Gå til innhold

Fotografering som hobby


lyseblå

Anbefalte innlegg

Noen her som også har fotografering som hobby? Hva liker du best ta bilder av?

Jeg har hatt det som hobby siden jeg var i tenårene. Nå er jeg i en periode der jeg har mistet interessen egentlig. Men jeg finner mye inspirasjon i andres bilder. Er så mange flinke fotografer der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lyseblå skrev (24 minutter siden):

Noen her som også har fotografering som hobby? Hva liker du best ta bilder av?

Jeg har hatt det som hobby siden jeg var i tenårene. Nå er jeg i en periode der jeg har mistet interessen egentlig. Men jeg finner mye inspirasjon i andres bilder. Er så mange flinke fotografer der ute. 

Jeg er ikke veldig flink, men har alltid kameraet stående ved siden av godstolen min ved det store stuevinduet og ettersom vi ganske ofte har elg, rådyr og rev i hagen så blir det en del bilder av dem. :) Liker også å sitte på plattingen og ta bilder av fuglene på fuglemateren.  Bildene du har lagt ut her er jo nydelige! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke veldig flink, men har alltid kameraet stående ved siden av godstolen min ved det store stuevinduet og ettersom vi ganske ofte har elg, rådyr og rev i hagen så blir det en del bilder av dem. :) Liker også å sitte på plattingen og ta bilder av fuglene på fuglemateren.  Bildene du har lagt ut her er jo nydelige! ❤️ 

Så koselig med rådyr og rev i hagen, du er heldig som bor slik til 🙂 Hvilket objektiv bruker du? Akkurat nå har jeg bare et 50mm objektiv, skulle gjerne hatt et med større brennvidde (det er vel det det heter?). Men det får bli når jeg har spart opp litt penger. Takk for det 😊

Anonymkode: d373b...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke veldig flink, men har alltid kameraet stående ved siden av godstolen min ved det store stuevinduet og ettersom vi ganske ofte har elg, rådyr og rev i hagen så blir det en del bilder av dem. :) Liker også å sitte på plattingen og ta bilder av fuglene på fuglemateren.  Bildene du har lagt ut her er jo nydelige! ❤️ 

Så koselig med rådyr og rev i hagen, du er heldig som bor slik til 🙂 Hvilket objektiv bruker du? Akkurat nå har jeg bare et 50mm objektiv, skulle gjerne hatt et med større brennvidde (det er vel det det heter?). Men det får bli når jeg har spart opp litt penger. Takk for det 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lyseblå skrev (32 minutter siden):

Så koselig med rådyr og rev i hagen, du er heldig som bor slik til 🙂 Hvilket objektiv bruker du? Akkurat nå har jeg bare et 50mm objektiv, skulle gjerne hatt et med større brennvidde (det er vel det det heter?). Men det får bli når jeg har spart opp litt penger. Takk for det 😊

 

Jeg har flere, både macro og et på 55-400, men bruker mest 60-250 mm for det er såpass lett og lite at det er lett å holde rolig. 55-400 mm veier over 1 kg og blir tungt å holde stille. Canon EOS. Du kan jo se om det ligger noe pent brukt på finn, gjorde et kjempekupp på kamera med masse utstyr til jentungen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Jeg har flere, både macro og et på 55-400, men bruker mest 60-250 mm for det er såpass lett og lite at det er lett å holde rolig. 55-400 mm veier over 1 kg og blir tungt å holde stille. Canon EOS. Du kan jo se om det ligger noe pent brukt på finn, gjorde et kjempekupp på kamera med masse utstyr til jentungen der. 

Så gammeldags å bruke fotografiapparat når du kan ta bilder med mobilen. 

Anonymkode: ca235...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så gammeldags å bruke fotografiapparat når du kan ta bilder med mobilen. 

Anonymkode: ca235...473

Hvis man har foto som hobby, vil man gjerne litt flere valgmuligheter (som forskjellige objektiv) enn et typisk mobilkamera gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så gammeldags å bruke fotografiapparat når du kan ta bilder med mobilen. 

