Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor tror du ts har Asperger?

Anonymkode: dca88...1a8

Hei!

bare syns naturlig nevne fordi ts har hatt sosiale problemer og vansker fra barndom. Og fordi jenter med Asperger ofte ikke blir oppfanget og oppdaget like raskt som majoriteten av gutter.

i tillegg liker aspergere ofte dyr og oftere bedre dyr enn mennesker , pluss mer.

så kan man jo lese litt selv da om tilstanden, 

I tillegg er ofte vanlig terapi vanskelig og funker dårlig på aspergere, så rett forståelse er viktig for å kunne få hjelp.

Fortsetter under...

Othea skrev (7 minutter siden):

Men jeg har opplevd dette så mange ganger. Baksnakking. At nå stoler jeg ikke på noen lengre. Jeg har lært av mine feil. Trodde jeg kunne stole på andre. Men det kan jeg ikke. Aldri.

Othea skrev (5 minutter siden):

Når jeg har opplevd dette veldig ofte gjennom hele barne og ungdommen min. Og det fortsetter nå som over 40 åring. Så klarer jeg ikke å stole på noen lengre. Jeg tør ikke mere. Jeg kan stole på hunden da. Heldigvis.

Du går glipp av mye om du bestemmer deg for å stole på andre. De fleste mennesker er faktisk ok. At noen nevner eller snakker om deg, er ikke det samme som at de baksnakker deg - uten at jeg vet hva som har vært tilfellet nå.

Annonse

Madelenemie
Othea skrev (På 10.7.2022 den 10.03):

Ja det er sant.👍

Hei!

her er en artikkel om hvordan mange jenter med Asperger skjuler sine vansker og dermed ikke blir oppdaget:

https://www.utdanningsnytt.no/autismespekteret-fagartikkel-forskningsartikkel/hvorfor-kamuflerer-jenter-og-kvinner-autismen-sin-i-sosiale-settinger/298036

også forfatteren Gro Dahle har Asperger:-)

hun har flere gode artikler om det, skulle finne et som heter mener jeg , den forunderlige verden av Asperger syndrom», men finner ikke.

var en podcast på nrk i sin tid.

lykke til med å få hjelp og få det bra.

Endret av Madelenemie
Madelenemie
Othea skrev (På 10.7.2022 den 10.03):

Ja det er sant.👍

Hei igjen.

siden ikke fant intervju /podcast , så sender jeg et bra intervju med den svenske psykiater Svenny Kopp. Hun kan vel utenom psykiater Gildberg mest om autisme störning hos jenter.

men du må da forstå svensk.

her er link 

https://sverigesradio.se/artikel/3578438

Ekstra skrev (På 11.7.2022 den 12.54):

Du går glipp av mye om du bestemmer deg for å stole på andre. De fleste mennesker er faktisk ok. At noen nevner eller snakker om deg, er ikke det samme som at de baksnakker deg - uten at jeg vet hva som har vært tilfellet nå.

Hvis folk baksnakker meg negativt er det uthenging og mobbing. For så å publisere dritt om meg på Facebook på veggen min er også mobbing.

Hvis man snakker om det positive hos en venninne er det greit. Men ikke negativt. 

Og ikke snakker om personlige ting bak min rygg som jeg har betrodd meg til.

Ekstra skrev (På 11.7.2022 den 12.54):

Det var veldig veldig veldig private ting jeg hadde fortalt til denne venninna. Og da publiserer man ikke det på veggen på Facebook. Jeg ville ikke at alle skulle vite det. Dette gjorde sånn at jeg ikke klarte å stole på henne mere. Og jeg klarer ikke å stole på andre mere heller.

Madelenemie skrev (På 11.7.2022 den 15.19):

Hei!

her er en artikkel om hvordan mange jenter med Asperger skjuler sine vansker og dermed ikke blir oppdaget:

https://www.utdanningsnytt.no/autismespekteret-fagartikkel-forskningsartikkel/hvorfor-kamuflerer-jenter-og-kvinner-autismen-sin-i-sosiale-settinger/298036

også forfatteren Gro Dahle har Asperger:-)

hun har flere gode artikler om det, skulle finne et som heter mener jeg , den forunderlige verden av Asperger syndrom», men finner ikke.

var en podcast på nrk i sin tid.

lykke til med å få hjelp og få det bra.

Tusen Takk for link. Var litt vanskelig å lese når det var så mye som stod i parentes om kilder. Da datt jeg ut og fikk det ikke med meg. Jeg sliter veldig med konsentrasjon og hukommelsen min. 

Annonse

Madelenemie skrev (På 11.7.2022 den 15.31):

Hei igjen.

siden ikke fant intervju /podcast , så sender jeg et bra intervju med den svenske psykiater Svenny Kopp. Hun kan vel utenom psykiater Gildberg mest om autisme störning hos jenter.

men du må da forstå svensk.

her er link 

https://sverigesradio.se/artikel/3578438

Det var mye lettere. Takk👍

AnonymBruker
Othea skrev (På 11.7.2022 den 12.47):

Så klarer jeg ikke å stole på noen lengre. Jeg tør ikke mere.

Trist at du har så mange negative erfaringer over lang tid.

Du må likevel våge å stole på andre, om du skal få nye venner, det er ingen vei utenom. Å møte andre med mistro og lukkethet, og forvente at dere skal utvikle vennskap..? Det sier seg selv at det ikke vil funke.  

Anonymkode: b620a...8b9

AnonymBruker
Othea skrev (På 11.7.2022 den 12.45):

Men jeg har opplevd dette så mange ganger. Baksnakking. At nå stoler jeg ikke på noen lengre. Jeg har lært av mine feil. Trodde jeg kunne stole på andre. Men det kan jeg ikke. Aldri.

Hvis du ikke kan stole på noen, er jeg redd det er vanskelig med å få venner.

Anonymkode: 641f2...2c6

Othea skrev (18 timer siden):

Det var veldig veldig veldig private ting jeg hadde fortalt til denne venninna. Og da publiserer man ikke det på veggen på Facebook. Jeg ville ikke at alle skulle vite det. Dette gjorde sånn at jeg ikke klarte å stole på henne mere. Og jeg klarer ikke å stole på andre mere heller.

Du kan jo ikke la én person ødelegge all din tillit til andre mennesker. Tillit er en grunnleggende forutsetning for etablering av vennskap og andre nære relasjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...