Gå til innhold

Slutte på medisiner


Fru2020

Anbefalte innlegg

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Jeg leser det dere skriver om å samarbeide med legen. Jeg bare tenker jeg må vite hva jeg vil i forkant av samtalen. Jeg tror ikke legen vil avslutte Lamictal, men jeg vil. Jeg har spurt overlegene før og da var en tja til avslutning og en mot. 

Sovemedisiner tenker jeg jo er helt opp til meg. Det er egentlig de jeg er mest opptatt av å slutte med fordi jeg tror de sløver meg mest. Men tenk om de har ødelagt søvnen min helt og jeg ikke kan sove uten. Tror jeg skal uansett eksperimentere med sovemedisinene for jeg snakker med legen for jeg har to måneder igjen til jeg skal til henne.

Jeg er ferdig med å være syk.

 

Så lenge du da også innser at du selv må ta ansvaret dersom du blir dårligere og ikke appellere til psykiatrien om mer hjelp, så kan du jo kanskje forsvare å gjøre som du vil - men for meg fremstår hele medisin-slutte-prosjektet ditt som ganske umodent og preget av impulsivitet. 

Det er vanskelig å se hva du har å tape på et systematisk samarbeid rundt endring av medisineringen din. Du benytter jo ikke medisiner som noen kommer til å tvinge deg til å ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (3 timer siden):

Det kan jo være bra det. 

Men søvn er veldig viktig for stabil psyke. 

Ja, jeg innser jo det. Hvis jeg blir helt uten søvn, må jeg jo fortsette med medisiner. Men jeg må iallefall prøve. Jeg vil iallefall slutte med truxal fordi jeg tror det påvirker hjernen mest.

frosken skrev (1 time siden):

Så lenge du da også innser at du selv må ta ansvaret dersom du blir dårligere og ikke appellere til psykiatrien om mer hjelp, så kan du jo kanskje forsvare å gjøre som du vil - men for meg fremstår hele medisin-slutte-prosjektet ditt som ganske umodent og preget av impulsivitet. 

Det er vanskelig å se hva du har å tape på et systematisk samarbeid rundt endring av medisineringen din. Du benytter jo ikke medisiner som noen kommer til å tvinge deg til å ta. 

Det er på en måte impulsivt og på en måte ikke. Det er et ønske som har vokst seg frem. Jeg diskuterte det med overlegene i høst/vinter. Nå har jeg jo gått et halvt år uten innleggelse så jeg er jo mer stabil.

Hvis jeg blir mer ustabil så kanskje jeg må tåle det for å bli den ekte meg. Du skulle sett før og etterbilder av meg. Og jeg sover 12-14timer hver dag. Blir så trøtt av medisinene. 

Tenker tiden er inne for medisinfri behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (57 minutter siden):

Ja, jeg innser jo det. Hvis jeg blir helt uten søvn, må jeg jo fortsette med medisiner. Men jeg må iallefall prøve. Jeg vil iallefall slutte med truxal fordi jeg tror det påvirker hjernen mest.

Det er på en måte impulsivt og på en måte ikke. Det er et ønske som har vokst seg frem. Jeg diskuterte det med overlegene i høst/vinter. Nå har jeg jo gått et halvt år uten innleggelse så jeg er jo mer stabil.

Hvis jeg blir mer ustabil så kanskje jeg må tåle det for å bli den ekte meg. Du skulle sett før og etterbilder av meg. Og jeg sover 12-14timer hver dag. Blir så trøtt av medisinene. 

Tenker tiden er inne for medisinfri behandling.

Det er jo helt greit å at du ønsker medisinfri behandling, men hvorfor kan du ikke gjøre det i et ryddig samarbeid med helsevesenet? Eller misforstår jeg deg?

