Gå til innhold

Erfaringer hjelpetelefonen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kirkens SOS likte jeg veldig godt, mental helse var ikke noe for meg. Der virket det veldig som de bare leste opp av et manus o g jeg fikk følelsen av å snakke med en BOT.

Mentalhelse ungdom er også innafor, men de har åpnet kun noen få ganger i uken

Anonymkode: 06f0c...429

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kirkens SOS likte jeg veldig godt, mental helse var ikke noe for meg. Der virket det veldig som de bare leste opp av et manus o g jeg fikk følelsen av å snakke med en BOT.

Mentalhelse ungdom er også innafor, men de har åpnet kun noen få ganger i uken

Det sitter langt inne og kontakte en slik tjeneste men godt du har god erfaring med det. 

Anonymkode: 2bf9a...70c

Mental helse tror jeg bare har en avsatt tid på 10 minutter før de må avslutte. Følte nesten at de ikke leste det jeg skrev en gang. Men er jo positivt at det er åpent hele døgnet da. 

Kirkens SOS har jeg veldig god erfaring med, de tar seg god tid og det virker som om det jobber veldig mange flotte folk der. 

Hjelpetelefonen vil aldri kunne gjøre den samme jobben som en behandler gjør. Men de kan lytte til det du kommer med. Av og til hjelper det å bare pøse ut med det en tenker på.

På chat har en veldig lite tid til rådighet. Det tar gjerne et minutt eller to å få svar på det du skriver så da blir det ikke så lang samtale.

For meg personlig ble det vanskelig å dele tankene mine når det kom til suicidale tanker for da ville de kontakte politiet.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det sitter langt inne og kontakte en slik tjeneste men godt du har god erfaring med det. 

Det må jo sitte enda lenger inne å søke seg til dps enn å ringe til en hjelpetelefon.. 

Anonymkode: 9288c...629

AnonymBruker
Fru2020 skrev (17 timer siden):

Hjelpetelefonen vil aldri kunne gjøre den samme jobben som en behandler gjør. Men de kan lytte til det du kommer med. Av og til hjelper det å bare pøse ut med det en tenker på.

På chat har en veldig lite tid til rådighet. Det tar gjerne et minutt eller to å få svar på det du skriver så da blir det ikke så lang samtale.

For meg personlig ble det vanskelig å dele tankene mine når det kom til suicidale tanker for da ville de kontakte politiet.

Hvorfor skulle de det? Er det ulovlig og være sucidal? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du egen erfaring kanskje? I dette tilfelle tar du feil. 

Hva mener du? Hjelpetelefonen er lavterskel og noe alle skal kunne ringe med små eller store problemer. 

Så hvorfor mener du at det skal sitte lenger inne å ringe til hjelpetelefon enn å få henvisning til dps? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi politiet kan spore nummeret og forhåpentligvis komme i tide. 

Jeg har hatt suicidale tanker som jeg har snakket om som har gått helt fint, men et par ganger har de truet med politiet. Det har gjort at jeg ikke ringer dem når jeg har det veldig ille. Da ringer jeg heller legevakten.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I 2017 tror jeg, så ringte mental helse politiet. Jeg husker ikke situasjonen, men leste det i bekymringsmelding fra politiet til kommunen noen måneder senere. Da hadde politiet kommet på døren min. Jeg aner ikke hva som ellers skjedde den kvelden. Var et totalt vrak på den tiden og tungt medisinert. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du? Hjelpetelefonen er lavterskel og noe alle skal kunne ringe med små eller store problemer. 

Så hvorfor mener du at det skal sitte lenger inne å ringe til hjelpetelefon enn å få henvisning til dps? 

Jeg har mye mer vanskelig for å ringe en helt fremmed person hvor jeg på kort tid skal presentere et problem. Folk er forskjellige.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Fordi politiet kan spore nummeret og forhåpentligvis komme i tide. 

Jeg har hatt suicidale tanker som jeg har snakket om som har gått helt fint, men et par ganger har de truet med politiet. Det har gjort at jeg ikke ringer dem når jeg har det veldig ille. Da ringer jeg heller legevakten.

Har du vært veldig konkret da? slik som at du har metode, tid og sted? Jeg forteller som regel at jeg er suicidal og at jeg har måten men ikke satt noen dato og de har aldri ringt politiet.

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du vært veldig konkret da? slik som at du har metode, tid og sted? Jeg forteller som regel at jeg er suicidal og at jeg har måten men ikke satt noen dato og de har aldri ringt politiet.

Ja, jeg har vært veldig konkret. Det er når det har vært fare for at jeg hadde gjort en destruktiv handling samme kveld/natt at de har sagt de skulle ringe politiet. Men jeg har avsluttet samtalen når de har sagt det.

De har flere ganger spurt meg om de skal ringe legevakten for meg, men det har jeg takket nei til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...