Gå til innhold

Hva burde man tenke igjennom før man får barn? (som psykisk syk)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva burde man tenke igjennom før man får barn? (som psykisk syk). 

Anonymkode: 45544...ab7

At man må være tilstede 24/7 for det lille menneske og sette seg selv til side. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du mener før man blir gravid, så tenker jeg at man må tenke gjennom hvorvidt man vil være i stand til (sammen med den andre foreldren) å gi barnet gode oppvekstvilkår. Hva kan evt. gjøres for å minimere negative effekter av sykdom. 

Dersom man allerede er gravid, så vil det være lurt sammen med fastlege eller behandler, å nøye vurdere hvordan det best kan legges til rette for et godt svangerskap og tilstrekkelig støtte i tiden etter fødsel. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er man frisk nok til å klare ta seg av barn.

Anonymkode: 29a16...5fa

Det kommet vel an på hvilken psykisk sykdom man har. Hvilken oppfølging man har osv.

Det er viktig at du er i stand til å ta vare på deg selv. At du er stabil og har vært det over en lengre periode. Hvis du går på medisiner må du legge en plan for hvordan dette skal foregå under en graviditet. Så bør du tenke på hvilket nettverk har du rundt deg. Har du noen som kan stille opp for deg, avlaste deg, støtte deg.

Det å være mor er fantastisk. Men det er også slitsomt, skummelt og overveldende. Det krever alt av deg. 24/7. Du får ikke pause. De første årene får du som regel ikke gå på do alene eller dusje alene. Du får ikke sette deg selv først når du blir syk.

Jeg klarte ikke å kombinere morsrollen med min sykdom. De første årene jeg var syk klarte jeg bare se gutten min to timer i uken. Barnevernet var inne og gutten min ble flyttet fra sted til sted. Han fikk diagnosen PTSD blant annet på grunn av dette. Det er massiv forskning som viser sårbarheten som rammer barn av psykisk syke.

Men jeg skjønner ønsket om å få barn. Vi prøvde i åtte år og gikk gjennom 9 prøverørsforsøk, så jeg skjønner virkelig hvordan det føles å lengte etter et barn. 

Men tenk deg nøye om. Dette må være noe du føler deg trygg på at du klarer.

Annonse

AnonymBruker
Fru2020 skrev (27 minutter siden):

Jeg klarte ikke å kombinere morsrollen med min sykdom. De første årene jeg var syk klarte jeg bare se gutten min to timer i uken. Barnevernet var inne og gutten min ble flyttet fra sted til sted. Han fikk diagnosen PTSD blant annet på grunn av dette. Det er massiv forskning som viser sårbarheten som rammer barn av psykisk syke.

Hvorfor kunne ikke barnefaren ta seg av han? 

Anonymkode: 766f6...075

Enig med @Fru2020

Jeg hadde ikke fått barn hvis jeg var klar over hvor dårlig jeg skulle bli. Mine barn har klart seg greit med stabilitet hos far og besteforeldre, men det er fortsatt skadelig for dem at jeg falt sånn i fra og usikkerhet rundt om jeg er dårlig eller ikke mtp om det er mulig med samvær osv. 

Jeg trodde jeg kun slet med depresjon tidligere, og klarte jo å fungere tross alt, i hvert fall fra 18 års alder i noen år. Så som 20-åring kom nr 1 (uplanlagt) og nr 2 som 24-åring. 25,5 år gammel knakk jeg sammen kolossalt og jeg har ikke vært den samme siden og ungene har ikke bodd hos meg siden desember 2016. Men det er planen at de skal det om to år hvis ting går etter planen. 

Så du ser det kan gå ganske galt og hvis du allerede vet at du lider av (alvorlig, er ikke slik at lett psykisk sykdom = ikke egnet som mor) psykisk sykdom så bør du tenke deg nøye om. Jeg blir ikke en god mor hvis jeg har mine for mye. Jeg blir så utmattet. Dessverre. Så derfor er det kun samvær per nå. Men da er jeg i hvert fall god når de er her. 

Du bør være stabil over tid før du får barn. Samme må jeg være det over tid før jeg flytter til nabolaget deres og blir mer enn samværsforelder igjen. Unger trenger stabilitet. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...