Gå til innhold

Alimemazin og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Jeg har nå trappet helt ned på Truxal og Imovane. Det vil si at fra idag av bruker jeg bare alimemazin. 

Kan jeg da kjøre bil etter at jeg har tatt den eller må jeg vente åtte timer? Hender at jeg kommer på at jeg har glemt noe i butikken etter at den er tatt og er irriterende at jeg ikke kan kjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467716-alimemazin-og-bilkj%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal egentlig vente i åtte timer, men det er en regel i alle fall jeg gir blaffen i. Så lenge jeg ikke er trøtt eller uopplagt, kjører jeg bil. 

Dette er tross alt en vanlig allergimedisin som du tilfeldigvis kan bruke for søvn. Du kunne like gjerne brukt den mot kløe eller allergi. 

ISW skrev (6 minutter siden):

Du skal egentlig vente i åtte timer, men det er en regel i alle fall jeg gir blaffen i. Så lenge jeg ikke er trøtt eller uopplagt, kjører jeg bil. 

Dette er tross alt en vanlig allergimedisin som du tilfeldigvis kan bruke for søvn. Du kunne like gjerne brukt den mot kløe eller allergi. 

Ganske ukokt, så lenge det står varseltrekant på pakningen. Da er det ikke opp til en selv om man tåler medikamentet  bedre enn advarselen skulle tilsi. En kan bare tenke seg hva skag konsekvenser en slik tankegang kan få.

Allergimedisiner - også de eldste - gir sterk søvnighet i oppstartsfasen og en uke eller to deretter. Ved fast bruk ut over 2-3 uker er sedasjonen minimal. Det samme gjelder også for opioider som f.eks morfin, Paralgin forte og Dolcontin. Har opplevd at en pasient med vedvarende bruk etter en tid fikk kjøre med Dolcontin 300 mg.

Pga disse fakta ga jeg en "like" til ISW sitt svar.

Ekstra skrev (47 minutter siden):

Ganske ukokt, så lenge det står varseltrekant på pakningen. Da er det ikke opp til en selv om man tåler medikamentet  bedre enn advarselen skulle tilsi. En kan bare tenke seg hva skag konsekvenser en slik tankegang kan få.

Jeg ville aldri kjørt bil etter å ha brukt beroligende medisiner. Men det faktum at du kan kjøre bil etter å ha brukt både sederende antidepressiva og antipsykotika, som er langt mer sederende, gjør at jeg ikke tar dette så tungt.

ISW skrev (2 minutter siden):

Jeg ville aldri kjørt bil etter å ha brukt beroligende medisiner. Men det faktum at du kan kjøre bil etter å ha brukt både sederende antidepressiva og antipsykotika, som er langt mer sederende, gjør at jeg ikke tar dette så tungt.

Jeg tviler egentlig ikke egentlig på din vurderingsevne. Jeg tenker imidlertid det er farlig å invitere til den enkeltes skjønnsmessige vurdering når det gjelder merking av medisin og evne til å kjøre.

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (14 minutter siden):

Jeg tviler egentlig ikke egentlig på din vurderingsevne. Jeg tenker imidlertid det er farlig å invitere til den enkeltes skjønnsmessige vurdering når det gjelder merking av medisin og evne til å kjøre.

Varseltrekant betyr at man skal vise forsiktighet ved bilkjøring og bruk av maskiner og man ikke skal gjøre dette før man merker hvordan det enkelt medikamentet virker.

Skulle ønske at det var en test for oss som bruker medikamenter med varseltrekant som kunne bevise at reaksjonsevne etc. var forenlig med bilkjøring (selvsagt forutsatt at man ikke ble redusert av medikamentet).

Anonymkode: d4fc4...a12

kupton skrev (1 time siden):

Allergimedisiner - også de eldste - gir sterk søvnighet i oppstartsfasen og en uke eller to deretter. Ved fast bruk ut over 2-3 uker er sedasjonen minimal. Det samme gjelder også for opioider som f.eks morfin, Paralgin forte og Dolcontin. Har opplevd at en pasient med vedvarende bruk etter en tid fikk kjøre med Dolcontin 300 mg.

Pga disse fakta ga jeg en "like" til ISW sitt svar.

