Gå til innhold

Hvorfor sier noen at man er "schizofren" og "bipolar"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody skrev (3 minutter siden):

Istedet for å si at man har schizofreni, psykoselidelse eller har bipolar lidelse?

Flere enn meg som ikke liker å betegne disse sykdommene på den måten?

Når jeg har lungebetennelse, så er det noe jeg har. Jeg er ikke lungebetennelsen.  Pleier å si at jeg har bipolar, men det hender at jeg synder... å sier er

AnonymBruker
emilie321 skrev (19 minutter siden):

Når jeg har lungebetennelse, så er det noe jeg har. Jeg er ikke lungebetennelsen.  Pleier å si at jeg har bipolar, men det hender at jeg synder... å sier er

Hm, men man sier jo at man er forkjølet

Anonymkode: 8c954...2e2

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Istedet for å si at man har schizofreni, psykoselidelse eller har bipolar lidelse?

Flere enn meg som ikke liker å betegne disse sykdommene på den måten?

Jeg er forkjølet. Jeg er bipolar 

Heg har forkjølelse. Jeg har bipolar lidelse.

Det er sikkert lidelsen som er bipolar og ikke personen, men jeg driter i hva folk sier.  

Anonymkode: dfa99...cdc

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke flisespikkeri. Det er nedverdigende å kalle noen for "schizofren"

Er det nedverdigende å kalle meg for en autist da? Eller epileptiker siden jeg ar epilepsi? 

jeg personlig synes ikke det.

Anonymkode: 77d34...d9c

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hm, men man sier jo at man er forkjølet

Jo, sant det. Alt kommer vel an på hva en legger i det. Det å ha en psykisk diagnose er for mange negativt. Da er det kanskje viktigere og ikke være diagnosen, men ha en diagnose. Det er ikke noe stigmatiserende å være forkjølet, men det kan det være å ha en psykisk diagnose.  Det er bra å fore hjernen med positive ord om seg selv. Da kan det kanskje ha noe å si hvilke ord en bruker.

Jeg tror jeg sier at jeg har, og ikke er. I hvert fall til borderline og Asperger, men pga ordlyden kan det hende jeg har sagt er bipolar, men tror jeg for det meste sier har der også. 

Derimot sier jeg alltid at jeg er rusavhengig. Aldri jeg har en rusavhengighet. Det er jo litt rart? Rusavhengigheten er jo bare en del av meg oh egentlig søm et symptom på alt det andre. Jeg er jo så mye mer.

Annonse

Gjest Anonym 2

Jeg sa til en sykepleier at en beboer der vi jobbet var dement, da fikk jeg skjeft. Hun fortalte meg veldig strengt at beboeren ikke var dement, men hadde en dementdiagnose. Hun var veldig sjokkert over at jeg som helsearbeider ikke visste at man ikke kalte en person som har en dementdiagnose for en dement, så jeg har ihvertfall lært det nå😁

AnonymBruker
emilie321 skrev (På 10.7.2022 den 23.30):

Lungebetent.., neida

AnonymBruker

Det kan føles litt tungt å si har bipolar lidelse.  Da blir det gjerne bare har bipolar. Det blir jo også feil, grammatisk.

Men hva er galt. Jeg er bipolar. Det kan jo være at personen er bipolar, har to poler, at mennesket har to poler  litt lenger fra hverandre enn hos de fleste.

AnonymBruker
Everybody skrev (30 minutter siden):

Vet ikke om det bare er meg, men jeg synes det er forkastelig å kalle noen for schizofren, bipolar, dement, autist osv. Får det bare ikke til å stemme.😒

Tror kanskje de som liker å sykeliggjøre seg selv foretrekker å si at man ER diagnosen sin. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...