Gå til innhold

For syk for sykehjem - kapittel 2.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Finner ikke den gamle tråden min om dette.

Min far har vært på sykehjem i tre måneder nå. Han tolererer antipsykotika veldig dårlig og har fryktelig mye visuelle hallusinasjoner og vrangforestillinger.

Han har oppført seg relativt bra og har blitt flyttet til åpen avdeling ved et annet sykehjem, hvor det er fint og mye aktiviteter. Men han snakker nesten bare om at han krever å få dra hjem. Ingen interesse for å bli kjent med andre pasienter, for han «skal jo hjem». 

Men nytt nå er at han har begynt å utagere på natten. Han knuser inventar og har nå gjort dette tre netter på rad. Sykepleier ved avdelingen sier at hvis dette fortsetter, kan han ikke være der. Og heller ikke på andre sykehjem. Da er det kun langtidsopphold på psykiatrisk sykehus, på psykosepost, som er aktuelt.

Jeg trodde ikke dette fantes lengre «altså langtidsopphold på «asyl» - jeg trodde sykehus var et sted man var midlertidig. Er dette realistisk? Hva kan man i såfall forvente der? 

@frosken og @kupton vet dere noe om dette?

mvh I*W

Anonymkode: f0a13...982

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467631-for-syk-for-sykehjem-kapittel-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Min far har vært på sykehjem i tre måneder nå. Han tolererer antipsykotika veldig dårlig og har fryktelig mye visuelle hallusinasjoner og vrangforestillinger.

Han har oppført seg relativt bra og har blitt flyttet til åpen avdeling ved et annet sykehjem, hvor det er fint og mye aktiviteter. Men han snakker nesten bare om at han krever å få dra hjem. Ingen interesse for å bli kjent med andre pasienter, for han «skal jo hjem». 

Men nytt nå er at han har begynt å utagere på natten. Han knuser inventar og har nå gjort dette tre netter på rad. Sykepleier ved avdelingen sier at hvis dette fortsetter, kan han ikke være der. Og heller ikke på andre sykehjem. Da er det kun langtidsopphold på psykiatrisk sykehus, på psykosepost, som er aktuelt.

Jeg trodde ikke dette fantes lengre «altså langtidsopphold på «asyl» - jeg trodde sykehus var et sted man var midlertidig. Er dette realistisk? Hva kan man i såfall forvente der? 

mvh I*W

I Oslo er det flere av sykehjemmene som har skjermede enheter som ivaretar folk som faren din, - jeg ville ha trodd det var der han skulle fått et tilbud. Var nylig på befaring på et slikt sted, og den enheten jeg tenker på, så var de vant til denne formen for utagering. Av den grunn var det en del av rommene som ikke hadde noe løst inventar. 

Det finnes jo også langtidsopphold på sykehus, som f.eks. sikkerhetsavdelingene hvor noen er veldig lenge. 

Siden denne forverringen har kommet så brått, så synes jeg faren din bør undersøkes mht somatisk sykdom, som f.eks UVI. Infeksjoner kan medføre voldsom forvirring hos de som allerede er så svekket som han er. 

Endret av frosken
frosken skrev (1 time siden):

I Oslo er det flere av sykehjemmene som har skjermede enheter som ivaretar folk som faren din, - jeg ville ha trodd det var der han skulle fått et tilbud. Var nylig på befaring på et slikt sted, og den enheten jeg tenker på, så var de vant til denne formen for utagering. Av den grunn var det en del av rommene som ikke hadde noe løst inventar. 

Det finnes jo også langtidsopphold på sykehus, som f.eks. sikkerhetsavdelingene hvor noen er veldig lenge. 

Siden denne forverringen har kommet så brått, så synes jeg faren din bør undersøkes mht somatisk sykdom, som f.eks UVI. Infeksjoner kan medføre voldsom forvirring hos de som allerede er så svekket som han er. 

Ja, han ble testet for UVI og Covid. Begge negative. 

Det jeg synes er mest uheldig og skummelt nå, er at han har funnet seg / lært seg en måte å få oppmerksomhet på natten. Litt som enkelte gjør med selvskading. Han gjør det jo fordi han føler han trenger hjelp med inntrengerne på rommet sitt. 

Jeg ser absolutt verdien av at han er på en åpen avdeling, og har prøvd å forklare han at selv om han anser seg for frisk for å være der, så er realiteten at han vurderes for å se om han er for syk for å være der. Og at alternativet er langt verre mht opplevd frihetsberøvelse. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei,

mvh I*W

Yps, jeg tok forgitt at han hadde demens, mens jeg leste. Helt til noen stilte spørsmål om det kunne være det innså jeg at det ikke var helt opplagt likevel.  Han skulle kanskje fått utredning på det. Minner særlig om lewibody-demens.

Det finnes alderspsykiatriske enheter, hvor noen kan komme til observasjon, finne diagnose og behandling. Med behandling både medisiner, og miljø.

Han skulle vært på en mindre, og skjermet avdeling. De faller ofte til ro da. Men hvis han blir holdt tilbake mot sin vilje, må det fattes tvangsvedtak.

Hvorfor kom han i utgangspunktet på sykehjem?

Hvis han er til fare for seg selv eller andre på sykehjemmet, og personalet ikke greier stanse det  ja da er han for syk til å være på den avdelingen. Hvis ikke de hjelper at personalet får veiledning fra 3.linje. Noen steder kan de komme til sykehjemmet og observere.

Anonymkode: 0db3e...70f

Enig i at dette bør undersøkes med tanke på demens med Lewy-legemer. Han bør ikke før førstegenerasjons AP.

Jeg mener at alle kommuner (kanskje med unntak av de aller minste) har egne, forsterkede avdelinger for personer med demens og adferdsvansker. Det må du finne ut av.

Annonse

kupton skrev (42 minutter siden):

Enig i at dette bør undersøkes med tanke på demens med Lewy-legemer. Han bør ikke før førstegenerasjons AP.

Jeg mener at alle kommuner (kanskje med unntak av de aller minste) har egne, forsterkede avdelinger for personer med demens og adferdsvansker. Det må du finne ut av.

Hei,

Tentativ diagnose er LBD, men det er ikke bekreftet. Han har forsøkt Risperdal (parkinsonisme), Abilify (forverring av psykose) og Zyprexa 4 dager (ekstrem sedasjon og sløvhet). Står i dag kun på rivastigmin. Tolererer også benzo veldig dårlig (ustøhet og fall). 

Personlig mener jeg at Zyprexa bør prøves på nytt i trygge rammer til den sederende effekten avtar. Evt Leponex. Hva tror du? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...