Gå til innhold

Psykiater Vs fastlegen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

På et eller annet tidspunkt blir vel avtaler med psykiater avsluttet. Når er tiden inne til å heller bare bruke fastlegen? 

Hørt noen som har avtale med psykiater sånn to ganger året for å vurdere medisin. Er det vanlig?

Anonymkode: 18fba...0ed

Min siste fastlege hadde kontakt med en psykiater og det fungerte veldig bra og bare ha fastlege. 

AnonymBruker
Vendi skrev (12 minutter siden):

I spesialisthelsetjenesten blir man vel skrevet ut når lidelsen en går der for anses som ferdigbehandlet, og pasienten er klar for et "lavere omsorgsnivå".  

Vanskelig å si når en kronisk sykdom er ferdigbehandlet. Kanskje jeg skal gå til jeg stabil over lenger tid, men egentlig føler jeg meg klar nå selv om jeg skulle bli like dårlig igjen. Har før vært redd jeg liksom skulle bli avhengig av avtalene på DPS. Nå har jeg ingen avtaler, og det er helt greit. Har fått god kontakt med fastlegen. Får kanskje ta kontakt etter sommeren for å avklare veien videre.  Høres jo ut som en bra ordning Emilie har.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Høres ut som en god løsning

Ja, det var en god løsning, men dessverre så sluttet han som fastlege. Så nå er det bare vikarer som er på det legekontoret. Har hatt en vikar og til høsten så kommer det en ny. Hvis jeg blir syk/dårligere i sommer, så må jeg på legevakta.  Det er ikke en særlig gunstig situasjon. 

Annonse

Går fast til psykiater 1 gang i måneden nå og fått god hjelp og aner ikke når jeg er ferdig der, men tror det blir greit å ha kun fastlegen etterhvert. Mulig jeg søker miljøarbeidertjenesten for å komme meg litt mer ut istedenfor å bare sitte hjemme siden jeg har ganske lite nettverk her jeg bor.

AnonymBruker
emilie321 skrev (22 timer siden):

Ja, det var en god løsning, men dessverre så sluttet han som fastlege. Så nå er det bare vikarer som er på det legekontoret. Har hatt en vikar og til høsten så kommer det en ny. Hvis jeg blir syk/dårligere i sommer, så må jeg på legevakta.  Det er ikke en særlig gunstig situasjon. 

Er det ikke mer naturlig å gå til vikar på fastlegekontoret enn legevakt? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke mer naturlig å gå til vikar på fastlegekontoret enn legevakt? 

Jeg skrev det nok litt dumt.... men vikaren som var i vinter har sluttet og ny vikar kommer ikke før uti august.  Så hvis jeg blir syk/dårligere nå i sommer, så må jeg på legevakta. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev det nok litt dumt.... men vikaren som var i vinter har sluttet og ny vikar kommer ikke før uti august.  Så hvis jeg blir syk/dårligere nå i sommer, så må jeg på legevakta. 

Ok. Håper du ikke blir syk/dårligere og at det går fint med den nye vikaren.

Jeg fikk min automatisk fordi han jeg hadde sluttet. Og var veldig heldig har jeg opplevd. I tillegg sa min psyk at hun har samarbeidet mye med ham.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Håper du ikke blir syk/dårligere og at det går fint med den nye vikaren.

Jeg fikk min automatisk fordi han jeg hadde sluttet. Og var veldig heldig har jeg opplevd. I tillegg sa min psyk at hun har samarbeidet mye med ham.

Problemet er at det er så få som vil bli fastlege så stillinger blir stående tomme. Jeg hadde en fantastisk fastlege, men han sluttet dessverre.  Og nå er det ingen som vil overta for han. 

Så fint at du føler deg heldig. Det er viktig å ha en god dialog med fastlegen og å ha en fastlege som følger opp.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva gjør fastlegen for dere da? Faste avtaler? Følger opp medisiner?

Anonymkode: b4faa...055

Hadde time en gang i måneden og hvis jeg ble litt dårligere, så hadde jeg oftere time. Han fulgte også opp medisinene. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør fastlegen for dere da? Faste avtaler? Følger opp medisiner?

Anonymkode: b4faa...055

Det er jo så forskjellig som behandler har gjort, som kanskje man ikke må være psykiater for. Fornye resepter, skrive sykmelding når jeg trenger, henvisninger til 3. linje. Ser ikke akkurat for meg noe samtaleterapi, men det har jeg heller ikke hos psykiater. Går i hovedsak i det jeg nevnte over. Når jeg eg i dårlig periode gjør hun akkurat dette, pluss at hun da alltid spør om jeg får sove og får mat i meg. Det også  kan nok fastlegen klare, uansett er det ikke gå relevant,  for så lenge jeg følger medisinøkning som står i planen, så både sover og spiser jeg.

Ser ikke for meg faste avtaler til vanlig, kanskje når jeg er dårlig, vet ikke.  

Det fastlegen kanskje ikke kan like godt er når det gjøres vurdering sv større forandringer i medisiner.  Da trengs psykiater, nen det er jo ikke så ofte. 

Med at jeg er heldig med fastlegen,  tenker jeg at han er god på kommunikasjon og relasjon. Viser forståelse. Følte meg så forstått selv før han kjent meg. Får meg til å føle meg litt mindre dum når jeg går ut av kontoret i forhold til når jeg kom.Hvor mye teoretisk kunnskap han har om psykiatri vet jeg ikke,  men jeg føler meg trygg på at han rådføre seg med andre hvis hans kunnskap skulle komme til kort. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...