Gå til innhold

Fotografering som hobby


lyseblå

Anbefalte innlegg

Madelenemie skrev (1 minutt siden):

Hei!

lightroom har jeg brukt, men syns gratisprogrammer for min del funker fint også:-)

er ikke så rå på raw 🙂 men øver iblant.

Ja, de gratisprogrammene fungerer vel egentlig like så bra, er vel bare det å bli vant til noe nytt 🙂 Før brukte jeg alltid fotografere i raw, men de siste årene har jeg blitt enklere og latere, så nå gjør jeg ikke det lengre. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 8.28):

Så gammeldags å bruke fotografiapparat når du kan ta bilder med mobilen. 

Anonymkode: ca235...473

Jeg forstår meg ikke på folk som sier at mobilen gir like bra bilder. NEI, mobilkamera gir IKKE like bra bilder. Det er bare tull å påstå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (På 29.6.2022 den 9.24):

Jeg tar mye bilder med mobilen også jeg, men zoomen på den kommer jo ikke nærheten av samme kvalitet som på kameraet. :) 

Veldig enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (40 minutter siden):

Jeg forstår meg ikke på folk som sier at mobilen gir like bra bilder. NEI, mobilkamera gir IKKE like bra bilder. Det er bare tull å påstå det. 

Det er jo forsåvidt sant. Jeg tenker at det beste kameraet er det kameraet man bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (52 minutter siden):

Det er jo forsåvidt sant. Jeg tenker at det beste kameraet er det kameraet man bruker. 

Det er jeg enig i. Det viktigste er uansett komposisjon, motiv etc. Kanskje gå noen ekstra skritt for å få bedre bilder.

Det kommer an på hva slags bilder du vil ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
lyseblå skrev (1 time siden):

Det er jo forsåvidt sant. Jeg tenker at det beste kameraet er det kameraet man bruker. 

Ja, sant det, men skal en ta bilder som skal blåses opp i stort format, egner ikke mobilbilder seg. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
lyseblå skrev (3 timer siden):

Ja, de gratisprogrammene fungerer vel egentlig like så bra, er vel bare det å bli vant til noe nytt 🙂 Før brukte jeg alltid fotografere i raw, men de siste årene har jeg blitt enklere og latere, så nå gjør jeg ikke det lengre. Hehe.

Hei!

selv har jeg ikke blitt latere, har det bare ekstremt travelt, så har liksom ikke tid nok.

drev med fremkalling, så raw er liksom ganske i blodet mitt, om du skjønner hva jeg mener, men er såå mange funksjoner i lightroom, så har ikke lært meg det bra nok enda, men skikkelig bra program, små triks så er den forbaska strømledningen borte:-)

( ikke juks så lenge det er i raw og bildejusteringer er opplyst om)

men gikk på et fotokurs for et par år siden, da fikk litt fart på lightroom, for de andre på kurset var så drevne i det, så sugde til meg info og gode råd:-) ikke minst fikk jeg gode fotovenner, som inspirerer meg med sine vakre bilder:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
Grendel skrev (1 time siden):

Det er jeg enig i. Det viktigste er uansett komposisjon, motiv etc. Kanskje gå noen ekstra skritt for å få bedre bilder.

Det kommer an på hva slags bilder du vil ta. 

Hei!

Det er korrekt, men en ting til jeg glemte å nevne, « bli kjent med det du skal fotografere», enten det er fuglen, insektet, eller villreinen og moskusen på Dovre om man har luksusen og en uke til disposisjon.

jeg hadde det siste, men i hverdagen går mest mitt blikk mot de små, nære, vanlige ting, eller fuglene som er her konstant:-)

I iakttager -modus, skapes en slags forelskelse på et vis, man beundrer eller ser og bruker sanser mer intenst, da lærer man viktige ting om sitt fotoobjekt, så er så klart fakta, bøker, Google viktig. Feks for å lære å forstå en bestemt fugls sang og kroppsspråk. 

oftest er jeg helt uten kamera, for først må man bli kjent med, litt sånn « bli venn» med det man skal fotografere. Derfor tror jeg man blir bedre på å fotografere om man først bare, ser, lytter og føler.

mitt første fototips: noe å sitte på, tid til å bli kjent, der starter det gode bilde.

i morgen skal det regne, da går jeg tidlig ut, jeg kan se på spindelvevet på buskene, vanndråpene som klamrer seg fast og får vevet til å henge tungt, jeg kan se hvordan vanndråpene glitrer og hvordan små regnbuer stråler frem, i titusenvis, bitte små regndråper som henger så godt de bare kan, klamrer seg fast i spindevevet, eller de sitter mer stille på små små blader nede ved jorden.

 

Håper du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (7 timer siden):

Det er jeg enig i. Det viktigste er uansett komposisjon, motiv etc. Kanskje gå noen ekstra skritt for å få bedre bilder.

Det kommer an på hva slags bilder du vil ta. 

Det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Ja, sant det, men skal en ta bilder som skal blåses opp i stort format, egner ikke mobilbilder seg. 

Nei, blir fort dårlig kvalitet skal man forstørre mobilbilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie skrev (6 timer siden):

Hei!

selv har jeg ikke blitt latere, har det bare ekstremt travelt, så har liksom ikke tid nok.

drev med fremkalling, så raw er liksom ganske i blodet mitt, om du skjønner hva jeg mener, men er såå mange funksjoner i lightroom, så har ikke lært meg det bra nok enda, men skikkelig bra program, små triks så er den forbaska strømledningen borte:-)

( ikke juks så lenge det er i raw og bildejusteringer er opplyst om)

men gikk på et fotokurs for et par år siden, da fikk litt fart på lightroom, for de andre på kurset var så drevne i det, så sugde til meg info og gode råd:-) ikke minst fikk jeg gode fotovenner, som inspirerer meg med sine vakre bilder:-)

 

Så kjekt med fotokurs og fotovenner. Jeg har tenkt på å delta på fotokurs og melde meg inn i fotoklubb, men foreløpig har det bare blitt med tanken. Kanskje jeg skulle gjort alvor av det etter sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
lyseblå skrev (2 timer siden):

Så kjekt med fotokurs og fotovenner. Jeg har tenkt på å delta på fotokurs og melde meg inn i fotoklubb, men foreløpig har det bare blitt med tanken. Kanskje jeg skulle gjort alvor av det etter sommeren. 

Hei!

Da kan jeg anbefale dette fotografparet, holder også nettkurs og mye gratis tips på deres YouTube kanal også:-)

https://martinsenvisions.com/index.html#

veldig hyggelige mennesker i tillegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...