Gå til innhold

Kjemisk lobotomi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vhanja skrev (11 timer siden):

Et slikt utsagn forutsetter at du utdyper hva du mener. Ellers blir det meningsløst å skrive en setning for så å forsvinne igjen.

Lobotomi er et kirurgisk inngrep i hjernen. Det skulle kutte forbindelsen mellom frontallappen og resten av hjernen. Fremgangsmåten var grov og unøyaktig. Inngrepet hadde høy dødelighet. Halvparten (17 av de 36 første kvinner som ble lobotomerte) døde av inngrepet. Det hadde ofte epilepsi som bivirkning, og ikke minst var det irreversibelt.

Det skal ikke fornektes at det har skjedd mye dårlig behandling med AP. Først og fremst grov overdosering der pasientene, lik de lobotomerte, kunne fremstå som zombier. Men de døde ikke av det, de fikk ikke epilepsi, og aller viktigst, det hele var reversibelt når en reduserte dosene eller seponerte.

Det blir derfor, etter min mening, grovt misvisende å kalle behandling med AP for kjemisk lobotomi.

Et annet tema litt på siden:

Jeg satt i en gruppe som myndighetene hadde oppnevnt da en skulle utrede sengeposter med såkalte medikamentfrie behandlingstilbud til pasienter med psykose. Der var det også oppnevnt fire "brukere". Disse fire viste seg å være pårørende. De fortalte triste historier om behandlinger med medisiner. Det som for meg var ekstra trist, var at de fortalte historier om grov feilbehandling med alt for store doser. Alternativet for disse pasientene burde ikke vært medikamentfri behandling slik flere av de pårørende mente, men behandling med AP i tråd med retningslinjene av psykiatere som som var kompetente på psykofarmakologisk behandling av psykoser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...