Gå til innhold

Sommeren er tung.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Wellbutrin var det som fikk meg opp av depresjonshelvetet da jeg var alvorlig deprimert. Det gjorde underverker for meg, og jeg vurderer å starte opp med det igjen selv. Jeg skulle ikke sluttet med den, men det gikk jo så bra da vet du.. men jeg anbefaler den til deg, synes du skal prøve den. 

Anonymkode: f2ffa...319

Jeg har prøvd mye også Wellbutrin. Men den virket ikke på meg, var like deprimert. Har konkludert med at Cipralex er best når det gjelder å holde depresjoner i sjakk,. Men dette varierer fra person til person. Prøøv deg fram, så finner du det som passer best for deg. 

stjernestøv
erik123 skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd mye også Wellbutrin. Men den virket ikke på meg, var like deprimert. Har konkludert med at Cipralex er best når det gjelder å holde depresjoner i sjakk,. Men dette varierer fra person til person. Prøøv deg fram, så finner du det som passer best for deg. 

Fikk du bivirkninger de første ukene av cipralex? 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal selv ta en CYP gentest før jeg starter med AD så jeg slipper å teste ut alle de forskjellige.
Spør legen din om det.

Anonymkode: cfe06...0af

Det har jeg aldri hørt om, finner den testen ut hvilke medisin som fungerer? 

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Det har jeg aldri hørt om, finner den testen ut hvilke medisin som fungerer? 

De kan i hvert fall finne ut hvilke som ikke fungere og eventuelt hva som vil være optimal dosering da noen bryter ned stoffene raskere. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/06/15/etterlyser-retningslinjer-for-okt-bruk-av-cyp-tester/

stjernestøv skrev (17 timer siden):

@kuptonEr det sant at wellbutrin gir angst? 

Wellbutrin gir ikke angst hos de som ikke har angst fra før. Den gir heller ikke angst hos de som kun har angst i depressive perioder.

Men hos personer med angstlidelser har Wellbutrin en tendens til heller å forverre angsten enn å bedre den.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De kan i hvert fall finne ut hvilke som ikke fungere og eventuelt hva som vil være optimal dosering da noen bryter ned stoffene raskere. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/06/15/etterlyser-retningslinjer-for-okt-bruk-av-cyp-tester/

Å det er jo bra. 

stjernestøv
kupton skrev (2 minutter siden):

Wellbutrin gir ikke angst hos de som ikke har angst fra før. Den gir heller ikke angst hos de som kun har angst i depressive perioder.

Men hos personer med angstlidelser har Wellbutrin en tendens til heller å forverre angsten enn å bedre den.

Ok takk :) Da får jeg heller spør etter noe annet, forslag? 

Annonse

adhoc skrev (7 timer siden):

Det en stor bivirkning for dem som får den. Men kun inntil 1 av 10 får den av Cipralex.

Jeg har hørt at 8 av 10 får en kraftig vektøkning. Noe som nesten er like ille som selve depresjonen. Kilo du aldri får av igjen. Så det er en enorm bivirkning. 

erik123 skrev (7 minutter siden):

Jeg har hørt at 8 av 10 får en kraftig vektøkning.

"Har hørt" er en skummel kilde. På åpent forum var det en bruker som "hadde hørt" at hun kunne bli oppsagt om hun fikk en sykemelding.

Jeg har gitt Cipralex til mange hundre personer og er sikker på at det ikke er 8 av 10 som får kraftig vektøkning. En av 10 passer bedre med min opplevelse. Men det beste er å gå til forskningen. Det finnes helt sikkert studier som kan si noe om dette med stor sikkerhet.

Søk på Google Scholar på "escitalopram and weight" ga meg blant annet denne studien: https://academic.oup.com/ijnp/article/14/3/367/905947

I sammendraget (abstract) finner en bla denne setningen: There was little weight change during treatment with escitalopram, with an average increase of 0.14 kg (0.05-point BMI increase) over 12 wk of treatment.

kupton skrev (2 timer siden):

"Har hørt" er en skummel kilde. På åpent forum var det en bruker som "hadde hørt" at hun kunne bli oppsagt om hun fikk en sykemelding.

Jeg har gitt Cipralex til mange hundre personer og er sikker på at det ikke er 8 av 10 som får kraftig vektøkning. En av 10 passer bedre med min opplevelse. Men det beste er å gå til forskningen. Det finnes helt sikkert studier som kan si noe om dette med stor sikkerhet.

De jeg har hørt med har gått opp mange kilo, matlysten øker noe voldsomt, og den er slik så lenge du står på denne medisinen. Nesten en verre bivirkning en selve årsaken. Mange føler da seg elendig og stenger seg inne. Utrolig at Cipralex kan gi slike bivirkninger, ingen sexlyst er også kjent. Er ikke mulig å få ereksjon når jeg går på Cipralex. 

AnonymBruker
erik123 skrev (54 minutter siden):

De jeg har hørt med har gått opp mange kilo, matlysten øker noe voldsomt, og den er slik så lenge du står på denne medisinen. Nesten en verre bivirkning en selve årsaken. Mange føler da seg elendig og stenger seg inne. Utrolig at Cipralex kan gi slike bivirkninger, ingen sexlyst er også kjent. Er ikke mulig å få ereksjon når jeg går på Cipralex. 

Lurer på hvor høy prosenten på seksuelle bivirkninger er?, har ikke hørt om noen på cipralex som ikke har opplevd de.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på hvor høy prosenten på seksuelle bivirkninger er?, har ikke hørt om noen på cipralex som ikke har opplevd de.

Hvis du har lest pakningsvedlegget så står det noe om det der. Det er nok mange som mister all seksuell lyst og evne. En veldig uheldig bivirkning. Men noen slipper vel unna. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...