Gå til innhold

Hadde jeg schizoaffektiv lidelse hele veien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble diagnostisert bipolar rapid cycling, da jeg var 20.. og jeg tror kanskje de trodde det var Bp 2, ble ganske stabil på lithium i flere år. Så fikk jeg diagnose bipolar 1 og så schizoaffektiv da jeg var 37. Men i epikrisene har det stått at jeg muligens har schizoaffektiv i alle år.

så har jeg gått fra bipolar 2 til bipolar 1 til schizoaffektiv eller har jeg vært det hele veien?

jeg hadde nemlig psykotiske symp allerede da jeg var 21, som ikke ble fanget opp. F eks la jeg meg under en bru for å skjerme meg for tankene som kom fra verdensrommet og inn i hjernen min. Og jeg gikk sint ned gata og kjeftet på noen usynlige person som invaderte kroppen min.

Kunne høre stemmer som sa hei og hallo.

dette ved stabilt stemningsleie

Men jeg opplevde at det satt langt inne før de sa jeg virkelig var schizoaff. Diskuterte det i epikrisen i flere år

Anonymkode: cd46d...bd2

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Annonse

Hvis en ved første oppoversvingning kun har hypomani (ikke mani), er det korrekt å sette diagnosen BP2. Hvis en senere får en mani, skal diagnosen endres til BP1.

Schizoaffektiv lidelse er en diagnose som krever en del tid til observasjon før en kan konkludere. Det viktige her er at en har psykotiske symptomer også i perioder som er klart adskilt fra de bipolare episoder. Hvis en kun har psykotiske symptomer i og like etter de bipolare episoder, skal diagnosen være BP1. Som du sikkert skjønner, trenger en å ha fulgt pasienten over lang tid, vanligvis over år, for å kunne stille diagnosen schizoaffektiv.

Så blir det et teoretisk spørmål det som er startspørsmålet ditt. Har en en sykdom før en får diagnosen/før diagnosekriteriene er oppfylt? Eller har en schizoaffektiv lidelse fra det tidspunkt diagnosekriteriene er oppfylt? Jeg er tilhenger av den siste forståelsen.

Håper det ble litt klarere nå :-)

kupton skrev (3 timer siden):

Hvis en ved første oppoversvingning kun har hypomani (ikke mani), er det korrekt å sette diagnosen BP2. Hvis en senere får en mani, skal diagnosen endres til BP1.

Schizoaffektiv lidelse er en diagnose som krever en del tid til observasjon før en kan konkludere. Det viktige her er at en har psykotiske symptomer også i perioder som er klart adskilt fra de bipolare episoder. Hvis en kun har psykotiske symptomer i og like etter de bipolare episoder, skal diagnosen være BP1. Som du sikkert skjønner, trenger en å ha fulgt pasienten over lang tid, vanligvis over år, for å kunne stille diagnosen schizoaffektiv.

Så blir det et teoretisk spørmål det som er startspørsmålet ditt. Har en en sykdom før en får diagnosen/før diagnosekriteriene er oppfylt? Eller har en schizoaffektiv lidelse fra det tidspunkt diagnosekriteriene er oppfylt? Jeg er tilhenger av den siste forståelsen.

Håper det ble litt klarere nå 🙂

Da skjønner jeg 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...