Gå til innhold

Hva er mest arvelig av bipolar 1 og 2?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

BP1 har vært kjent siden oldtiden. Det er utført enormt mye forskning også på arvelighet, og vi vet hvor d\stor denne er.

BP2 er en nyere diagnose. Første gang jeg hørte et lengre foredrag om denne, og hvor vi i ettertid virkelig begynte å diagnostisere denne lidelsen var 11.09.2001. Forskningen på denne lidelsen har så langt jeg kjenner den, ikke vist like høy arvelighet som BP1.

kupton skrev (1 minutt siden):

BP1 har vært kjent siden oldtiden. Det er utført enormt mye forskning også på arvelighet, og vi vet hvor d\stor denne er.

BP2 er en nyere diagnose. Første gang jeg hørte et lengre foredrag om denne, og hvor vi i ettertid virkelig begynte å diagnostisere denne lidelsen var 11.09.2001. Forskningen på denne lidelsen har så langt jeg kjenner den, ikke vist like høy arvelighet som BP1.

Skjønner:) takk for svar!

AnonymBruker
kupton skrev (35 minutter siden):

Det er moren min som har bipolar 1 diagnose og det er lett å forstå hvorfor. Har sett henne klin manisk og dypt deprimert opptil flere ganger. Er bekymret for at jeg har arvet det og at jeg senere vil føre det genetisk videre til egne barn. Jeg har ikke merket noe så langt på meg selv, men jeg kan jo overføre det til neste generasjon siden du sier at den er mest arvelig. 

Burde det egentlig finnes noen bipolar 2 diagnose? Hvis den ikke 'fantes' før 2001 er det vel ikke sikkert at den egentlig skulle ha eksistert heller. Mange mener at overdagnostisering er blitt et problem. Når alt av oppførsel og følelser og tanker skal puttes i en egen boks og ha et navn.  Legemiddelindustrien spiller nok også en stor rolle her. Jo flere diagnoser jo flere medisiner. Samarbeid mellom leger og denne industrien. Dessuten tenker jeg at det ikke er ekte bipolar, men en light versjon av den opprinnelige. Det trenger ikke å være sykelig. Jeg har sett hvor syk man blir av bipolar 1, ved bipolar 2 er det noen som mener at ikke skal medisineres en gang. 

Anonymkode: f29b6...624

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er moren min som har bipolar 1 diagnose og det er lett å forstå hvorfor. Har sett henne klin manisk og dypt deprimert opptil flere ganger. Er bekymret for at jeg har arvet det og at jeg senere vil føre det genetisk videre til egne barn. Jeg har ikke merket noe så langt på meg selv, men jeg kan jo overføre det til neste generasjon siden du sier at den er mest arvelig. 

Burde det egentlig finnes noen bipolar 2 diagnose? Hvis den ikke 'fantes' før 2001 er det vel ikke sikkert at den egentlig skulle ha eksistert heller. Mange mener at overdagnostisering er blitt et problem. Når alt av oppførsel og følelser og tanker skal puttes i en egen boks og ha et navn.  Legemiddelindustrien spiller nok også en stor rolle her. Jo flere diagnoser jo flere medisiner. Samarbeid mellom leger og denne industrien. Dessuten tenker jeg at det ikke er ekte bipolar, men en light versjon av den opprinnelige. Det trenger ikke å være sykelig. Jeg har sett hvor syk man blir av bipolar 1, ved bipolar 2 er det noen som mener at ikke skal medisineres en gang. 

Anonymkode: f29b6...624

Nå synser du mye, uten å egentlig ha kunnskaper. 

Jeg har vært skikkelig syk i perioder pga min bipolar og det har nesten kostet meg livet, jeg har blitt blakk, jeg har ruset meg, har sagt og gjort dumme ting osv. Depresjonene er verst for meg, selv om jeg også kan bli såpass kraftig hypoman at det er risiko for flere ting. Det er mye kraftigere opp og ned enn det man kan kalle normale svigninger. Selv om maniene er mildere. Er depresjonene nødvendigvis mildere @kupton ? De med bipolar1 får kanskje lettere psykotiske symptomer sammen med depresjonene eller? Akkurat det vet jeg ikke noe om. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...