikt i sensitive opplysninger jeg forteller om i terapirommet føles ubehagelig. Gå privat og problem løst. Men om det er verdt pengene spørs jo hvor store problemer du har. Anonymkode: 758bc...c1c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467013-dps-poliklinikkene-teamarbeid-kupton/#findComment-4096654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Momio skrev (20 minutter siden): Så situasjonen min er att en bekjent av meg jobber innen samme team som min behandler. De er begge spesialister, altså behandleren min er psykiater og vennen min er psykologspesialist. Jeg mistenker ikke journalsnoking, men er nysgjerrig på hvor mye informasjon vedkommende får vite om meg i arbeidssammenheng. F.eks via teammøter. Mye av problematikken min vil være gjenkjennbart selv om informasjonen er anonymisert. Att vedkommende kan få innsikt i sensitive opplysninger jeg forteller om i terapirommet føles ubehagelig. Siden behandleren din er psykiater, er det lite eller ingenting som blir tatt opp i teammøter. Om du i tillegg forteller at en bekjent av deg er i teamet, er du sikret full taushet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467013-dps-poliklinikkene-teamarbeid-kupton/#findComment-4096657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hurja Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Jeg jobber på en psykiatrisk klinikk. Ikke som helsepersonell, men på både poliklinikker og sengepost(er). Og jeg kan love deg at taushetsplikten er svært godt ivaretatt. Om noen av oss som jobber der bryter taushetsplikten kan vi bli oppsagt. «Need to know prinsippet» gjelder. Vi har ikke lov til å snakke om pasienter, ikke en gang i mellom meg og mine kolleger. Endret 1. juni 2022 av Hurja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467013-dps-poliklinikkene-teamarbeid-kupton/#findComment-4096663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.