Anonymkode: ca235...473

Jeg tar mye bilder med mobilen også jeg, men zoomen på den kommer jo ikke nærheten av samme kvalitet som på kameraet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som hobby, Jeg har ofte med kamera på fjellturer  og andre turer. Det er en måte å underholde seg selv. Noen ganger har jeg kun mobil, men angrer hvis det dukker opp en hare eller et reinsdyrs. Jeg blir misunnelig på @Lillemus som har rev i hagen.

(Jeg tar i tillegg en del ganske spesielle bilder, men hvis jeg legger ut som det så er jeg ikke anonym lenger.)

Mobilkamera er kjempebra, men ikke hvis motivet er langt unna. Da er det ingen vei utenom stor linse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

Jeg har flere, både macro og et på 55-400, men bruker mest 60-250 mm for det er såpass lett og lite at det er lett å holde rolig. 55-400 mm veier over 1 kg og blir tungt å holde stille. Canon EOS. Du kan jo se om det ligger noe pent brukt på finn, gjorde et kjempekupp på kamera med masse utstyr til jentungen der. 

Så kjekt med så lang brennvidde, kan se for meg at det blir mange fine bilder. Finn er egentlig ganske supert, jeg kjøpte det objektivet jeg har der. Synes bare det er litt risiko å ta, spesielt om det er snakk om mange tusen, for man er jo aldri helt sikker på hva man får. Jeg tenker for øvrig på å kjøpe nytt kamera da det jeg har begynner å bli gammelt, men ettersom det ikke er ødelagt vet jeg ikke om jeg kan rettferdiggjøre det egentlig? Kameraene nå til dags virker bare så mye lettere å bruke, så om jeg kanskje hadde kjøpt nytt så kanskje jeg hadde funnet tilbake til den interessen jeg hadde for foto (er i alle fall det jeg sier til meg selv, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er morsomt å ta bilder, og brukte speilreflekskameraet mye før. Etter hvert som mobilkameraet ble stadig bedre, har jeg brukt kameraet stadig mindre.

 

Skjønner kvaliteten blir bedre med ordentlig kamera, men synes ofte kvalitetsforskjellen er skuffende liten. Skal man f.eks. ta bilder av dyr på avstand er det klart mobilkameraet ikke kan måle seg. Tok mange fine bilder på safari for noen år siden, holdt ikke med mobilkamera da.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (16 minutter siden):

Jeg har det som hobby, Jeg har ofte med kamera på fjellturer  og andre turer. Det er en måte å underholde seg selv. Noen ganger har jeg kun mobil, men angrer hvis det dukker opp en hare eller et reinsdyrs. Jeg blir misunnelig på @Lillemus som har rev i hagen.

(Jeg tar i tillegg en del ganske spesielle bilder, men hvis jeg legger ut som det så er jeg ikke anonym lenger.)

Mobilkamera er kjempebra, men ikke hvis motivet er langt unna. Da er det ingen vei utenom stor linse.

Det er veldig kjekt å ha med kamera synes jeg, og jeg er også slik at jeg ofte angrer om jeg ikke har med ordentlig kamera. Selv om mobilkamera har blitt veldig bra nå, så er det på en måte noe ekstra spesielt ved det å ta bilder med et kamera. Så kult at du tar spesielle bilder, hadde vært interessant å vite hva og se bildene, men skjønner godt du ikke vil miste anonymiteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er morsomt å ta bilder, og brukte speilreflekskameraet mye før. Etter hvert som mobilkameraet ble stadig bedre, har jeg brukt kameraet stadig mindre.

 

Skjønner kvaliteten blir bedre med ordentlig kamera, men synes ofte kvalitetsforskjellen er skuffende liten. Skal man f.eks. ta bilder av dyr på avstand er det klart mobilkameraet ikke kan måle seg. Tok mange fine bilder på safari for noen år siden, holdt ikke med mobilkamera da.

