Gå til innhold

Kan man fungere med BP2 uten medisiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om man kjenner seg selv og sykdommen og lever regelmessig og tar ansvar for egen helse. I dette lurer jeg også på om hvor grensen går for at hypomanier er behandlingstrengende? Så fremt man har medisiner til å fremme søvn under hypomane episoder, er det da nok? Må man ha stemningsstabiliserende for annet enn depresjon om man har BP2? I det en hypomani er så sterk at den går ut over daglig funksjon og er til hinder i sosiale relasjoner og ødelegger for pasientens liv så er det vel ikke lengre en hypomani men en mani? Disse er jeg enig i at må behandles.

Anonymkode: c25db...7c6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467618-kan-man-fungere-med-bp2-uten-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Jeg har vanligvis ikke trengt å behandle hypomani med medisiner annet enn litt ekstra vival og slikt, oh har i tillegg klart meg hjemme og det har gått over av seg selv. Denne gangen har det vært mye verre og jeg har fått innleggelse og medisiner. Ble veldig paranoid uten at jeg vil gå i detalj på det og det har vært umulig å slappe av mer enn 5 min av gangen for det har gjort fysisk vondt å sitte i ro. 

Så det kommer jo helt sikkert an på hvor mild eller kraftig en mani er. I hvert fall har det gjaldt meg. 

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Aner ikke. Jeg har vanligvis ikke trengt å behandle hypomani med medisiner annet enn litt ekstra vival og slikt, oh har i tillegg klart meg hjemme og det har gått over av seg selv. Denne gangen har det vært mye verre og jeg har fått innleggelse og medisiner. Ble veldig paranoid uten at jeg vil gå i detalj på det og det har vært umulig å slappe av mer enn 5 min av gangen for det har gjort fysisk vondt å sitte i ro. 

Så det kommer jo helt sikkert an på hvor mild eller kraftig en mani er. I hvert fall har det gjaldt meg. 

Men nå skriver du om mani? Ref slutten av innlegget ditt. Manier må bestemt behandles. Da har man BP1. Definisjonen av hypomani er jo at det ikke går videre ut over daglig funksjon. Man ødelegger ikke egne relasjoner, bruker alle pengene sine mm. Spørsmålet er om dette, som ikke er ødeleggende i sin natur, egentlig er behandlingstrengende? Jeg spør helt åpent for jeg har ikke svaret. Jeg skjønner heller ikke helt skillet mellom hypomani og mani i praksis og i eget liv. Hvis man feks er utro i en hypomani, bruker litt for mye penger, angrer utroskapen i etterkant, føler at livet er en deilig lek og samtidig er veldig irritabel slik at det går ut over dem man bor med. Men man har ikke en så synlig syk atferd at fremmede reagerer, at man får uvenner og mister jobb eller legges inn. Er det da hypomani selv om man var utro og ikke ville vært dette ellers? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men nå skriver du om mani? Ref slutten av innlegget ditt. Manier må bestemt behandles. Da har man BP1. Definisjonen av hypomani er jo at det ikke går videre ut over daglig funksjon. Man ødelegger ikke egne relasjoner, bruker alle pengene sine mm. Spørsmålet er om dette, som ikke er ødeleggende i sin natur, egentlig er behandlingstrengende? Jeg spør helt åpent for jeg har ikke svaret. Jeg skjønner heller ikke helt skillet mellom hypomani og mani i praksis og i eget liv. Hvis man feks er utro i en hypomani, bruker litt for mye penger, angrer utroskapen i etterkant, føler at livet er en deilig lek og samtidig er veldig irritabel slik at det går ut over dem man bor med. Men man har ikke en så synlig syk atferd at fremmede reagerer, at man får uvenner og mister jobb eller legges inn. Er det da hypomani selv om man var utro og ikke ville vært dette ellers? 

Jeg er usikker selv, men jeg fikk bare høre at siden jeg ikke løper naken I gangene og lar meg korrigere så har det ikke gått over i mani. Så selv om jeg fikk paranoia og har vært veldig høy så ser de det som hypomani. Men kanskje en kraftig en da. 

Jeg feks mister all impulskontroll mtp rus hvis hypomanien kommer høyt nok og jeg begynte å få de samme startsymptomene som jeg får før rusutløst psykose før jeg begynte på Zyprexa. 

Det er gode spørsmål du stiller jeg skjønner ikke selv hvor grensen går fra hypnanu til mani.

