Gå til innhold

Lurer på hvordan det er å ha helt perfekt psyke


Everybody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Står opp kl 08 hver hverdag for å gå på skole eller jobb. 

Drar ellers litt ut på kjøpesenter, kafé med venner en gang innimellom i hverdagene. Kanskje trener 1 dag i uka. 

Og i helgene så drar man gjerne ut på byen eller drikker med venner (litt avhengig av alder på personen da). Og ellers er sosial i helgene. 

 

Sånn tenker jeg det er. 

 

Hva med deg selv? 

Anonymkode: 997ad...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Everybody skrev (3 timer siden):

Hvordan tror dere det er?

Jeg tror ingen har perfekt psyke, men det går an å ha en god psykisk helse. Regner da med at man er i arbeid og klarer å kombinere det med familieliv, venner, og ellers ha en meningsfull fritid.

Jeg tror ikke at noen (psykisk frisk eller ikke) slipper unna dårlige dager, for dårlige dager er menneskelig. Man må ikke foreldes til å tro at man som psykisk frisk aldri vil møte motgang og vonde dager. Livet kan være tungt for alle til tider, men en psykisk frisk vil nok takle det bedre. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke noen har perfekt psyke. Men en god psyke tror jeg innebærer å takle både mot og medgang på en grei måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Står opp kl 08 hver hverdag for å gå på skole eller jobb.

Det er nok alt for sent. De fleste jobber har startet på den tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt psyke er det nok ingen som har, men noen faktorer fra begrepet egostyrke kan nevnes:

De har god realitetsorientering - dvs de oppfatter og tolker verden slik den faktisk er.

De har evne til å utsette behovstilfredsstillelse. Dvs at de ikke bruker penger de ikke har. De fester ikke dagen før eksamen. De står opp i rett tid selv om de er trøtte. De tar ikke medisiner for å dempe forståelig ubehag.

De har et stabilt selvbilde.

De har et stabilt følelsesliv.

De er i stand til å etablere varige, gode og likeverdige relasjoner til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
kupton skrev (14 minutter siden):

Perfekt psyke er det nok ingen som har, men noen faktorer fra begrepet egostyrke kan nevnes:

De har god realitetsorientering - dvs de oppfatter og tolker verden slik den faktisk er.

De har evne til å utsette behovstilfredsstillelse. Dvs at de ikke bruker penger de ikke har. De fester ikke dagen før eksamen. De står opp i rett tid selv om de er trøtte. De tar ikke medisiner for å dempe forståelig ubehag.

De har et stabilt selvbilde.

De har et stabilt følelsesliv.

De er i stand til å etablere varige, gode og likeverdige relasjoner til andre.

Nett som du snakker om meg jo...neida :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det er nok alt for sent. De fleste jobber har startet på den tiden 🙂

Nå kverulere du. 

Anonymkode: 997ad...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå kverulere du. 

Anonymkode: 997ad...ec6

Nei. Det er kun fakta. De aller fleste jobber starter 07-08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, så handler det litt om hva man er disponert for. Genetikk avgjør om man er disponert for psykiske lidelser, miljø avgjør om de blir trigget til å bli aktive eller ikke (antagelig litt forenklet).

Jeg har hatt en normal oppvekst som har gitt meg en god bakgrunn. Mine foreldre har gjort feil som har satt sine spor, men ikke så alvorlig at jeg har fått diagnoser av det. 

Men som andre har nevnt så er det nok ingen som har perfekte psyker. Men mange er heldige og slipper psykiske lidelser. Litt som meg som nå er over 40 år og aldri har brukket et bein i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente jeg hadde en god psyke, om ikke perfekt noe som jeg ikke tror noen har. Men jeg mener psyken var bra. Og så kommer helsevesenet og sier at det ikke er tilfellet.

Så jeg vet visst ikke hva det er å ha god psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (38 minutter siden):

Jeg mente jeg hadde en god psyke, om ikke perfekt noe som jeg ikke tror noen har. Men jeg mener psyken var bra. Og så kommer helsevesenet og sier at det ikke er tilfellet.

Så jeg vet visst ikke hva det er å ha god psyke.

Når mente du det?

Anonymkode: dfeec...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når mente du det?

Anonymkode: dfeec...8a7

Jeg trenger 2015 som et vendepunkt i negativ forstand. Da endret alt seg. Fra sånn ca 2002 til da følte jeg at jeg hadde en god psyke. Var endel vanskelige ting som skjedde, men jeg hadde psyke god nok til å hente meg inn igjen. Helsevesenet mener, i deres ord, at jeg hadde en skjevutvikling fra jeg var liten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker psyken min var bedre enn det den er. Jeg tenker at som frisk så kjenner man glede. Jeg kjenner aldri noe glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skal spørre behandleren min hvordan det er å ha helt perfekt psyke. At det går an å være så rolig og fattet uten medisiner kan jeg ikke begripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 15.7.2022 den 10.19):

Perfekt psyke er det nok ingen som har, men noen faktorer fra begrepet egostyrke kan nevnes:

De har god realitetsorientering - dvs de oppfatter og tolker verden slik den faktisk er.

De har evne til å utsette behovstilfredsstillelse. Dvs at de ikke bruker penger de ikke har. De fester ikke dagen før eksamen. De står opp i rett tid selv om de er trøtte. De tar ikke medisiner for å dempe forståelig ubehag.

De har et stabilt selvbilde.

De har et stabilt følelsesliv.

De er i stand til å etablere varige, gode og likeverdige relasjoner til andre.

Som flere har nevnt, er det ingen som har perfekt psyke. Det er helt normalt å slite i perioder, eller drasse med seg utfordringer som skyldes tidligere opplevelser etc.

Jeg har likevel sitert det kupton skriver her, da jeg tenker det er en gjenkjennelig beskrivelse for mange på situasjonen når man har det bra, og så er kanskje spørsmålet mer OM man har det bra og hvor ofte/vanlig det er å ha det bra for den enkelte. Personer med god psyke har det oftere/mer slik som beskrevet enn personer med mindre god psyke. 

Ellers vil jeg også nevne NRK-podcasten "Sånn er du" med Espen Nakstad. Det er en stund siden jeg hørte den nå, men jeg husker det som at han må nærmest være prototypen på en utrolig velbalansert person med svært god psyke. Han har jo også opplevd svært forferdelige ting, som at hans eneggede tvilling ble drept i en helikopterulykke, og sorgen og savnet er ikke noe mindre for han enn for andre. Hans evne til å takle situasjonene og hverdagene selv når alvorlige ting skjer er derimot svært bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så er det oss bipolare som har en forståelse av behandle penger, tid og ressurser på en måte som gjør at livet fungerer. God relasjoner og utdannelse. Bare at det rakner fullstendig innimellom og så mister vi evnene. Og ødelegger det vi har feks av penger og relasjon. Eller får tragisk lavt selvbilde og nada fungering. Det er fremdeles rart å forholde seg til selv etter tjue år med sykdommen. Kan medisineres, som vi jo må for å ikke miste liv, eiendom og familie. Men medisinene gjør noe med oss, jeg blir enten litt nummen og miste mye av de gode ressursene. Eller ikke helt godt nok medisinert til at sykdom ikke bryter gjennom likevel innimellom. 

Anonymkode: f4e4d...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...