Men er de da fortsatt virksomme i forhold til søvnvansker?

frosken skrev (9 timer siden):

Men er de da fortsatt virksomme i forhold til søvnvansker?

Godt spørsmål. Når en bruker antihistaminer som søvnhjelp, er effekten borte etter ca 4 uker. Da bør en legge inn 3 dager uten inntak, så er effekten der igjen (også på bilkjøring).

kupton skrev (1 time siden):

Godt spørsmål. Når en bruker antihistaminer som søvnhjelp, er effekten borte etter ca 4 uker. Da bør en legge inn 3 dager uten inntak, så er effekten der igjen (også på bilkjøring).

Enn om man bruker slikt over år? Er det bare placebo da? 

Glitter skrev (21 minutter siden):

Enn om man bruker slikt over år? Er det bare placebo da? 

Det er nok mest en psykologisk virkning. 

En pasient jeg hadde fortalte meg om dette med glimt i øyet. Straks han hadde tatt sovemedisinen, sovnet han. Også de kveldene har sovnet så raskt at han fant tabletten på dyna om morgenen.

kupton skrev (1 minutt siden):

Det er nok mest en psykologisk virkning. 

En pasient jeg hadde fortalte meg om dette med glimt i øyet. Straks han hadde tatt sovemedisinen, sovnet han. Også de kveldene har sovnet så raskt at han fant tabletten på dyna om morgenen.

Såpass ja. Jeg gikk på Imovane i 1,5 år for lenge siden. Med en gang jeg kjente metallsmaken i munnen (etter ca 20 min) så visste jeg at nå sovnet jeg snart. Kanskje det også var psykologisk da? 

Glitter skrev (2 timer siden):

Såpass ja. Jeg gikk på Imovane i 1,5 år for lenge siden. Med en gang jeg kjente metallsmaken i munnen (etter ca 20 min) så visste jeg at nå sovnet jeg snart. Kanskje det også var psykologisk da? 

En del av det var nok psykologisk, men Imovane har en annen mekanisme enn antihistaminer.

Annonse

Hm. Kanskje alimemazin ikke har virkning på meg da siden jeg har gått på det og vallergsn i fire år. Da kan jeg kanskje bare slutte med det også.

Men det jeg egentlig lurer på er om jeg ville fått bot av politiet om de visste at jeg hadde tatt en alimemazin.

kupton skrev (4 timer siden):

Nei, det ville du ikke fått.

Jeg synes denne tråden er  forvirrende. For meg virker det ulogisk at man først tar en medisin som skal hjelpe en å sovne og så ganske umiddelbart kan ta en kjøretur? En helt annen ting er at det ikke er nødvendig å vente til det har gått nøyaktig 8 timer etter at man har inntatt medisinen, så fremt man ikke er trøtt.  Dersom man setter seg i bilen 45 minutter etter inntak, så kan man vel risikere å bli ganske trøtt på vei hjem fra butikken? 

frosken skrev (47 minutter siden):

Jeg synes denne tråden er  forvirrende.

Det er forståelig. Men det er nok  ingen som kjører like etter inntak. Spørsmålet gikk nok mer på det med 8 timer. 

Men de som tror at de tar en medisin som gjør dem trøtte, de blir trøtte. Dette skjer om de ikke har kunnskap om at antihistaminer mister sin sedative effekt etter 3-4 uker.

Som følge av denne tråden, er det nok noen i Norge som får dårligere effekt på søvn av disse medisinene :-)

kupton skrev (Akkurat nå):

Det er forståelig. Men det er nok  ingen som kjører like etter inntak. Spørsmålet gikk nok mer på det med 8 timer. 

Men de som tror at de tar en medisin som gjør dem trøtte, de blir trøtte. Dette skjer om de ikke har kunnskap om at antihistaminer mister sin sedative effekt etter 3-4 uker.

Som følge av denne tråden, er det nok noen i Norge som får dårligere effekt på søvn av disse medisinene 🙂

Trådstarter snakket om å dra på butikken etter å ha tatt medisinen om kvelden, men hvis vi ser bort fra slike situasjoner, så er jeg enig i resten av det som sies i tråden:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...