AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 Del Skrevet 22. juli 2022 Noen som kan oppmuntre meg litt ved å fortelle at det går fint an å gå ned i vekt selv om man har begynt å bruke Zyprexa? Anonymkode: d8be4...13f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Noen som kan oppmuntre meg litt ved å fortelle at det går fint an å gå ned i vekt selv om man har begynt å bruke Zyprexa? Anonymkode: d8be4...13f Mulig quetiapin er litt snillere, men jeg har i alle fall gått ned 12 kg, dog rolig, over 6 måneder selv om jeg bruker den, dose opp til 400 mg Anonymkode: 2fed9...6e9 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mulig quetiapin er litt snillere, men jeg har i alle fall gått ned 12 kg, dog rolig, over 6 måneder selv om jeg bruker den, dose opp til 400 mg Anonymkode: 2fed9...6e9 Jeg ble mer sulten av zyprexa enn Quetiapine (gikk på 900 mg for noen år siden). Det er jo mulig TS, men mange vil nok ikke klare det tror jeg. Jeg er typisk overspiser i perioder og først trigget hypomanien meg til impulsiv spising, men med zyprexaen ble det ennå verre så jeg har byttet til abilify. Håper det vil hjelpe. Men skal du klare det er det nok viktig å lage en plan på hva du skal spise hver dag. Følg den og prøv å ikke la det være rom for å avvike. Da blir det kanskje færre situasjoner hvor du må bruke så mye viljestyrke. Vi har ikke ubegrenset med viljestyrke hver dag sa de i en podcast om dette med mat og vektnedgang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen som kan oppmuntre meg litt ved å fortelle at det går fint an å gå ned i vekt selv om man har begynt å bruke Zyprexa? Anonymkode: d8be4...13f Det er en bruker her på dol, som har skrevet flere ganger om en stor vektnedgang til tross for bruk av zyprexa. Håper han ser spørsmålet ditt! Det går så avgjort an for de fleste å gå ned i vekt selv med zyprexa. Endret 23. juli 2022 av frosken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 frosken skrev (2 timer siden): Det er en bruker her på dol, som har skrevet flere ganger om en stor vektnedgang til tross for bruk av zyprexa. Håper han ser spørsmålet ditt! Det går så avgjort an for de fleste å gå ned i vekt selv med zyprexa. De fleste legger på seg av zyprexa, det er en av de verste antipsykotika når det kommer til økt vekt. Zyprexa gir for de fleste en stor økning i apetitt. Selv var jeg stabil normalvektig 52 kg 167 høy hele mitt voksne liv ,helt til jeg begynte på zyprexa. Så gikk jeg opp 20 kg på noen få måneder,sluttet så på zyprexa og gikk ikke mer opp i vekt. Mennesker med psykiske problemer trenger ikke å få et ekstra problemer i form av overvekt i tillegg til de psykiske problemene. Psykiske problemer kan i seg selv føre til hjerte og kar sykdom, både på grunn av livstil, men og på grunn av at enkelte psykiske sykdommer genetisk kan gi hjerte og kar sykdom. Så det å holde psykiske syke normalvektig burde være noe psykiatrien burde være opptatt av. Anonymkode: 42053...23a 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 frosken skrev (3 timer siden): Det er en bruker her på dol, som har skrevet flere ganger om en stor vektnedgang til tross for bruk av zyprexa. Håper han ser spørsmålet ditt! Det går så avgjort an for de fleste å gå ned i vekt selv med zyprexa. Jeg hadde i hvert fall ikke sjans da jeg gikk på 900 mg Quetiapine og 1000 mg Orfiril. Og zyprexa er jo ennå verre mtp sult. Tror ikke det er noe de første vil klare dessverre. Jeg klarte å gå ned I vekt på lavere dose Quetiapine, men ikke før det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 frosken skrev (8 timer siden): Det er en bruker her på dol, som har skrevet flere ganger om en stor vektnedgang til tross for bruk av zyprexa. Håper han ser spørsmålet ditt! Det går så avgjort an for de fleste å gå ned i vekt selv med zyprexa. Ja, jeg ønsker ikke å bruke det som noen unnskyldning eller sovepute. Jeg tenker at om jeg virkelig vil nok, så klarer jeg det. Det blir litt for lettvint å tenke at man nå kan spise hva man vil og så mye man vil bare fordi man går på Zyprexa. Jeg har lagt på meg utrolige 10-12 kg i løpet av veldig kort tid, så nå må jeg ta grep. Kan ikke fortsette sånn. Da hjelper det å høre at andre har klart det. Anonymkode: d8be4...13f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, jeg ønsker ikke å bruke det som noen unnskyldning eller sovepute. Jeg tenker at om jeg virkelig vil nok, så klarer jeg det. Det blir litt for lettvint å tenke at man nå kan spise hva man vil og så mye man vil bare fordi man går på Zyprexa. Jeg har lagt på meg utrolige 10-12 kg i løpet av veldig kort tid, så nå må jeg ta grep. Kan ikke fortsette sånn. Da hjelper det å høre at andre har klart det. Anonymkode: d8be4...13f Jeg klarte å gå ned på risperdal men nå er spisingen helt ute av kontroll igjen, tror det har med risperdal å gjøre og. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mulig quetiapin er litt snillere, men jeg har i alle fall gått ned 12 kg, dog rolig, over 6 måneder selv om jeg bruker den, dose opp til 400 mg Anonymkode: 2fed9...6e9 Så bra! Jeg opplevde også at Quetiapin var litt "snillere" da jeg gikk på den. Glitter skrev (10 timer siden): Jeg ble mer sulten av zyprexa enn Quetiapine (gikk på 900 mg for noen år siden). Det er jo mulig TS, men mange vil nok ikke klare det tror jeg. Jeg er typisk overspiser i perioder og først trigget hypomanien meg til impulsiv spising, men med zyprexaen ble det ennå verre så jeg har byttet til abilify. Håper det vil hjelpe. Men skal du klare det er det nok viktig å lage en plan på hva du skal spise hver dag. Følg den og prøv å ikke la det være rom for å avvike. Da blir det kanskje færre situasjoner hvor du må bruke så mye viljestyrke. Vi har ikke ubegrenset med viljestyrke hver dag sa de i en podcast om dette med mat og vektnedgang. Jeg opplever også mer sult på Zyprexa enn på Quetiapin. Håper Abilify vil hjelpe deg på god vei igjen. Kanskje noe jeg kan spørre om å få bytte til også, da jeg har lest at Abilify er tilnærmet "vektnøytral". Men det kan jo hende at akkurat i mitt tilfelle så er Zyprexa den beste medisinen. Skal forhøre meg. Ellers takk for "spiseråd". stjernestøv skrev (2 timer siden): Jeg klarte å gå ned på risperdal men nå er spisingen helt ute av kontroll igjen, tror det har med risperdal å gjøre og. Kjipt. Det er leit at noen medisiner har økt sult som bivirkning. Håper du kommer på rett spor igjen! AnonymBruker skrev (7 timer siden): De fleste legger på seg av zyprexa, det er en av de verste antipsykotika når det kommer til økt vekt. Zyprexa gir for de fleste en stor økning i apetitt. Selv var jeg stabil normalvektig 52 kg 167 høy hele mitt voksne liv ,helt til jeg begynte på zyprexa. Så gikk jeg opp 20 kg på noen få måneder,sluttet så på zyprexa og gikk ikke mer opp i vekt. Mennesker med psykiske problemer trenger ikke å få et ekstra problemer i form av overvekt i tillegg til de psykiske problemene. Psykiske problemer kan i seg selv føre til hjerte og kar sykdom, både på grunn av livstil, men og på grunn av at enkelte psykiske sykdommer genetisk kan gi hjerte og kar sykdom. Så det å holde psykiske syke normalvektig burde være noe psykiatrien burde være opptatt av. Anonymkode: 42053...23a Takk for interessante synspunkter! Anonymkode: d8be4...13f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De fleste legger på seg av zyprexa, det er en av de verste antipsykotika når det kommer til økt vekt. Zyprexa gir for de fleste en stor økning i apetitt. Selv var jeg stabil normalvektig 52 kg 167 høy hele mitt voksne liv ,helt til jeg begynte på zyprexa. Så gikk jeg opp 20 kg på noen få måneder,sluttet så på zyprexa og gikk ikke mer opp i vekt. Mennesker med psykiske problemer trenger ikke å få et ekstra problemer i form av overvekt i tillegg til de psykiske problemene. Psykiske problemer kan i seg selv føre til hjerte og kar sykdom, både på grunn av livstil, men og på grunn av at enkelte psykiske sykdommer genetisk kan gi hjerte og kar sykdom. Så det å holde psykiske syke normalvektig burde være noe psykiatrien burde være opptatt av. Anonymkode: 42053...23a Jeg har ikke en kilde, men slik jeg har forstått det så er det svært stor variasjon mht økt sult når det gjelder zypexa - det har vært sagt at ca 20 % får såkalt "oksehunger" - og for disse bør man vurdere bytte av medikament. For de øvrige 80 % sies det at zyprexa ikke er så forskjellig fra en del andre AP. Det er velkjent at mange som benytter AP går opp i vekt, og dette bør så avgjort helsevesenet være svært opptatt av. Enten psykiater eller fastlege bør følge opp vektutvikling og bidra til nødvendige tiltak dersom vekten går feil vei. En del av de som allerede har gått mye opp i vekt, bør får prøve de medikamentene som nå er i bruk i behandling av fedme. Det foreligger retningslinjer som pålegger helsetjenesten å være opptatt av somatisk helse - inklusive overvekt - hos mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Dessverre varierer det i hvilken grad dette følges opp, men som pasient kan det være greit å vite at dette også er noe man kan be helsevesenet om hjelp til å mestre. Ivaretakelse og ansvar for oppfølging av somatisk helse og levevaner - Helsedirektoratet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Glitter skrev (9 timer siden): Jeg hadde i hvert fall ikke sjans da jeg gikk på 900 mg Quetiapine og 1000 mg Orfiril. Og zyprexa er jo ennå verre mtp sult. Tror ikke det er noe de første vil klare dessverre. Jeg klarte å gå ned I vekt på lavere dose Quetiapine, men ikke før det. Hvorvidt den enkelte klarer å redusere vekten, vil selvfølgelig variere. Det gjør det også i utpreget grad for andre grupper i befolkningen, - overvekt er et komplekst og vanskelige problem å messtre. Det er allikevel all mulig grunn til å minne om at det er mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 frosken skrev (3 minutter siden): Hvorvidt den enkelte klarer å redusere vekten, vil selvfølgelig variere. Det gjør det også i utpreget grad for andre grupper i befolkningen, - overvekt er et komplekst og vanskelige problem å messtre. Det er allikevel all mulig grunn til å minne om at det er mulig. Ja, det er jo sant det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467661-zyprexa-og-vektproblemer/#findComment-4103578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.