Gå til innhold

Viktig å få fjernet feildiagnoser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leste et sted at det er viktig å få fjernet feildiagnoser, spesielt hvis det er psykosediagnoser, for det kan gjøre sånn at man kan få vanskeligheter både sosialt og jobbmessig og hvordan helsepersonell vurderer deg. Jeg tror at jeg har fått en feildiagnose i psykoselidelser. Jeg fikk diagnosen for 6 år siden.Jeg har nå vært nedtrappet på medisiner i flere år, uten at noen syns jeg er syk, og har seponert for ca et år siden, uten at noen syns jeg er syk. Jeg merker ingenting selv heller. Nå er det sånn at ingen på jobben vet om diagnosen, ingen av vennene mine vet om den. Familien min har nok hørt diagnosen,  men det gikk inn det ene øret, og ut det andre, ingen snakker noe om den. De var alle veldig glad på mine vegne, da jeg sluttet med medisiner. Fastlegen min vet om diagnosen,  men hen har heller ikke snakket noe om det. Jeg har vært litt i kontakt med andre helsepersonell i forbindelse med andre ting, men ingen sier noe om min diagnose,  vet ikke om de vet om den. Er det da noe vits i å fjerne diagnosen? Det er egentlig ingen som vet om den. Selv om den står et eller annet sted? Jeg er dessuten 50+, så det er kanskje ikke så viktig når jeg er såpass voksen?

Anonymkode: 8ee7a...357

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei å ta opp masse ressurser å få en utredning for å fjerne en diagnose når du fungerer helt bra er unødvendig. 

Det er bare et ord på et papir og når du ikke lenger har kontakt med psykiatrien er det ingen som ser denne diagnosen uansett. 

Anonymkode: 813ff...c61

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei å ta opp masse ressurser å få en utredning for å fjerne en diagnose når du fungerer helt bra er unødvendig. 

Det er bare et ord på et papir og når du ikke lenger har kontakt med psykiatrien er det ingen som ser denne diagnosen uansett. 

Anonymkode: 813ff...c61

Takk for svar. Jeg visste ikke at ingen så den, når jeg ikke er i psykiatrien, så da tenker jeg ikke noe mer på det.

AnonymBruker
kupton skrev (39 minutter siden):

Diagnosen er satt under sykdom. Så om du skal fjerne den, må du overbevise noen om at du ikke hadde psykose den gang.

Jeg hadde isjias i 2009. Den diagnosen er korrekt og skal ikke fjernes selv om jeg ikke har hatt isjias senere.

Jeg bryr meg egentlig ikke om den  da nesten ingen vet om den. Jeg tenkte bare det var greit å få den bort, for at ingen kunne se den. Men hvis den bare står i psykiatrien,  er det greit. Psykose er litt mer stigma enn isjias. Jeg kan nok klare å overbevise at jeg ikke vet hva psykose er egentlig. Men som sagt, så lenge ingen vet om den, så kan den bare stå der.

Annonse

AnonymBruker

I mitt tilfelle påsto sykehuset at diagnosen var korrekt da den ble satt, men at sykdommen hadde endret seg og at jeg derfor skulle ha en annen diagnose. Jeg tok det med pasientombud noen år senere, og en psykiater vurderte det til at det var feil diagnose i utgangspunktet. Jeg fikk den derfor fjernet og slettet. Samt en erstatning for feilbehandling. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk fjernet en schizofrenidiagnose etter nøye gjennomgang som viste at den var feil. Jeg ble altså feildiagnostisert og feilbehandlet. 

Anonymkode: 44900...87c

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

En viktig forskjell:

Var diagnosen feil den gang den ble satt, skal den fjernes/korrigeres. 
Var diagnosen korrekt den gang den ble satt, men er ikke korrekt i dag, skal den ikke fjernes/ korrigeres. 

Hvordan kan de finne ut av det egentlig? At den var feil eller riktig den gangen,  når den er feil i dag? Jeg sa selv at den var feil den gangen,  men de hørte ikke på meg. Folk som liksom er i psykose har jo ikke selvinnsikt. Det som er rart, er at jeg er helt den samme i dag, som da jeg fikk diagnosen,  men ingen har den fjerneste anelse om at jeg har en sånn diagnose i dag. Jeg er som sagt medisinfri og frisk i dag. Jeg kommer nok ikke til å dra tilbake til psykiatrien for å få fjernet diagnosen. Det spiller ingen rolle, for ingen vet om diagnosen. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan de finne ut av det egentlig? At den var feil eller riktig den gangen,  når den er feil i dag? Jeg sa selv at den var feil den gangen,  men de hørte ikke på meg. Folk som liksom er i psykose har jo ikke selvinnsikt. Det som er rart, er at jeg er helt den samme i dag, som da jeg fikk diagnosen,  men ingen har den fjerneste anelse om at jeg har en sånn diagnose i dag. Jeg er som sagt medisinfri og frisk i dag. Jeg kommer nok ikke til å dra tilbake til psykiatrien for å få fjernet diagnosen. Det spiller ingen rolle, for ingen vet om diagnosen. 

De gikk gjennom hele journalen min. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gikk du tilbake til psykiatrien,  for å få diagnosen fjernet?

Nei. Kontaktet pasientombudet. Saken tok noen år fra begynnelse til slutt. Du får vurdere hvor viktig dette er for deg. For meg var det veldig bra å få bekreftet at jeg hadde rett hele veien. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I mitt tilfelle påsto sykehuset at diagnosen var korrekt da den ble satt, men at sykdommen hadde endret seg og at jeg derfor skulle ha en annen diagnose. Jeg tok det med pasientombud noen år senere, og en psykiater vurderte det til at det var feil diagnose i utgangspunktet. Jeg fikk den derfor fjernet og slettet. Samt en erstatning for feilbehandling. 

Fikk du erstatning for feilbehandling? Ble du syk av medisinene? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Kontaktet pasientombudet. Saken tok noen år fra begynnelse til slutt. Du får vurdere hvor viktig dette er for deg. For meg var det veldig bra å få bekreftet at jeg hadde rett hele veien. 

Det hørtes egentlig interessant ut. Jeg skjønte egentlig ikke helt hva diagnosen gikk ut på før jeg nesten var ferdigbehandlet. De sa bare at jeg var veldig syk, og jeg forstod ingenting, og prøvde bare å oppføre meg normalt, men ingenting hjalp. Til slutt var det bare en som sa til meg at hen syntes jeg var helt fin, og skulle si ifra til legen at jeg kunne trappe ned medisinen og avslutte det. Så da trappet de ned og avsluttet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...