Endret av Glitter
AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Hvor har du det fra? Hypomani går oftest ut over funksjon både på arbeid/skole, familie og sosialt.

Ah. Takk. Da har jeg misforstått i alle år. Jeg leser stadig at hypomanier nærmest er noe som bar er et positivt bidrag i livet. Og sånn kjennes det ikke for meg. Snarere er mine hypomanier fylle av skamfulle handlinger, pinlig innbilskhelt, irritasjon, liten evne til å se meg slev utenfra mm. 

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ah. Takk. Da har jeg misforstått i alle år. Jeg leser stadig at hypomanier nærmest er noe som bar er et positivt bidrag i livet. Og sånn kjennes det ikke for meg. Snarere er mine hypomanier fylle av skamfulle handlinger, pinlig innbilskhelt, irritasjon, liten evne til å se meg slev utenfra mm. 

Samme her. Jeg gjorde noe skikkelig skikkelig dumt for mange år siden. Nå når jeg har diagnosen bipolar så er det en teori om at jeg hadde en svært agitert hypomani. Jeg vil ikke si hva det var, men det var noe straffbart og IKKE den personen jeg er.  Psykiateren jeg hadde kortvarig da prøvde å medisinere meg som bipolar også for han mente jeg var det, men dessverre så rakk jeg å gjøre den dumme tingen før medisinene roet meg. Også ble jeg overmedisinert og tålte det dårlig også. 

Så ja. Man kan virkelig gå på trynet som hypoman også. 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler med deg Glitter. Så kjedelig. Jeg som så mitt snitt til å se for meg et liv uten stemningsstabiliserende. Det har jo bivirkninger. 

Takk. Skjønner det man vil jo helst være uten medisiner. 

Annonse

Jeg fungerer ikke godt nok uten medisiner i hvert fall og har tenkt å gå videre med medisinitptøving til høsten. Men er sikkert noen som klarer seg. Jeg for min del ser ut til å få hyppigere episoder som umedisinert. 

Edit: Glemte av at jeg allerede har svart i denne tråden jeg. Jaja.

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (9 timer siden):

Samme her. Jeg gjorde noe skikkelig skikkelig dumt for mange år siden. Nå når jeg har diagnosen bipolar så er det en teori om at jeg hadde en svært agitert hypomani. Jeg vil ikke si hva det var, men det var noe straffbart og IKKE den personen jeg er.  Psykiateren jeg hadde kortvarig da prøvde å medisinere meg som bipolar også for han mente jeg var det, men dessverre så rakk jeg å gjøre den dumme tingen før medisinene roet meg. Også ble jeg overmedisinert og tålte det dårlig også. 

Så ja. Man kan virkelig gå på trynet som hypoman også. 

Men du sa en annen gang at du begikk den straffbare handlingen i rus. 

Anonymkode: ead11...8e1

Drømmeautomat

Bipolartemaet på Østmarka var klare på at ikke alle hypomanier må behandles. Noen har milde hypomanier som oppleves positivt. Andre med BP2 kan ha hypomanier som er mer ødeleggende eller oppleves negativt. Det virker imidlertid som om det er delte meninger om dette blant behandlere, noen ser ut til å mene at ubehandlede hypomanier kan føre til hyppigere svingninger.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men du sa en annen gang at du begikk den straffbare handlingen i rus. 

Anonymkode: ead11...8e1

Det har jeg aldri sagt. Da dette skjedde hadde jeg ikke begynt med rus. Kun begynt å drikke for mye periodevis, men var helt edru da. Jeg har gjort noe annet småtteri i rus. Og hva som er hva er jeg ikke interessert i å dele.

Hvorfor skulle jeg skrive om det der i den sammenhengen hvis det hadde vært i forbindelse med rus? Slutt nå med det der.

Endret av Glitter
Drømmeautomat skrev (18 minutter siden):

Bipolartemaet på Østmarka var klare på at ikke alle hypomanier må behandles. Noen har milde hypomanier som oppleves positivt. Andre med BP2 kan ha hypomanier som er mer ødeleggende eller oppleves negativt. Det virker imidlertid som om det er delte meninger om dette blant behandlere, noen ser ut til å mene at ubehandlede hypomanier kan føre til hyppigere svingninger.

Ja mine milde hypomanier er på mange måter gode selv om jeg gjerne går nedover etterpå. Men så kraftig som det har vært nå er veldig ødeleggende og vondt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...