Gå til innhold

Psykiske problemer etter å ha vært nær å miste en som står meg nær

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I de nyeste kriteriene for PTSD er det også inntatt opplevelser som f.eks. å være vitne til at en nærstående blir utsett for en katastrofal hendelse.

Konkret for deg kan jeg ikke svare da jeg ikke vet hva hendelsen gikk ut på, og hva som var din rolle i dette.

AnonymBruker
kupton skrev (11 minutter siden):

I de nyeste kriteriene for PTSD er det også inntatt opplevelser som f.eks. å være vitne til at en nærstående blir utsett for en katastrofal hendelse.

Konkret for deg kan jeg ikke svare da jeg ikke vet hva hendelsen gikk ut på, og hva som var din rolle i dette.

Jeg var vitne til å se en av mine nærmeste holde på å miste livet i en dramatisk ulykke. Det opplevdes veldig dramatisk og skummelt. Store livstruende skader, men ble reddet. Etter det fikk jeg store problemer med søvn, og nerver. Vanskeligheter med mye mareritt om hendelsen og at jeg kvepper flere ganger om natten. Alltid urolig. Men jeg håper dette går over etterhvert nå.  Kan være en form for PTSD  

Anonymkode: 309e7...206

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

Ja, det er nok PTSD

Ja, jeg tenker at jeg har grunn til å ha fått det med tanke på det jeg opplevde. Men jeg er ikke lege. Har jevnlig kontakt med lege, og han mener at jeg opplever en naturlig reaksjon med tanke på hva jeg opplevde. Men jeg lurer på når jeg kan klare å få livet tilbake til der det var før dette skjedde. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg lurer på når jeg kan klare å få livet tilbake til der det var før dette skjedde. 

Hvor lenge er det siden? Hvilken hjelp har du fått?

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge er det siden? Hvilken hjelp har du fått?

Det skjedde for 4 uker siden. Jeg har hatt noen samtaler med legen etter dette. Han tenker at det kan komme seg etterhvert. Men jeg går konstant i alarmberedskap inni meg. Jeg har ikke fått sovemedisin. Sliter mye med innsoving.  Og det hender jeg må ty til litt vin for å få sove. Forsøkte reseptfri sovemedisin.  Det hjalp ikke. Jeg ble sykemeldt. 

Problemet er at jeg er negativ og tror at noe farlig kan skje når som helst. Er helt på hugget hele tiden. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skjedde for 4 uker siden. Jeg har hatt noen samtaler med legen etter dette. Han tenker at det kan komme seg etterhvert. Men jeg går konstant i alarmberedskap inni meg. Jeg har ikke fått sovemedisin. Sliter mye med innsoving.  Og det hender jeg må ty til litt vin for å få sove. Forsøkte reseptfri sovemedisin.  Det hjalp ikke. Jeg ble sykemeldt. 

Problemet er at jeg er negativ og tror at noe farlig kan skje når som helst. Er helt på hugget hele tiden. 

Man kan ikke snakke om kronisk eller vedvarende angst etter 4 uker, ei heller bør man snakke om så alvorlige diagnoser som ptsd etter så kort tid.

Anonymkode: 5c7db...f3d

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man kan ikke snakke om kronisk eller vedvarende angst etter 4 uker, ei heller bør man snakke om så alvorlige diagnoser som ptsd etter så kort tid.

Anonymkode: 5c7db...f3d

Tidlig intervensjon kan forhindre at det utvikler seg til PTSD. 

AnonymBruker
kupton skrev (9 timer siden):

Tidlig intervensjon kan forhindre at det utvikler seg til PTSD. 

Jeg håper at det ikke blir en kronisk redsel for alltid etter dette. Men det er nok lurt å være obs på at det kan bli det hvis jeg ikke håndterer dette. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg håper at det ikke blir en kronisk redsel for alltid etter dette. Men det er nok lurt å være obs på at det kan bli det hvis jeg ikke håndterer dette. 

Opplevde noe traumatisk med en venninne for en del år siden.  I begynnelsen var det helt forferdelig og det var som en film som bare gikk og gikk i hode. Etterhvert så har det bleknet en god del. En periode i året og ved lignende situasjoner jeg får helt panikk og da er jeg tilbake i situasjonen som var, men det er håndterlig. 4 uker er kort tid, så ting blir nok bedre etterhvert.  

AnonymBruker
emilie321 skrev (2 timer siden):

Opplevde noe traumatisk med en venninne for en del år siden.  I begynnelsen var det helt forferdelig og det var som en film som bare gikk og gikk i hode. Etterhvert så har det bleknet en god del. En periode i året og ved lignende situasjoner jeg får helt panikk og da er jeg tilbake i situasjonen som var, men det er håndterlig. 4 uker er kort tid, så ting blir nok bedre etterhvert.  

Ja det går nok bedre etterhvert. Er viktig å forsøke å legge det som skjedde bak seg. Og tenke nåtid. Det er nok et skritt i rett retning. Men ja det blir som en film i starten. Det er hva det har vært for meg. Det er hukommelsen til oss mennesker som kan lage mer uro enn nødvendig, tror jeg. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det går nok bedre etterhvert. Er viktig å forsøke å legge det som skjedde bak seg. Og tenke nåtid. Det er nok et skritt i rett retning. Men ja det blir som en film i starten. Det er hva det har vært for meg. Det er hukommelsen til oss mennesker som kan lage mer uro enn nødvendig, tror jeg. 

Tror det er viktig å få pratet om det, sånn at det blir lettere å legge det bak seg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...