Gå til innhold

Lovverk om bruk av tvang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker dere om debatten om lovverk når det gjelder tvangsbehandling? Jeg synes mange gir uttrykk for å se litt svart/hvitt på det. Og så tenker jeg at i noen tilfeller er ikke lovverket i seg selv galt, men måten det blir brukt. Jeg tenker på å vurdere samtykkekompetanse. Er det så lett? Finnes det ikke nange gråsoner der det er lett å trø feil når en skal gjøre en sånn vurdering?

Og fare for liv og helse til en selv og andre. Det må også være vanskelig.  Hos noen går det bedre med mer frihet.  Andre kan en la være å legge inn på tvang en dag om han er suicidal, og så kommer han uansett dagen etter. 

Og så gir jo forbud om å bruke tvang i noen situasjoner, absurd nok føre til mer tvang sammenlagt på sikt. 

Tror vi burde skrive ned når vi er friske hva og i hvilken situasjoner de kan bruke tvang på oss. For man mener ofte noe annet når en er frisk, og så kan en likevel vurderes som samtykkekompetent når en er dypt deprimert 

Anonymkode: 55df8...c3e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467675-lovverk-om-bruk-av-tvang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror kanskje det har blitt for strengt. Det bør vurderes individuelt. Ei som jobber her jeg er nå sa at med de nye reglene for tvang så er pasientene så veldig mye sykere når de kommer inn slik at det tar så lang tid å få de stabilisert. Det er jo ikke bra. 

hattifnattus
Glitter skrev (2 timer siden):

Tror kanskje det har blitt for strengt. Det bør vurderes individuelt. Ei som jobber her jeg er nå sa at med de nye reglene for tvang så er pasientene så veldig mye sykere når de kommer inn slik at det tar så lang tid å få de stabilisert. Det er jo ikke bra. 

Det samme sier mannen min som jobber innenfor rus og psykatri. Han har sett en voldsom endring siden de gjorde det vanskeligere å holde folk på tvang. Pasientene hans er sykere, vanskeligere å behandle og ikke minst setter de seg på bakbeina så er det omtrent ingenting han eller kollegaene hans kan gjøre om de vil skrive seg ut selv om de er en fare for a andre mennesker. I tillegg er de blitt kasteballer i større grad også. Først psykiatrien som hiver dem ut og sier at " her er det for mye rus " også er det inn til rusomsorgen som sier " her er det for mye psykiatri " og resultatet når vedkommende heller ikke vil ha hjelp så blir de satt på gata.

Han ser daglig pasienter som ikke kan ivareta seg selv og som han frykter neste gang kommer tilbake i likpose eller politibil etter å ha drept mennesker tilfeldig på gata i psykose.

Jeg tror man må innse at det er ikke alle som kan rehabiliteres og bo i egen bolig uten tilsyn, i hvert fall ikke med så kort tid som de får når de først kommer inn. 

hattifnattus skrev (9 minutter siden):

Det samme sier mannen min som jobber innenfor rus og psykatri. Han har sett en voldsom endring siden de gjorde det vanskeligere å holde folk på tvang. Pasientene hans er sykere, vanskeligere å behandle og ikke minst setter de seg på bakbeina så er det omtrent ingenting han eller kollegaene hans kan gjøre om de vil skrive seg ut selv om de er en fare for a andre mennesker. I tillegg er de blitt kasteballer i større grad også. Først psykiatrien som hiver dem ut og sier at " her er det for mye rus " også er det inn til rusomsorgen som sier " her er det for mye psykiatri " og resultatet når vedkommende heller ikke vil ha hjelp så blir de satt på gata.

Han ser daglig pasienter som ikke kan ivareta seg selv og som han frykter neste gang kommer tilbake i likpose eller politibil etter å ha drept mennesker tilfeldig på gata i psykose.

Jeg tror man må innse at det er ikke alle som kan rehabiliteres og bo i egen bolig uten tilsyn, i hvert fall ikke med så kort tid som de får når de først kommer inn. 

Ja helt enig i det. Jeg er glad jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling i 2018. Det skal jo en del til for det, og tror ikke det er blitt strengere siden da, men hvis ikke hadde jeg garantert vært død nå. Før var det lettere å tvangsinnlegge for rus også og det er dumt det er slik nå. 

Det er grusomt å se alle som sliter og som ikke forstår at de må ha hjelp eller å bli slik kasteball. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
hattifnattus skrev (8 minutter siden):

Om de får skrevet seg ut når de er til fare for andre, blir vel lovverket tolket feil, eller?

Annonse

hattifnattus
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om de får skrevet seg ut når de er til fare for andre, blir vel lovverket tolket feil, eller?

Mulig, men flere av pasientene hans har etter utskrivelse gått ut i Oslo og skadet helt tilfeldige mennesker. Flere har også drept seg selv få timer etter utskrivelse.

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Jeg er redd for å bli skikkelig syk igjen... er redd for og ikke få den hjelpen jeg faktisk trenger pga de nye strenge reglene.  

Ja, kan føles skummelt. Sist jeg var så dårlig at det var aktuelt,  sa de før jeg hadde uttrykt hva jeg mente om innleggelse, at jeg var samtykkekompetent så de kunne ikke legge meg inn på tvang.  Men da forstod jeg selv at jeg ikke kom til klare stoppe det destruktive sporet om jeg forble hjemme.  Kunne ikke bli hindret om jeg var innlagt frivillig heller,  men kunne ikke handle så på impuls da. 

En er jo ofte ambivalent. Jeg ville jo leve videre, men det var for vanskelig å holde på det hele tiden.

Men da hvis jeg der og da hos legen ikke ville ha hjelp, så selv om eg ville det like før, og kanskje like etter fordi jeg tenkte noe i et øyeblikk og noe annet i neste då hadde jeg nektet innleggelse, så hadde det jo kanskje ikke gått så bra. 

AnonymBruker
hattifnattus skrev (3 minutter siden):

Mulig, men flere av pasientene hans har etter utskrivelse gått ut i Oslo og skadet helt tilfeldige mennesker. Flere har også drept seg selv få timer etter utskrivelse.

Veldig trist

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...