Gå til innhold

Føler meg så utsatt. Skjønner ikke hva det er


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg merker jeg plages av å hele tiden tro at jeg blir så lagt merke til. Jeg føler folk ser ned på meg, ikke liker meg, men jeg føler også at noen liker meg ekstra godt, at jeg er spesiell. Men begge deler klarer jeg jo å rasjonalisere. Tenke at det er usannsynlig at noen er ute etter å ta meg. 

Eksempel er at jeg er på hurtigruten nå og jeg hørte lyder utenfor lugaren. Min første tanke var at nå blir det razzia her de vil ta meg. 

Eller da jeg handlet i kafeen så følte jeg at hun servitrisen hun likte meg veldig godt. Men så vet jeg jo at hun bare yter service og hun har ingen grunn til å syne jeg er noe spesielt.

Men altså jeg har stadig slike første-tanker om at noen legger merke til meg, vil ta meg osv. Også rasjonaliserer jeg meg selv. Men ennå føler jeg meg litt utsatt. 

Hvorfor er jeg sånn? Det har blitt verre i det siste. Var på badeplass med ungene mine her om dagen og følte alle de andre foreldrene hatet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller slik som nå, hørte litt harde og raske skritt fra en høyhælt dame. Fikk sånn frys i meg for tenkte at nå kom hun for å gi meg tilsnakk. Uten at det er noen grunn til å gjøre det. 

Det er litt slitsomt å være sånn på vakt. 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (24 minutter siden):

Eller slik som nå, hørte litt harde og raske skritt fra en høyhælt dame. Fikk sånn frys i meg for tenkte at nå kom hun for å gi meg tilsnakk. Uten at det er noen grunn til å gjøre det. 

Det er litt slitsomt å være sånn på vakt. 

 

Jeg er veldig sånn for tiden at jeg tror folk legger merke til meg og tenker stygt om meg, tror det er fordi jeg har vært så lenge inne. Men egentlig har vel folk nok med seg selv i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig sånn for tiden at jeg tror folk legger merke til meg og tenker stygt om meg, tror det er fordi jeg har vært så lenge inne. Men egentlig har vel folk nok med seg selv i grunn. 

Ja jeg vet ikke. Jeg går jo ut og slikt, men plages en del av sånt for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du beskriver er jo en form for paranoia. Kan være sånn selv i blant. 

Anonymkode: 2ebcb...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt det slik før eller kom det bare nå? Det høres ikke godt ut å ha det slik, har du forsøkt ta det opp med behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Glitter skrev (19 minutter siden):

Ja jeg vet ikke. Jeg går jo ut og slikt, men plages en del av sånt for tiden. 

Ja det er jo plagsomt det, ta ap så hjelper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Ja det er jo plagsomt det, ta ap så hjelper det. 

Jeg tar det hver kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det du beskriver er jo en form for paranoia. Kan være sånn selv i blant. 

Anonymkode: 2ebcb...a17

Hm, ja jeg føler jo det er litt sånn, men er usikker. Kanskje det bare er mine unnvikende trekk som har blitt verre også. Men tror egentlig ikke det. 

lyseblå skrev (27 minutter siden):

Har du hatt det slik før eller kom det bare nå? Det høres ikke godt ut å ha det slik, har du forsøkt ta det opp med behandler?

Har hatt det slik før. Jeg var aldri sånn før jeg begynte å plages med rus da. Nå hadde jeg noen få dager med rus for noen uker siden og da begynte jeg å få psykotiske plager, og de gav seg da jeg sluttet å ruse meg. Men paranoiaen ser ut til å fortsatt henge litt igjen. Vanligvis gir den seg noen dager etter rusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Har hatt det slik før. Jeg var aldri sånn før jeg begynte å plages med rus da. Nå hadde jeg noen få dager med rus for noen uker siden og da begynte jeg å få psykotiske plager, og de gav seg da jeg sluttet å ruse meg. Men paranoiaen ser ut til å fortsatt henge litt igjen. Vanligvis gir den seg noen dager etter rusen. 

Hvilken type rus var det?

Anonymkode: 2ebcb...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken type rus var det?

Anonymkode: 2ebcb...a17

Hasj og amfetamin I tre dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Hm, ja jeg føler jo det er litt sånn, men er usikker. Kanskje det bare er mine unnvikende trekk som har blitt verre også. Men tror egentlig ikke det. 

Har hatt det slik før. Jeg var aldri sånn før jeg begynte å plages med rus da. Nå hadde jeg noen få dager med rus for noen uker siden og da begynte jeg å få psykotiske plager, og de gav seg da jeg sluttet å ruse meg. Men paranoiaen ser ut til å fortsatt henge litt igjen. Vanligvis gir den seg noen dager etter rusen. 

Skjønner. Da tror jeg nok svaret ligger der, eller hva tror du selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (22 minutter siden):

Skjønner. Da tror jeg nok svaret ligger der, eller hva tror du selv? 

