Gå til innhold

Oslo Pride avlyst!


Grendel

Anbefalte innlegg

Bakgrunnen er skytingen i Oslo.

Jeg ser at politiet anbefaler å avlyse Pride på grunn av skytingen, selv om de mener han handlet alene.

Hva f... er det for noe?

Jeg har alltid støttet at politiet beskyttet SIAN som er en håndfull utskudd. De skal få demonstrere når de vil og beskyttes fra vold for enhver pris.

Burde ikke Pride ha samme beskyttelse? Gjelder ikke samme logikk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen vil kanskje synes det er litt umusikalsk med en slik feiringspreget parade bare noen timer etter at noen ble drept, uansett beskyttelse eller ikke? Jeg ser for meg at de kunne tilpasset den og gjennomført litt senere, men ikke akkurat i dag. 

Jeg ser for meg at det vil gi litt feil signaler at akkurat den paraden foregår med synlig politibeskyttelse rundt. Det gir jo ikke først og fremst inntrykk av å være et demonstrasjonstog.

Men jeg har ingen sterke meninger, og jeg har forståelse for at noen ser det annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (16 minutter siden):

Noen vil kanskje synes det er litt umusikalsk med en slik feiringspreget parade bare noen timer etter at noen ble drept, uansett beskyttelse eller ikke? Jeg ser for meg at de kunne tilpasset den og gjennomført litt senere, men ikke akkurat i dag. 

Jeg ser for meg at det vil gi litt feil signaler at akkurat den paraden foregår med synlig politibeskyttelse rundt. Det gir jo ikke først og fremst inntrykk av å være et demonstrasjonstog.

Men jeg har ingen sterke meninger, og jeg har forståelse for at noen ser det annerledes. 

Jeg synes ikke der er umusikalsk fordi hele utgangspunktet for Pride er at homofile blir banket opp, arrestert og drept. Det har alltid vært noen alvorlige undertoner, har det ikke?

Det er nok ganske skummelt å gå i Pride tog i mange land.

Uansett: De får gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (6 minutter siden):

Uansett: De får gjøre som de vil.

Jeg er helt sikker på at de kommer sterkere tilbake. Men akkurat i dag er det kanskje mest naturlig å roe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (1 time siden):

Bakgrunnen er skytingen i Oslo.

Jeg ser at politiet anbefaler å avlyse Pride på grunn av skytingen, selv om de mener han handlet alene.

Hva f... er det for noe?

Jeg har alltid støttet at politiet beskyttet SIAN som er en håndfull utskudd. De skal få demonstrere når de vil og beskyttes fra vold for enhver pris.

Burde ikke Pride ha samme beskyttelse? Gjelder ikke samme logikk?

 

2 er drept og 19 er skadet. Selvsagt er feiringen i dag avlyst. 

Anonymkode: 830f6...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

2 er drept og 19 er skadet. Selvsagt er feiringen i dag avlyst. 

Anonymkode: 830f6...51c

19? Var det ikke 10?

Dette er helt jævlig.  Venninna mi var ute inatt og jeg får ikke kontakt med henne..

Anonymkode: f0991...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2 er drept og 19 er skadet. Selvsagt er feiringen i dag avlyst. 

Anonymkode: 830f6...51c

Hvis man ser på det bare som fest og moro, ja.

I Moskva ble de banket opp hvert eneste før det ble forbudt.  Delvis har politiet begrunnet forbudet med at de vil beskytte Pride-aktivistene mot angrep.

Jeg tror ikke folk gikk i Pride der fordi de var i feststemning.

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (42 minutter siden):

Hvis man ser på det bare som fest og moro, ja.

I Moskva ble de banket opp hvert eneste før det ble forbudt.  Delvis har politiet begrunnet forbudet med at de vil beskytte Pride-aktivistene mot angrep.

Jeg tror ikke folk gikk i Pride der fordi de var i feststemning.

 

Tro meg, jeg går ikke i det toget fordi det er en forbasket «fest». Det er en type synlighet som er livsviktig. Likevel er denne type arrangement respektløs å fortsette når to mennesker har mistet livet. To helt uskyldige mennesker ble i natt skutt og drept. Det blir helt tonedøvt å skulle fortsette.

Anonymkode: 830f6...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

19? Var det ikke 10?

Dette er helt jævlig.  Venninna mi var ute inatt og jeg får ikke kontakt med henne..

Anonymkode: f0991...8ae

Skal. Ære økt til 21 skadde nå ifølge dagbladet og vg

Anonymkode: 830f6...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.ao.no/zaniar-matapour-42-er-siktet-for-terror-og-drap/s/5-128-333879

Zaniar Matapour (42) som er siktet for drap, drapsforsøk og terror etter skytingen i Oslo sentrum natt til lørdag, er godt kjent for politiet fra tidligere.

Matapour er også straffedømt for blant annet bæring av kniv og narkokriminalitet.

I februar 2016 ble Matapour dømt for oppbevaring av i underkant av 100 gram kokain på Linderudsenteret i 2007. I dommen fremkommer det at han er født i Iran av kurdiske foreldre. Han kom til Norge i 1991, da han var 12 år gammel.

Moren vitnet også i saken, der hun forklarte at sønnen hadde diagnosen paranoid schizofren. I 2016 hadde han vært uføretrygdet i tre år.

Straffesaken endte i fengsel i 120 dager, der 90 av dem ble gjort betinget.

