Gå til innhold

Økning i serumkonsentrasjon uten økt dose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lamictal: for nesten et år siden 21, som forventet. Så nå er serumkonsentrasjon 33, uten økt dose. Det var kun 5 min slingringsmonn  på tid siden siste dose  12 t

Dosen er ikke økt. Eneste forandringer jeg kan komme på er vektnedgang ca 10 kg, seponert venlafaxin og røykestopp

Hva er sannsynlig årsak?

Burde jeg ta blodprøver som sier noe om nyre og lever? Har en gang i tiden hatt lett forhøyet (så lett at det krevde ikke tiltak) en av leverprøvene.

Nå anbefalt å øke dosen. Burde jeg vente til jeg eventuelt har sjekket blodprøver?

Legen mente det ikke kunne være feilmedisinering blodprøven med konsentrasjon i serum måling så lenge jeg ikke tok medisinen samme morgenen prøven ble tatt.Jeg gjemte nemlig medisinen så jeg skulle huske det.

Anonymkode: 77e05...32f

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lamictal: for nesten et år siden 21, som forventet. Så nå er serumkonsentrasjon 33, uten økt dose. Det var kun 5 min slingringsmonn  på tid siden siste dose  12 t

Dosen er ikke økt. Eneste forandringer jeg kan komme på er vektnedgang ca 10 kg, seponert venlafaxin og røykestopp

Hva er sannsynlig årsak?

Burde jeg ta blodprøver som sier noe om nyre og lever? Har en gang i tiden hatt lett forhøyet (så lett at det krevde ikke tiltak) en av leverprøvene.

Nå anbefalt å øke dosen. Burde jeg vente til jeg eventuelt har sjekket blodprøver?

Legen mente det ikke kunne være feilmedisinering blodprøven med konsentrasjon i serum måling så lenge jeg ikke tok medisinen samme morgenen prøven ble tatt.Jeg gjemte nemlig medisinen så jeg skulle huske det.

P-piller kan påvirke serumkonsentrasjonen, - har du gjort noen endringer der?

AnonymBruker
frosken skrev (17 minutter siden):

P-piller kan påvirke serumkonsentrasjonen, - har du gjort noen endringer der?

Eneste forandringer på medisin er det med venlafaxin. Tar  ingen naturmidler heller

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Det er høyst sannsynlig røykeslutt som er årsaken. Røyking øker metabolismen av Lamictal.

Ok. Slår meg til ro med det da. Det og vekten den legen tenkte også. Jeg stilte spørsmål ved om noe med blodprøven var feil.  Jeg tenkte ikke på nyrer eller lever da, og legen  (psykiater) nevnte det heller ikke selv om jeg bruker relativt høy dose. Men han mente økning av lamictal var neste skritt i forsøk på å få meg mer stabil. 

Da venter jeg til det er tid for kontroll av konsentrasjon i blodprøve. Spør da om det samtidig bør sjekkes.

Visste ikke hvem jeg skulle spørre for synes jeg maser så mye på fastlegen. Var ikke fast behandler som gjorde forandringer. Hun bad om vurdering av noen med mer spesialkompetanse på stemningslidelser. Som ikke jobber der på DPS, men er 3. linje. Og denne har sluttet. 

AnonymBruker

@kupton

@ISW

Hvis der skulle være andre årsaker da, noe galt, vil det da være lever og nyre?

Blir jeg sett på som hypokonder om jeg spør fastlegen, skriver melding, om å få tatt blodprøver eller spør om jeg burde? Er vel fastlegen jeg evt skal henvende meg til siden legen som anbefalte det/skrev resept har sluttet. Og jeg har også sluttet der han var.

Har ikke kommet i gang skikkelig å øke enda. Etter To dager  så ble jeg dårligere av noe jeg tror startet før jeg økte, men Ble bittelitt usikker.  Så tenkte vente til det var over, for å vite hva  som er evt bivirkning og andre ting.  Så har det gått i annen sykdom siden. Nå er jeg for  såvidt klar. Bare dette. 

Hva om den legen bare glemte å tenke på det. Fast behandler var usikker og nevnte noe om at det skulle gjennom lever, så hun ville få medisinen vurdert av en mer spesialist. Han sa ikke noe om lever eller nyrer og jeg tenkte ikke på det heller da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...