Jeg har sett en del videoer på youtube der de sammenligner mobilbilder mot speilreflekskamera og det er helt utrolig hva en kan få til med en mobil egentlig. Og som du sier, ikke så enormt stor forskjell i kvalitet som man egentlig skulle tro. Også er det så mye lettere å ta med mobilkamera (som man uansett alltid har med) enn ett klumpete og tungt speilreflekskamera. Å, safari, det kunne jeg også tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (6 minutter siden):

Så kjekt med så lang brennvidde, kan se for meg at det blir mange fine bilder. Finn er egentlig ganske supert, jeg kjøpte det objektivet jeg har der. Synes bare det er litt risiko å ta, spesielt om det er snakk om mange tusen, for man er jo aldri helt sikker på hva man får. Jeg tenker for øvrig på å kjøpe nytt kamera da det jeg har begynner å bli gammelt, men ettersom det ikke er ødelagt vet jeg ikke om jeg kan rettferdiggjøre det egentlig? Kameraene nå til dags virker bare så mye lettere å bruke, så om jeg kanskje hadde kjøpt nytt så kanskje jeg hadde funnet tilbake til den interessen jeg hadde for foto (er i alle fall det jeg sier til meg selv, hehe).

Jeg ser på hvor lenge vedkommende har vært på finn og hvilke tilbakemeldinger det er gitt på vedkommende. foto.no har også brukt utstyr, jeg kjøpte 400 mm min der, men er egentlig på jakt etter en bedre da jeg synes den er for tung. Lå en ute på finn for en stund siden, men jeg var for treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Jeg ser på hvor lenge vedkommende har vært på finn og hvilke tilbakemeldinger det er gitt på vedkommende. foto.no har også brukt utstyr, jeg kjøpte 400 mm min der, men er egentlig på jakt etter en bedre da jeg synes den er for tung. Lå en ute på finn for en stund siden, men jeg var for treg.

Takker for tips. Skal holde utkikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
Grendel skrev (På 29.6.2022 den 12.35):

Jeg har det som hobby, Jeg har ofte med kamera på fjellturer  og andre turer. Det er en måte å underholde seg selv. Noen ganger har jeg kun mobil, men angrer hvis det dukker opp en hare eller et reinsdyrs. Jeg blir misunnelig på @Lillemus som har rev i hagen.

(Jeg tar i tillegg en del ganske spesielle bilder, men hvis jeg legger ut som det så er jeg ikke anonym lenger.)

Mobilkamera er kjempebra, men ikke hvis motivet er langt unna. Da er det ingen vei utenom stor linse.

Hei!

sant.

men det duger heller ikke for macro, kjøpte ekstern makrolinse for mobil, for å sjekke liksom, men ikke noe man gidder bruke tid på.

Når det gjelder gode bilder av dyr, er faktisk det smarteste, hvis man ikje kan ligge en uke i telt på en bestemt plass, eller er heldig , elker kjenner trekkene,  rett og slett å fotografere fugler. De kan fotograferes over alt og er vakre:-)utenfor vinduet i byen eller i Hagen:-)

for ikke å nevne insekter, men da trengs andre linser. De beste fotoobjekter har vi faktisk rett foran nesen vår, det handler mest om estetisk sans, komposisjon, tilstedeværelse, tid, lidenskap og interesse. ( og kjærlighet faktisk)

For fuglefotografering trenger man et kamera, en telelinse, 70-300 , telekonverter,  kamerastativ, fjernkontroll, regnskydd for kameraet, det kan gjøres rett utenfor vinduet om man vil.

Man bør satse på er kamera som tar mange bilder i sekundet, og et godt fotoprogram, 

thats it🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie skrev (12 minutter siden):

Man bør satse på er kamera som tar mange bilder i sekundet, og et godt fotoprogram, 

Hvilket fotoprogram har du? Jeg brukte lightroom og photoshop tidligere og var veldig fornøyd. Nå har jeg bare darktable og gimp (gratis programmer). Synes de fungerer greit om så litt mer knotete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
lyseblå skrev (27 minutter siden):

Hvilket fotoprogram har du? Jeg brukte lightroom og photoshop tidligere og var veldig fornøyd. Nå har jeg bare darktable og gimp (gratis programmer). Synes de fungerer greit om så litt mer knotete. 

Hei!

lightroom har jeg brukt, men syns gratisprogrammer for min del funker fint også:-)

er ikke så rå på raw 🙂 men øver iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...