Gå til innhold

Sammenheng mellom CYP-testresultater og bipolaritet? Kupton og ISW, evt. andre?

Anbefalte innlegg

girlinyellow

Hei!

Jeg har bipolar lidelse. Hver gang jeg har prøvd antidepressiva, har jeg blitt manisk eller psykotisk. Jeg har fått tydelige virkninger/bivirkninger bare få timer etter inntak av en normalt dose. Har tatt en CYP-test som viser mutasjoner i CYP2C19 0g CYP2C9. Det står at mutasjonene som er påvist gir redusert enzymaktivitet, og kan gi moderat forhøyet serumkonsentrasjon av SSRI-preparater.

Er dette en sannsynlig årsak til mine alvorlige bivirkninger? 
Kan det være en mer sannsynlig årsak til reaksjoner på SSRI enn bipolariteten i seg selv? 

Jeg har også hørt at bipolare ofte opplever raske/kraftige bivirkninger av SSRI. Kan det sees i sammenheng med genotyper?
Kan en CYP-test gi noen som helst indikasjon på om en pasient lider av bipolar lidelse, eller handler det kun om metaboliserdng av medikamenter i leveren?

Lurer også på om mutasjoner på CYP2C19 og -"- 9 har noe å si for metabolisering av Olanzapin?

Jeg spør egentlig mest fordi jeg er nysgjerrig og synes dette er interessant. Takk for eventuelle svar.

Fortsetter under...

Hm, det var jo interessant. Jeg har bipolar 2 og cyp2c9. Tror det kun var den da. Dvs trodde jeg hadde en annen også, men kun 2c9 står i min kjernejournal. 

Jeg også blir lett hypoman og også reagerer med agitasjon osv på diverse medikamenter. 

Hei,

Det er i hovedsak Cipralex og Cipramil som metaboliseres av 2C19. 

Mekanismene rundt hvorfor mange som har bipolar lidelse får mani eller hypomani av antidepressiva, og påfølgende rask effekt, har ikke noe med metabolismen å gjøre. Det skyldes misforhold mellom eksitatoriske og inhibitoriske nevrotransmittere i hjernen. 

Men uansett - hvis du skal bruke et AD er det kanskje greit å være litt obs på serumkonsentrasjon. Spesielt hvis det er Cipralex eller Cipramil.

Fortsatt god sommer 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...