Gå til innhold

Hat/elsk i relasjoner, kun tegn på borderline?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller kan dette sees i sammenheng med andre diagnoser? Som jeg har forstått er dette et tegn på det ustabile i en person som har borderline. I greie perioder klarer jeg å være med folk noen ganger i uka, er fremdeles deprimert men kan fungere sammen med folk. Så bikker jeg til alvorlig depresjon. Alt med personen kan irritere meg, vil dytte de unna og bare være alene. Kan dette være på grunn av depresjonen? At jeg ikke klarer være med folk? Beklager litt rotete forklart. Vet at alt ikke handler om diagnoser, prøver bare finne meg selv.

Anonymkode: 07d46...1ea

Fortsetter under...

Hat/elsk kan være et tegn på borderline, men man kan også ha borderline uten å ha det. 

Hvordan det er for akkurat deg er litt vanskelig å vite ut fra lite informasjon. Har du en behandler å drøfte det med? 

Å skyve folk unna er noe deprimerte også kan gjøre. 

Jeg forsto det som at du spør om det bare er borderline som er slik du beskriver.  Du er deprimert og du lurer på om det kan ha noe med depresjonen? Som Glitter skriver, så kan en dytte folk fra seg når en er deprimert. 

Jeg kan være ambivalent til enkelte og det har for meg noe å gjøre med bla den trygghet/utrygghet jeg føler for vedkommende. Har ikke borderline 

Endret av emilie321
AnonymBruker

Oi jeg ser nå at innlegget mitt er veldig rotete. Jeg er ikke borderline, men har fått høre at dette kun er noe borderlinere opplever av behandleren min. At man plitselig kan mislike en person man egentlig er glad i sånn plutselig. Jeg lurte på om det også kan sees hos noen som er deprimert, noe dere bekrefter. Jeg har opplevd ganske tydelig splitting i det siste, og har det direkte knyttet til hvordan depresjonen utarter seg. Samtidig har jeg nok trekk av borderline, men ble akkurat ikke innafor da jeg aldri er impulsiv og er vel mer unnvikende. Tusen takk for at dere svarer, jeg jobber veldig hardt med akkurat svart/hvit tenkning og det å skyve alle unna i dårlige perioder. Skal ta det opp med behandler, men har ikke time før om to måneder :)

TS

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi jeg ser nå at innlegget mitt er veldig rotete. Jeg er ikke borderline, men har fått høre at dette kun er noe borderlinere opplever av behandleren min. At man plitselig kan mislike en person man egentlig er glad i sånn plutselig. Jeg lurte på om det også kan sees hos noen som er deprimert, noe dere bekrefter. Jeg har opplevd ganske tydelig splitting i det siste, og har det direkte knyttet til hvordan depresjonen utarter seg. Samtidig har jeg nok trekk av borderline, men ble akkurat ikke innafor da jeg aldri er impulsiv og er vel mer unnvikende. Tusen takk for at dere svarer, jeg jobber veldig hardt med akkurat svart/hvit tenkning og det å skyve alle unna i dårlige perioder. Skal ta det opp med behandler, men har ikke time før om to måneder :)

TS

Hva er splitting?

Anonymkode: cca12...b9c

AnonymBruker

Hentet fra psykologibloggen: «Splitting. Det er uenigheter rundt dette punktet og hvor det skal klassifiseres. Splitting ser man hos de som deler tilværelsen inn i enten/eller, svart/hvit. Eksempelvis så er du enten deres aller beste venn, eller største fiende. Dette kan være beskyttende hvis pasienten opplever tilværelsen som uoversiktlig og farlig. Da kan det være fordeler med å putte alt man finner i gråsonene i en av enten/eller kategoriene for å sikre seg. Dette er et av kriteriene for borderline/ustabil personlighetsforstyrrelse.»

Det er den siste linjen der jeg henger meg opp i, finner kun om dette når det omhandler EUPF. 

TS

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er den siste linjen der jeg henger meg opp i, finner kun om dette når det omhandler EUPF. 

Men du sier jo at du har trekk fra borderline? Da er det vel der det trekket er da sikkert. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men du sier jo at du har trekk fra borderline? Da er det vel der det trekket er da sikkert. 

Du har rett. Man kan vel ha trekk fra diagnoser uten at man har den, masse som overlapper. Det var bare at det sies den kun eksisterer ved eupf, finner ikke noe i relasjon med andre ting. Derfor jeg lurer på om jeg kan ha eupf siden jeg splitter så mye/ofte.

ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...