Du har ikke tidligere vist noen stor evne til å tåle ubehag, så det må være en fordel å gjøre ting i et fornuftig tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (13 timer siden):

Det er jo helt greit å at du ønsker medisinfri behandling, men hvorfor kan du ikke gjøre det i et ryddig samarbeid med helsevesenet? Eller misforstår jeg deg?

Du har ikke tidligere vist noen stor evne til å tåle ubehag, så det må være en fordel å gjøre ting i et fornuftig tempo. 

Jeg tenker at jeg får en nedtrappingsplan av legen for fontex og lamictal. Jeg tenker jeg sier jeg vil det selv om hun vil annerledes.

Alimemazin, truxal og Imovane tenker jeg å eksperimentere med selv mens sønnen er på ferie slik at det ikke går utover han.

Jeg vet at jeg fort har fått innleggelser, men det er en god stund siden nå. Om det blir en innleggelse eller to på en natt eller to så vil jeg heller det en å være sløvet 24/7. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at du tar sjansen på å slutte med medisiner når det bare er et halv år siden du var innlagt sist. Du har ikke bare deg selv å tenke på, men du har jo barn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (1 time siden):

Forstår ikke at du tar sjansen på å slutte med medisiner når det bare er et halv år siden du var innlagt sist. Du har ikke bare deg selv å tenke på, men du har jo barn også. 

På et tidspunkt må man jo prøve å klare seg selv.

Jeg merket ingen endring da jeg startet på medisinene, så jeg er usikker på hvor viktige de faktisk er. 

Hvis medisinstopp skulle feile totalt får jeg bare begynne igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (34 minutter siden):

På et tidspunkt må man jo prøve å klare seg selv.

Jeg merket ingen endring da jeg startet på medisinene, så jeg er usikker på hvor viktige de faktisk er. 

Hvis medisinstopp skulle feile totalt får jeg bare begynne igjen.

 

Første setning ville du vel ikke kommet med hvis det var hjertemedisin? Noen trenger medisiner nettopp for å klare seg selv. 

At du kanskje derimot ikke har hatt effekt av de er jo en helt annen sak. Men ville ikke behandler tatt der opp da? Manglende effekt på medisiner hos meg har alltid blitt tatt opp av de i helsevesenet rundt meg. Men dine vil du skal fortsette?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

På et tidspunkt må man jo prøve å klare seg selv.

Jeg merket ingen endring da jeg startet på medisinene, så jeg er usikker på hvor viktige de faktisk er. 

Hvis medisinstopp skulle feile totalt får jeg bare begynne igjen.

 

For det første, så er det en gylden regel at man kun skal gjøre en endring av gangen. I ditt tilfelle vil det innebære å kun endre på ett medikament. Når du har fått vurdert effekten av den endringen, kan dere gå videre med en ny endring. Dersom du endrer på mange ting samtidig, så har dere ingen mulighet til å vurdere hva som virker og ikke virker og på hvilken måte. 

For det andre, så finnes det mange måter å jobbe med å klare seg selv. Å sørge for å unngå forverring og å unngå  behov for akuttinnleggelser, vil ofte være det første skrittet på veien mot større selvstendighet. 

Uansett, så gjentar jeg nok en gang, at dette er noe du må drøfte med din behandler slik at dere sammen kan lage en plan. Du har ingenting å tape på å gjøre endringer innenfor en fornuftig ramme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (16 timer siden):

For det første, så er det en gylden regel at man kun skal gjøre en endring av gangen. I ditt tilfelle vil det innebære å kun endre på ett medikament. Når du har fått vurdert effekten av den endringen, kan dere gå videre med en ny endring. Dersom du endrer på mange ting samtidig, så har dere ingen mulighet til å vurdere hva som virker og ikke virker og på hvilken måte. 

For det andre, så finnes det mange måter å jobbe med å klare seg selv. Å sørge for å unngå forverring og å unngå  behov for akuttinnleggelser, vil ofte være det første skrittet på veien mot større selvstendighet. 

