Gå til innhold

Det er bare å be om hjelp.....eller er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er så lei av å høre dette når det gjelder psykiske problemer, er ikke bare å be om hjelp når det neste ikke finnes hjelp i dette landet.
Å f.eks finne en psykolog med avtale er jo like lett som å vinne i lotto.
Hver gang det dukker opp i mediene om selvmord etc. så dumper dem bare alt over på metal helse sin telefon (som for øvrig gjør en utrolig bra jobb) .

Beklager utbruddet, men syntes det er ufair at "alt" dumpes over på mental helse og kirkens nødhjelp sine telefoner.

Vi kunne lett i dette landet brukt noen milliarder på å ruste opp psykiatrien.

Anonymkode: 36e75...e7f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å du har altså aldri fått noen behandler på dps? Eller er du en sånn som klager over at du ikke får noooen hjelp, men likevel så har du gått i utredning i flere måneder og behandling i måneder/år? 

Anonymkode: aec43...ddb

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi kunne lett i dette landet brukt noen milliarder på å ruste opp psykiatrien.

Det er jeg helt enig i. Jeg synes også at det burde bli obligatorisk allerede i skolen "livsmestringopplæring". I dag ser det ut til at flere og flere unge blir psykisk syke og får problemer med å takle livets normale utfordringer. 

Anonymkode: 2cb69...2f5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å du har altså aldri fått noen behandler på dps? Eller er du en sånn som klager over at du ikke får noooen hjelp, men likevel så har du gått i utredning i flere måneder og behandling i måneder/år? 

Hva i all verden er dette for et slags unødvendig innlegg??

Anonymkode: 1d634...cd6

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden er dette for et slags unødvendig innlegg??

Det er fra en som er veldig bitter på at andre får hjelp, mens han selv ikke får noen. 

AnonymBruker

Til TS, jeg har daglig kontakt med psykisk syke mennesker, og det skal enormt mye til for å få skaffet dem hjelp. Vi snakker om alt fra selvmordsforsøk til diagnoser som gjør at de blir så dårlige at de ikke klarer seg sosialt, i arbeid eller å stelle seg selv. Allikevel er det vanskelig å få dem inn i behandling over tid fordi det legges ned sengeplasser og psykologer går over til det private uten refusjonsordning.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har fått noooooe hjelp, men når man bikker 20 årene så uteblir den fort. Poenget mitt var at det er vanskelig å få hjelp, er ikke ressurser nok. På noen småsteder kan det kanskje være lettere, men i storbyene er kapasiteten sprengt. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har fått noooooe hjelp, men når man bikker 20 årene så uteblir den fort. Poenget mitt var at det er vanskelig å få hjelp, er ikke ressurser nok. På noen småsteder kan det kanskje være lettere, men i storbyene er kapasiteten sprengt. 

Ja tror det er vanskeligere å få hjelp i byene enn på de små plassene. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke min erfaring at den uteblir så fort man blir 20,men det er jo selvsagt lettere å få hjelp i bup når man er barn enn som voksen i dps. 

Men hva mener du er god hjelp da? Hva ville du hatt? Hvis du fikk 1 år i behandling på dps, ville du sagt du fikk god nok hjelp da? 

AnonymBruker

Det er jeg helt enig i. Jeg synes også at det burde bli obligatorisk allerede i skolen "livsmestringopplæring". I dag ser det ut til at flere og flere unge blir psykisk syke og får problemer med å takle livets normale utfordringer. 

Internett (og også TV) skader de unge

kunstig unaturlig høy levealder skader de eldre (og resten av samfunnet pga ressursbruken slikt krever)

Du kan ikke behandle deg ut av problemene slikt fører til, du må endre samfunnet helt

Hjernen vår er ikke tilpasset sosiale medier og ingen psykolog kan fikse det....

Anonymkode: 7abe0...cf8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til TS, jeg har daglig kontakt med psykisk syke mennesker, og det skal enormt mye til for å få skaffet dem hjelp. Vi snakker om alt fra selvmordsforsøk til diagnoser som gjør at de blir så dårlige at de ikke klarer seg sosialt, i arbeid eller å stelle seg selv. Allikevel er det vanskelig å få dem inn i behandling over tid fordi det legges ned sengeplasser og psykologer går over til det private uten refusjonsordning.

Og de sykeste har elendig selvinnsikt og forstår ikke at de trenger hjelp, slutter med medisiner, lar være å møte opp til timer, etc. Sånn faller man også ut av hjelpesystemet. 

AnonymBruker

Og de sykeste har elendig selvinnsikt og forstår ikke at de trenger hjelp, slutter med medisiner, lar være å møte opp til timer, etc. Sånn faller man også ut av hjelpesystemet. 

Det hjelper selvsagt ikke, men det endrer ikke det faktum at i f.eks Oslo så er det ikke noen psykologer med refusjonsrett å oppdrive til de med milde til moderate psykiske plager. 
Privat er det selvsagt lett å få hjelp til 1500,- timen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...