Gå til innhold

Slutte på medisiner


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å slutte på alle medisiner. Jeg blir helt sjokkert hver gang jeg ser bilder av meg. Jeg ser sløvet ut. Gnisten som alltid var der er borte.

Hva gjør jeg når jeg skal venne meg av sovemedisin? Går på alimemazin, Truxal og Imovane. Får ikke sove uten. Vil dette gå over?

Fontex har jeg allerede en avtale om å vurdere avslutning til høsten. Legen ville ikke gjøre det i sommer.

Må man trappe ned med Lamictal? Eller kan jeg slutte tvert? 

Lei av hele medisinstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har brukt bare imovane alene og da gikk det seg til etter en uke mener jeg på å huske. Jeg bare sluttet tvert, men vet ikke om det er den beste metoden. Når det gjelder lamictal så burde du trappe ned, var i alle fall det jeg fikk beskjed om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal skal trappes ned, så det bør du planlegge med legen din. 

Har du effekt av medisinene og hvordan tror du det blir uten de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke truxal verre enn Quatiapin? Leste om bivirkningene. Det var mye verre. 

Anonymkode: bfdef...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har lyst til å slutte på alle medisiner. Jeg blir helt sjokkert hver gang jeg ser bilder av meg. Jeg ser sløvet ut. Gnisten som alltid var der er borte.

Hva gjør jeg når jeg skal venne meg av sovemedisin? Går på alimemazin, Truxal og Imovane. Får ikke sove uten. Vil dette gå over?

Fontex har jeg allerede en avtale om å vurdere avslutning til høsten. Legen ville ikke gjøre det i sommer.

Må man trappe ned med Lamictal? Eller kan jeg slutte tvert? 

Lei av hele medisinstyret.

Synes du skal ta dette opp med legen din og ikke med ukjente mennesker på et forum. 

Anonymkode: 3cae6...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg har lyst til å slutte på alle medisiner. Jeg blir helt sjokkert hver gang jeg ser bilder av meg. Jeg ser sløvet ut. Gnisten som alltid var der er borte.

Hva gjør jeg når jeg skal venne meg av sovemedisin? Går på alimemazin, Truxal og Imovane. Får ikke sove uten. Vil dette gå over?

Fontex har jeg allerede en avtale om å vurdere avslutning til høsten. Legen ville ikke gjøre det i sommer.

Må man trappe ned med Lamictal? Eller kan jeg slutte tvert? 

Lei av hele medisinstyret.

Det fremstår som en dårlig beslutning å plutselig skulle slutte med medisiner. Dette bør selvfølgelig skje i nært samarbeid med behandlingsapparatet, og det bør skje på et tidspunkt hvor du er mest mulig stabil psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (9 timer siden):

Lamictal skal trappes ned, så det bør du planlegge med legen din. 

Har du effekt av medisinene og hvordan tror du det blir uten de?

Akuttpsykiatrisk seponerte lamictalen min på dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (1 time siden):

Akuttpsykiatrisk seponerte lamictalen min på dagen

De gjør det hvis det er noen alvorlige bivirkninger eller lignende, men i utgangspunktet skal man jo trappe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

De gjør det hvis det er noen alvorlige bivirkninger eller lignende, men i utgangspunktet skal man jo trappe ned.

Hvis du leser i felleskatalogen,  så vil du se at de skriver følgende om lamictal ved bipolar lidelse:

"Det er ikke sett økning i bivirkninger ved brå seponering. Langsom nedtrapping er dermed ikke nødvendig."

Anonymkode: 67e14...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (12 timer siden):

Jeg har lyst til å slutte på alle medisiner. Jeg blir helt sjokkert hver gang jeg ser bilder av meg. Jeg ser sløvet ut. Gnisten som alltid var der er borte.

Hva gjør jeg når jeg skal venne meg av sovemedisin? Går på alimemazin, Truxal og Imovane. Får ikke sove uten. Vil dette gå over?

Fontex har jeg allerede en avtale om å vurdere avslutning til høsten. Legen ville ikke gjøre det i sommer.

Må man trappe ned med Lamictal? Eller kan jeg slutte tvert? 

Lei av hele medisinstyret.

Forstår det, jeg og har lyst å klare meg uten medisiner men hør på behandleren. De kjenner deg jo, jeg hører på anbefaling fra psykiater nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

De gjør det hvis det er noen alvorlige bivirkninger eller lignende, men i utgangspunktet skal man jo trappe ned.

Hadde ingen bivirkninger, ble avsluttet pga ingen effekt mot mani 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du leser i felleskatalogen,  så vil du se at de skriver følgende om lamictal ved bipolar lidelse:

"Det er ikke sett økning i bivirkninger ved brå seponering. Langsom nedtrapping er dermed ikke nødvendig."