Uansett, så gjentar jeg nok en gang, at dette er noe du må drøfte med din behandler slik at dere sammen kan lage en plan. Du har ingenting å tape på å gjøre endringer innenfor en fornuftig ramme. 

Jeg kan avslutte fontex og lamictal hver for seg. Sovemedisinene tenker jeg at jeg prøver meg frem. 

Det er ikke først og fremst tanken på å klare seg selv som motiverer meg til å slutte på medisiner. Men det faktum at jeg ser så sløv ut. Jeg tror truxal sløver hjernen min, og lamictal og fontex hindrer meg i å kjenne på følelser. Det viktigste for meg er å seponere truxal. Men jeg trenger søvn, så det er jo første prioritet. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. Av og til tenker jeg at medisinene har ødelagt evnen min til å sovne naturlig.

Behandleren min har permisjon fram til oktober. Så lenge vil jeg ikke vente. Jeg har jo en vikar, men hun er sykepleier og kjenner meg ikke. Jeg har snakket med fastlegen om fontex og hun var med på at jeg kunne slutte med den når hverdagen kom tilbake. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Fru2020 skrev (På 26.6.2022 den 14.07):

Jeg leser det dere skriver om å samarbeide med legen. Jeg bare tenker jeg må vite hva jeg vil i forkant av samtalen. Jeg tror ikke legen vil avslutte Lamictal, men jeg vil. Jeg har spurt overlegene før og da var en tja til avslutning og en mot. 

Sovemedisiner tenker jeg jo er helt opp til meg. Det er egentlig de jeg er mest opptatt av å slutte med fordi jeg tror de sløver meg mest. Men tenk om de har ødelagt søvnen min helt og jeg ikke kan sove uten. Tror jeg skal uansett eksperimentere med sovemedisinene for jeg snakker med legen for jeg har to måneder igjen til jeg skal til henne.

Jeg er ferdig med å være syk.

 

Jeg trodde det var behandleren som sa i fra når man kunne trappe ned og avslutte. Det var det som skjedde med meg. Jeg fikk bare beskjed at nå var jeg helt fin, så nå kunne jeg trappe ned og avslutte. Nedtrappingen min varte i 3 år. Jeg hadde en psykosediagnose da. Nå er det 1 år siden jeg sluttet. I går sa min eldste datter at min sykdomshistorie bare var en liten tøddel i livet mitt, det gikk fort over, og i dag er jeg helt frisk, sa hun. Så da ble jeg glad. Jeg merket ikke selv at jeg var så veldig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (12 minutter siden):

Jeg trodde det var behandleren som sa i fra når man kunne trappe ned og avslutte. Det var det som skjedde med meg. Jeg fikk bare beskjed at nå var jeg helt fin, så nå kunne jeg trappe ned og avslutte. Nedtrappingen min varte i 3 år. Jeg hadde en psykosediagnose da. Nå er det 1 år siden jeg sluttet. I går sa min eldste datter at min sykdomshistorie bare var en liten tøddel i livet mitt, det gikk fort over, og i dag er jeg helt frisk, sa hun. Så da ble jeg glad. Jeg merket ikke selv at jeg var så veldig syk.

Jeg tenker det er annerledes med psykoselidelser. For det er det jo effektive medisiner. Overlegen på sengeposten sa tidlig i forløpet mitt at det er ikke medisiner som skal gjøre deg frisk.

Jeg ville likevel diskutert det med behandler først, men hun er i permisjon. Skal snakke med vikaren om det på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker det er annerledes med psykoselidelser. For det er det jo effektive medisiner. Overlegen på sengeposten sa tidlig i forløpet mitt at det er ikke medisiner som skal gjøre deg frisk.

Jeg ville likevel diskutert det med behandler først, men hun er i permisjon. Skal snakke med vikaren om det på mandag.

Åja jeg skjønner. Da er det vel litt annerledes. 

Anonymkode: d0087...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...