Gå til innhold

Hva skjer ved psykose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det hjernen som produserer bilder, filmer og lyd sånn at det blir syns og hørselshallusinasjoner?

Ja, det er det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor blir disse bildene, filmene og lydene forvrengt til noe usannsynlig som andre ikke kan se eller høre?

Fordi de ikke finnes utenfor personens hjerne. Andre kan verken se eller høre det som skjer inne i hodet ditt.

PS: En ting jeg har undret på er dette: Hvorfor er det aldri noen psykotiske stemmer som sier at personen skal gå hjem til sin gamle far eller mor og vaske huset for dem?

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

PS: En ting jeg har undret på er dette: Hvorfor er det aldri noen psykotiske stemmer som sier at personen skal gå hjem til sin gamle far eller mor og vaske huset for dem?

Jeg har hatt enda edlere psykotiske stemmer enn det som går på oppofrelse for andre, uten at jeg ønsker å gå i detaljer. Så jo, man kan absolutt ha psykotiske stemmer som ber en om å gjøre godt for andre. 

Anonymkode: d448b...e23

kupton skrev (6 minutter siden):

Ja, det er det.

Fordi de ikke finnes utenfor personens hjerne. Andre kan verken se eller høre det som skjer inne i hodet ditt.

Hehe ja. Hvorfor er det gjerne veldig selvsentrert? Jeg har jo kun vært rusutløst ordentlig psykotisk, men det handlet jo om politiet, beskjeder til meg via skilt, at hele miljøet skulle drepe meg osv. Og at verden ikke var virkelig. 

Og det er vel slikt som er ganske typisk?

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det kan jo være det andre steder enn Midt-Norge. 

Anonymkode: affba...7e8

stjernestøv
kupton skrev (16 timer siden):

Jeg har hatt positive stemmer, betyr det at det ikke er psykotisk da? Bla en død person som hjalp meg i en periode. 

kupton skrev (16 timer siden):

Ja, det er det.

Etter en meget begrenset personlig erfaring (psykotisk far og psykotisk onkel hvor begge har hatt elementer av tvangslidelse) ser jeg egentlig mange likhetstrekk mellom disse lidelsene. Det er ubehagelige tanker som ved tvangslidelse som manifesterer seg som hallusinasjoner når innsikten forsvinner. Men jeg mistenker at tankeinnholdet er relativt likt og like ubehagelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...