Anonymkode: 67e14...a9a

Jeg ble satt på rolig nedtrapping da jeg skulle av den. Det må være bedre det. For jeg ble i hvert fall rask dårlig da jeg ved et uhell halverte dosen og ikke oppdaget det før etter 10 dager. Det er kanskje ikke økt fare for bivirkninger, men jeg tror nå de lagde plan for nedtrapping av en grunn. 

Og uansett bør jo TS slutte i samråd med legen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser det dere skriver om å samarbeide med legen. Jeg bare tenker jeg må vite hva jeg vil i forkant av samtalen. Jeg tror ikke legen vil avslutte Lamictal, men jeg vil. Jeg har spurt overlegene før og da var en tja til avslutning og en mot. 

Sovemedisiner tenker jeg jo er helt opp til meg. Det er egentlig de jeg er mest opptatt av å slutte med fordi jeg tror de sløver meg mest. Men tenk om de har ødelagt søvnen min helt og jeg ikke kan sove uten. Tror jeg skal uansett eksperimentere med sovemedisinene for jeg snakker med legen for jeg har to måneder igjen til jeg skal til henne.

Jeg er ferdig med å være syk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Jeg leser det dere skriver om å samarbeide med legen. Jeg bare tenker jeg må vite hva jeg vil i forkant av samtalen. Jeg tror ikke legen vil avslutte Lamictal, men jeg vil. Jeg har spurt overlegene før og da var en tja til avslutning og en mot. 

Sovemedisiner tenker jeg jo er helt opp til meg. Det er egentlig de jeg er mest opptatt av å slutte med fordi jeg tror de sløver meg mest. Men tenk om de har ødelagt søvnen min helt og jeg ikke kan sove uten. Tror jeg skal uansett eksperimentere med sovemedisinene for jeg snakker med legen for jeg har to måneder igjen til jeg skal til henne.

Jeg er ferdig med å være syk.

 

Det er jo opp til deg hva du vil gjøre, det sier de til meg og men anbefaler meg å ta medisinen. På seroquel kan jeg gå opp og ned som jeg vil også, det har jo med søvnen å gjøre. Det er bare  å eksperimentere med det, finn ut av hva du trenger for å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg leser det dere skriver om å samarbeide med legen. Jeg bare tenker jeg må vite hva jeg vil i forkant av samtalen. Jeg tror ikke legen vil avslutte Lamictal, men jeg vil. Jeg har spurt overlegene før og da var en tja til avslutning og en mot. 

Sovemedisiner tenker jeg jo er helt opp til meg. Det er egentlig de jeg er mest opptatt av å slutte med fordi jeg tror de sløver meg mest. Men tenk om de har ødelagt søvnen min helt og jeg ikke kan sove uten. Tror jeg skal uansett eksperimentere med sovemedisinene for jeg snakker med legen for jeg har to måneder igjen til jeg skal til henne.

Jeg er ferdig med å være syk.

 

Det er jo ikke noe i veien med å se om du kan redusere medisinene for søvn tenker nå jeg. Ville gått for en rolig nedtrapping og kun ett medikament av gangen. 

Evt er det jo cold turkey, men da risikerer du jo å bli helt søvnløs. Jeg gjorde det med Quetiapine, men hadde fortsatt Truxal. Sov null og niks første natten, så gikk det bedre neste natt også tror jeg at det gikk greit uten. Men hadde sikkert tatt lenger tid uten Truxalen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke noe i veien med å se om du kan redusere medisinene for søvn tenker nå jeg. Ville gått for en rolig nedtrapping og kun ett medikament av gangen. 

Evt er det jo cold turkey, men da risikerer du jo å bli helt søvnløs. Jeg gjorde det med Quetiapine, men hadde fortsatt Truxal. Sov null og niks første natten, så gikk det bedre neste natt også tror jeg at det gikk greit uten. Men hadde sikkert tatt lenger tid uten Truxalen da. 

Jeg har jo tre medisiner for solving så det er bare å begynne i en ende tenker jeg. De gangene jeg hatt glemt medisinene blir det null søvn, så det blir ikke nødvendigvis så enkelt. Men jeg må ut av denne transen jeg er lullet inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (55 minutter siden):

Jeg har jo tre medisiner for solving så det er bare å begynne i en ende tenker jeg. De gangene jeg hatt glemt medisinene blir det null søvn, så det blir ikke nødvendigvis så enkelt. Men jeg må ut av denne transen jeg er lullet inn i.

Nei det kan bli hardt, men sikkert derfor det er lurt å gjøre det over litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Nei det kan bli hardt, men sikkert derfor det er lurt å gjøre det over litt tid. 

Jeg tenkte å bruke de tre ukene som sønnen min er på ferie. Da er det bare meg det går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte å bruke de tre ukene som sønnen min er på ferie. Da er det bare meg det går utover.

Det kan jo være bra det. 

Men søvn er veldig viktig for stabil psyke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...