Gå til innhold

Mani/hypomani - vurdering ved hjelp av YMRS

Anbefalte innlegg

Vurderingen når pasienten er i grenseland mellom hypomani og mani er blant de vanskeligste vurderingene i psykiatrisk diagnostikk.

Min mening er at en da alltid skal bruker Young mania rating scale - YMRS. 

Når du ser på YMRS, vil du se at noen items vekter dobbelt. Fire items rates 0-8, mens sju items rates 0-4. Det synes jeg er fornuftig fordi enkelte symptom har større negative konsekvenser enn andre.

Skillet mellom hypomani og mani ligger i området 15-18. Det må til en vurdering her hvor en også tar hensyn til konsekvensene av sykdommen.

Kan også ta med at når pasienter med mani passerte 26-28 på vei ned, kunne de vanligvis flyttes fra skjermet avsnitt til vanlig, lukket akuttavdeling.

Ratingen med YMRS skal gjøres av helsepersonell som har erfaring med og kunnskap om bipolar lidelse. Det skal IKKE gjøres av pasienten selv.

https://kvalitet.sus.no/forlop/docs/doc_14866/KPHV_-_YMRS_-_Young_Mania_Rating_Scale.pdf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467620-manihypomani-vurdering-ved-hjelp-av-ymrs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer på hvor grensene mellom normalt våryr og full av energi osv som ikke-bipolare opplever går, i kontrast til hypomani som bør behandles? 

Anonymkode: e5150...7f5

Jeg synes den beste måten å skille det du beskriver på er å spørre noen som kjenner personen godt. Hvis denne/disse sier "Nå er du ikke deg selv", er det hypomani.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

15-18 som skille mellom hypomani og mani virket litt vel lavt? Trodde ikke hypomani var så mildt?

Anonymkode: 7bb4e...669

Enig med deg, men det er dette instruksjonen sier. Heldigvis er det klinikken og behandlers vurdering som er avgjørende - ikke et tall på et papir.

AnonymBruker
kupton skrev (11 timer siden):

Enig med deg, men det er dette instruksjonen sier. Heldigvis er det klinikken og behandlers vurdering som er avgjørende - ikke et tall på et papir.

Kan du forklare litt om hvor du tenker at grensen går? Hva som ofte indikerer at personen har bikket over i mani? 

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, når personen har bikket over fra hypomani til mani. 

Jeg fikk i hvert fall høre at siden jeg lar meg korrigere/roe litt ned når jeg har blitt for intens blant annet talte imot at det var gått over I mani. Men så var det andre ting som talte for. Men totalt sett ikke mani. Ja også at jeg lot meg styre i samtale selv om jeg var hoppende i tema osv. Uten at jeg vet hva de mener med det. Jeg var redd for å bli manisk, så var greit å få slik info om hva de så etter.

De har ikke brukt noe skjema som jeg vet om selv. Men virker som en litt vanskelig vurdering i grunn. En glidende overgang. 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men vedkommende har jo et poeng. 

Anonymkode: 86fd6...78f

Jeg er ikke manisk jeg har hatt en kraftig hypomani som er på vei ned og tror du ikke leger, psykiater og sykepleiere som har observert meg og pratet med meg i nesten to uker vet hva de snakker om? Jeg blir ikke hjerneskadet av dette. Jeg har sittet på forum full og rusa også og likevel kunnet svare for meg. 

Jeg har god innsikt i egen psyke og det sier de er en bra ting. 

Mer enn det har jeg ikke å si. Det er latterlig at noen her skal mene noe om hva som feiler meg og tror de vet mer enn de som ser meg og som kan faget. :)

jeg er dessuten bedre og mindre kaotisk enn hva jeg var. Har jo fått medisiner. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...