«Retten peker på det uvanlig lange tidsforløpet i saken og at tiltalte åpenbart har hatt en del psykiske vansker», heter det i dommen.

I 2020 ble Matapour dømt i Oslo tingrett for å ha båret kniv på et offentlig sted.

Han ble også pågrepet av politiet i 2019 og siktet for drapsforsøk, men domstolen besluttet å løslate ham da politiet fremstilte ham for varetektsfengsling. Ifølge Avisa Oslos opplysninger foreligger det ingen dom i denne saken.

Matapour er også straffedømt tilbake i 1999 og 2000, først i Oslo tingrett og senere i Borgarting lagmannsrett.

Anonymkode: 8a23f...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.ao.no/zaniar-matapour-42-er-siktet-for-terror-og-drap/s/5-128-333879

Zaniar Matapour (42) som er siktet for drap, drapsforsøk og terror etter skytingen i Oslo sentrum natt til lørdag, er godt kjent for politiet fra tidligere.

Matapour er også straffedømt for blant annet bæring av kniv og narkokriminalitet.

I februar 2016 ble Matapour dømt for oppbevaring av i underkant av 100 gram kokain på Linderudsenteret i 2007. I dommen fremkommer det at han er født i Iran av kurdiske foreldre. Han kom til Norge i 1991, da han var 12 år gammel.

Moren vitnet også i saken, der hun forklarte at sønnen hadde diagnosen paranoid schizofren. I 2016 hadde han vært uføretrygdet i tre år.

Straffesaken endte i fengsel i 120 dager, der 90 av dem ble gjort betinget.

«Retten peker på det uvanlig lange tidsforløpet i saken og at tiltalte åpenbart har hatt en del psykiske vansker», heter det i dommen.

I 2020 ble Matapour dømt i Oslo tingrett for å ha båret kniv på et offentlig sted.

Han ble også pågrepet av politiet i 2019 og siktet for drapsforsøk, men domstolen besluttet å løslate ham da politiet fremstilte ham for varetektsfengsling. Ifølge Avisa Oslos opplysninger foreligger det ingen dom i denne saken.

Matapour er også straffedømt tilbake i 1999 og 2000, først i Oslo tingrett og senere i Borgarting lagmannsrett.

Anonymkode: 8a23f...877

Så han (også) er paranoid schizofren. Da blir han vel frikjent han også da...

Anonymkode: 8c146...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ropte «allahu akbar».

Tormod Bakke Johnsen var på vei hjem fra utestedet London pub da han, på vei til en taxi, passerte gjerningsmannen.

- Idét jeg passerer ham, bare et par meter unna, drar han opp skytevåpen, roper «allahu akbar» og begynner å plaffe folk ned. Han skyter vilt, sier Johnsen til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/passerte-gjerningsmannen-ropte-allahu-akbar/76456960

Anonymkode: 8a23f...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tro meg, jeg går ikke i det toget fordi det er en forbasket «fest». Det er en type synlighet som er livsviktig. Likevel er denne type arrangement respektløs å fortsette når to mennesker har mistet livet. To helt uskyldige mennesker ble i natt skutt og drept. Det blir helt tonedøvt å skulle fortsette.

Anonymkode: 830f6...51c

Og det skal politiet bestemme?

Realiteten er at det ble avlyst fordi politiet anbefalte det. Ikke fordi Pride selv mente det var upassende. 

Nå oppfordrer Pride Oslofolk til å markere i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (1 minutt siden):

Og det skal politiet bestemme?

Realiteten er at det ble avlyst fordi politiet anbefalte det. Ikke fordi Pride selv mente det var upassende. 

Nå oppfordrer Pride Oslofolk til å markere i nabolaget.

Selvfølgelig skal politiet bestemme det. Fare for liv og helse går selvsagt foran alt annet. Triggereffekten skal man ikke kimse av.

Anonymkode: 830f6...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det allikevel et spontant Pride- tog i Oslo 🙂

Så får ettertiden dømme om politiet eller demonstrantene er tonedøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (21 minutter siden):

Nå ble det allikevel et spontant Pride- tog i Oslo 🙂

Så får ettertiden dømme om politiet eller demonstrantene er tonedøve.

Jeg så det, fint, men også farlig. Har stor forståelse for at mange ønsker å vise støtte, men det var både riktig og godt at alt ofisiellt ble avlyst synes jeg.  Med tanke på smitteeffekten på andre voldshendelser ser jeg mange samles privat , heldigvis. 

Anonymkode: 830f6...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet anbefalte Oslo Pride å avlyse alle arrangement. Det var en anbefaling, ikke et pålegg. Dette fordi de i øyeblikket ikke kan vite 100% om gjerningsmannen var alene, samt at slike terrorhandlinger kan ha en sterk smiteeffekt. Det kan dermed være forhøyet risiko for at noe skjer under paraden.

Politiet må tenke sikkerhet over alt annet, det er deres jobb. 

Men nå ble det parade uansett, selv om den ikke er offisiell, og det forstår jeg godt. Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg selv vært ute i gatene for å vise min støtte, selv om jeg er heterofil. Men jeg forstår hvorfor politiet kom med den anbefalingen de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det vel ikke helt funnet ut av om det var de skeive som var målet da. Gjerningsmannen begynte først å skyte mot utestedet Per. SÅ skøyt han mot London pub hvor de skeive holdt til. 

Anonymkode: 8c146...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart de konkluderte så raskt med at skeive var målet. Dette er mange utesteder og mye liv der på fredager fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...