Hva mener du? Det er flere uken siden jeg tok slike rusmidler så det skulle jo egentlig ikke ha noe å si nå. Men  jeg har jo lurt på om hjernen min har tatt skade. Jeg kunne ruse meg mye lenger før jeg ble psykotisk for noen år siden. Nå, hvis jeg først sprekker er det kun få dager. 

Men uansett pleier det ikke å henge igjen i flere uker. Men jeg har jo også vært både depressiv og inn og ut av hypomani etter sist jeg ruset meg. Så jeg vet egentlig ikke hva som er årsaken sånn helt sikkert. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Hasj og amfetamin I tre dager. 

Hvordan kan du ha omsorg eller samvær med barn når du sliter med den type rus som du gjør?

Anonymkode: 86279...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du ha omsorg eller samvær med barn når du sliter med den type rus som du gjør?

Anonymkode: 86279...725

Jeg har en sjelden gang en sprekk, det går lang tid mellom hver gang og det skjer aldri når jeg har ungene og jeg sier så klart ifra hvis jeg har en sprekk. 

Så hadde ikke dette noe med saken å gjøre heller og jeg svarer dermed ikke videre på det. Kanskje du mener jeg ikke kan ha guttene fordi jeg med måneders mellomrom har en sprekk i få dager, men der er barnevernet, helsevesenet og alle ellers som kjenner meg uenig gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (17 minutter siden):

Jeg har en sjelden gang en sprekk, det går lang tid mellom hver gang og det skjer aldri når jeg har ungene og jeg sier så klart ifra hvis jeg har en sprekk. 

Så hadde ikke dette noe med saken å gjøre heller og jeg svarer dermed ikke videre på det. Kanskje du mener jeg ikke kan ha guttene fordi jeg med måneders mellomrom har en sprekk i få dager, men der er barnevernet, helsevesenet og alle ellers som kjenner meg uenig gitt.

Ikke meg du svarer her, men jeg skjønner ikke helt at du tør å ruse deg når du vet du blir psykotisk det. Vet det har med sterk avhengighet å gjøre, men kanskje også en litt gi faen-holdning når du er i det hjørnet? Som en som aldri har misbrukt rusmidler selv bør jeg jeg vel holde meg for god til å kommentere kanskje, men jeg må ærlig si at jeg ikke helt forstår dette. 

En paranoid psykose, enten den er rusuløst eller ikke, er potensielt farlig og skadelig både for deg selv og andre. Det kan en dag ende med at du gjør noe alvorlig kriminelt eller alvorlig mot andre og havner bak lås og slå i fengsel. Jeg håper du forstår alvoret i dette.  

Anonymkode: 2ebcb...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke meg du svarer her, men jeg skjønner ikke helt at du tør å ruse deg når du vet du blir psykotisk det. Vet det har med sterk avhengighet å gjøre, men kanskje også en litt gi faen-holdning når du er i det hjørnet? Som en som aldri har misbrukt rusmidler selv bør jeg jeg vel holde meg for god til å kommentere kanskje, men jeg må ærlig si at jeg ikke helt forstår dette. 

En paranoid psykose, enten den er rusuløst eller ikke, er potensielt farlig og skadelig både for deg selv og andre. Det kan en dag ende med at du gjør noe alvorlig kriminelt eller alvorlig mot andre og havner bak lås og slå i fengsel. Jeg håper du forstår alvoret i dette.  

Anonymkode: 2ebcb...a17

Er man sterk avhengig av et rusmiddel så er det ikke snakk om måneder i mellom. Det er dog ikke forsvarlig med den type rus. 

Anonymkode: 86279...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er man sterk avhengig av et rusmiddel så er det ikke snakk om måneder i mellom. Det er dog ikke forsvarlig med den type rus. 

Anonymkode: 86279...725

Nei, det er ikke forsvarlig i noen betydning. 

Anonymkode: 2ebcb...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Hva mener du?

Hun mener nok at rusen utløser psykosesymtomer. Hos noen blir det vedvarende etter rusen også. Hjernen blir ødelagt for hver gang du ruser deg, og du kan til slutt ende opp kronisk psykotisk. Hvis jeg var deg ville jeg ha sluttet (helt) med å ta slike risikoer, både av hensyn til deg selv og andre, mens leken enda var noenlunde god. 

Anonymkode: 2ebcb...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Hva mener du? Det er flere uken siden jeg tok slike rusmidler så det skulle jo egentlig ikke ha noe å si nå. Men  jeg har jo lurt på om hjernen min har tatt skade. Jeg kunne ruse meg mye lenger før jeg ble psykotisk for noen år siden. Nå, hvis jeg først sprekker er det kun få dager

Vil også si at psykoseterskelen senkes for hver psykose sånn at det skal mindre til å bli psykotisk neste gang. Jeg håper du klarer å slutte helt med dette. 

Anonymkode: 2ebcb...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...